Wanneer warm genoeg om deken af te laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Wanneer warm genoeg om deken af te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:43

Mijn paardje is in december nog geschoren en haar vacht is NIETS bijgegroeid. Ondertussen heeft ze al een heel licht dekentje op en daarmee komt ze zeker toe. Nu door het wisselvallige weer hier in België durf ik het deken er toch nog niet permanent af te halen... Soms is het in de dag heel warm en dan mag ze op de wei wel zonder. Vanaf wanneer mag het er eigenlijk helemaal af ?

HTM

Re: Wanneer warm genoeg om deken af te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:29

bij ons is het zo dat ze er af gaan zodra het niet meer regend.
Had bij een pony van het weekend de deken afgedaan (geschoren in november), maar die zondags weer snel opgedaan, want hij had het echt koud met die regen.

Ze kunnen het naar mijn idee beter een dagje te warm hebben dan te koud.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:33

Owww....dit dilemma ken ik! Mijn paard staat in een binnenstal, maar overdag lekker buiten. Nu was het laatst zo warm dat ie een week zonder deken heeft gestaan. Vervolgens daalde de temp tot onder de 8 graden en heeft ie dus weer onder een 150 grams gestaan.
Ik heb m er nog niet af gehaald, maar denk dat ik maar weer terug ga naar mijn 0 grams regendeken. Heb trouwens niet het idee dat ie het heel erg warm heeft onder zijn 150 grams.....pfff...die stomme dekens ook!

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:44

Inderdaad, het weer in België e ... :p

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:46

Hier staan ze nog met 150 grams op. Vind het 's nachts toch nog wel koud hoor.
't is lastig op het moment!

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:16

Bij ons staan ook nog met een 150 grams op, ze staan nu wel dag en nacht buiten, maar vooral snachts kan het nog best koud zijn.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:15

overdag af bij ons en bij erg koude nachten om.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:20

mijn pony had een 0 grams deken om maar hier had hij het toch wel koud mee.
nu staat hij met een 100 grams deken in ieder geval snachts.
net als nu met af en toe het zonnetje staat hij even zonder maar voor de nacht gaat hij weer op, veder heeft hij zijn dek overdag ook vaak genoeg om wegens regen/wind.

ik zet hem liever zonder maar dat is nu nog te koud voor hem, hij heeft zijn vacht snel los gelaten.
het is soms moeilijk inschatten of je hem om laat of af doet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:22

Ik doe de dekens af wanneer ik het zelf zonder jas ook prettig vind buiten.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:56

als het boven de 15 graden ongeveer blijft doe ik m er altijd af, of een vliegendeken op. maar dan moet het wel droog en mooi weer blijven. Met regen hebben ze bij ons altijd een regendeken om

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:58

Sharonaa_ schreef:
als het boven de 15 graden ongeveer blijft doe ik m er altijd af, of een vliegendeken op. maar dan moet het wel droog en mooi weer blijven. Met regen hebben ze bij ons altijd een regendeken om

Zelfde hier, ook rond de ongeveer 15 graden. Dat is zo'n beetje wel de max voor mijn paard, ook al blijft ze het hele jaar vrij dun in haar vacht, ze gaat dan al aardig zweten onder een 0-grams regendeken.

Oh wacht dus niet helemaal hetzelfde, als het echt warm is heeft ze ook met regen geen regendeken op.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:03

Overdag boven de 12 tot 15 graden (afhankelijk van het overige weer) gaat de deken af en 's nachts nog op. Als de temperatuur 's nachts niet meer zakt onder 8 a 10 graden dan gaat ook de deken 's nachts af. Als het regent, waait stormt en het is toch 12 graden dan blijft de deken om. 12 graden en een zonnetje, deken lekker af. Wordt er misschien niet duidelijker op maar geeft wel weer denk ik wat een geklungel het altijd is zo richting het voorjaar....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:33

Als ze echt nog kaal is van het scheren zou ik met deze temperaturen en dit weer (met hagenbuien) de deken nog niet aflaten, dan worden ze koud en gaan de spieren verkrampen.

Zo rond de 10 graden houd ik er meestal een 200/100 grams dekentje op, en rond de 15 graden een ongevoerde deken bij wisselvallig weer.
Bij mooi droog weer en hogere temp kun je 'm af gaan laten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:43

de mijne heeft al een volledige zomervacht, maar staat 's nachts toch nog onder een 150grams zolang er vorst kan zijn en overdag onder een zomerdekentje met regendek zolang het regent en onder 15°C blijft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:44

de mijne is ook in dec nog geschoren en heeft ook ondertussen al netjes haar zomervacht!
staat toch nog onder dekentje met dit weer ook, ik vind het echt nog te fris en te vies weer voor zonder...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:44

mijne heeft al 3/4 weken 24/7 ZONDER deken, gaat prima.
en krijgt ze tenminste weerstand ;)

Frietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:05

zelf kijk ik altijd naar wat andere mensen doen, als ik zie dat andere paarden geen deken meer op hebben doe ik hem er bij de mijne ook af