Wanneer groeit lelijk geschoren vacht weer bij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Wanneer groeit lelijk geschoren vacht weer bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:48

Hoi,

ik heb zo´n 3 weken geleden mijn 2 shetlanders geschoren omdat ze luizen hadden. De ene had het een beetje, maar de andere zat helemaal vol. Ik schrok er zelf van omdat ik ze dagelijks in de hand heb en controleer of alles goed is. Met die warme dagen was het ineens een explosie. Degene met de meeste luizen had ook nog een hele dikke wintervacht.
Het scheren was dus puur functioneel en inmiddels zijn ze van de luizen verlost.

MAAR het scheren is allesbehalve netjes gedaan :o Ik had nooit eerder geschoren, de mesjes waren scherp maar niet fijn genoeg denk ik en de shetjes vonden het ook behoorlijk eng. Een van de twee heb ik zelfs deels niet af kunnen scheren omdat hij het echt vreselijk vond.
Hebben jullie een idee wanneer de vacht weer een beetje aan gaat groeien en of het nog mooi bij gaat trekken? Ze staan nu onder een deken en zie nog helemaal geen verschil in de vacht.

Bij gaan scheren wil ik overigens niet, omdat ik dan bang ben de zomervacht te gaan beschadigen als dit nog niet gebeurt is -O-

Met veel schaamte hier twee foto´s van de shetjes :o
Afbeelding

Afbeelding

eenitraM

Re: Wanneer groeit lelijk geschoren vacht weer bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:50

Als ze onder een deken staan, wat is het probleem dan? :D

Nee even serieus. Zoieso geschoren vacht wat gaat groeien is lelijk. Ookal is het paard geschroren door de beste scheerder ter wereld.

Gewoon gedult hebben. Sommige paarden hebben nu nog winterhaar en sommige beginnen al met een zomervacht. Wat ik wel aanraad is goed borstelen. De geschoren haren zijn winterharen en die moeten er gewoon uit :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:52

hihi ja inderdaad heel erg netjes is het niet gedaan... bijscheren kun je nog gerust doen hoor... ik scheer die van mij ook gewoon wanneer het warmer word... en dat doet niks af aan de komende zomer of wintervacht! dat is maar een raar fabeltje... heel veel shetjes worden geschoren zodra het warmer word... je moet alleen in het begin eventjes een dekentje ophouden, tegen de zon of regen..

als je toch niet nog eens wil scheren... dan verwacht ik dat dit ongeveer een maandje duurt voordat je geen strepen meer ziet...

tipje voor de volgende keer als je gaat scheren, probeer lange banen te maken, en de vormen van het lichaam te volgen... dus lange strepen van voren naar achteren.. en bij de flanken twee bochten maken... dan krijg je al een beter resultaat.. ook lijkt het erop, dat je scheermachine niet kort genoeg geschoren heeft...

groetjes keshia

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:53

eenitraM schreef:
Als ze onder een deken staan, wat is het probleem dan? :D

Nee even serieus. Zoieso geschoren vacht wat gaat groeien is lelijk. Ookal is het paard geschroren door de beste scheerder ter wereld.

Gewoon gedult hebben. Sommige paarden hebben nu nog winterhaar en sommige beginnen al met een zomervacht. Wat ik wel aanraad is goed borstelen. De geschoren haren zijn winterharen en die moeten er gewoon uit :)

Op zich is het geen probleem aangezien ze idd onder ene deken staan. En daarbij het zijn shetjes en gelukkig geen wedstrijdpaarden :D. Maar ik zou het toch fijn vinden als ze er straks iets mooier bij gaan lopen haha.
Nu heb ik ze niet geschoren voor het mooie maar puur functioneel, al was het wel fijn geweest om een net scheer resultaat te hebben :')
Ik ga maar eens regelmatig borstelen.

Zijn er mensen met ervaring, die rond dit tijdstip nog geschoren hebben?
Zou ik de nieuwe zomervacht niet verpest hebben?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:56

de zomervacht wordt er niet door aangetast.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:57

keshia schreef:
hihi ja inderdaad heel erg netjes is het niet gedaan... bijscheren kun je nog gerust doen hoor... ik scheer die van mij ook gewoon wanneer het warmer word... en dat doet niks af aan de komende zomer of wintervacht! dat is maar een raar fabeltje... heel veel shetjes worden geschoren zodra het warmer word... je moet alleen in het begin eventjes een dekentje ophouden, tegen de zon of regen..

als je toch niet nog eens wil scheren... dan verwacht ik dat dit ongeveer een maandje duurt voordat je geen strepen meer ziet...

tipje voor de volgende keer als je gaat scheren, probeer lange banen te maken, en de vormen van het lichaam te volgen... dus lange strepen van voren naar achteren.. en bij de flanken twee bochten maken... dan krijg je al een beter resultaat.. ook lijkt het erop, dat je scheermachine niet kort genoeg geschoren heeft...

groetjes keshia

Bedankt voor de tips. Om eerlijk te zijn heb ik met 3 scheeraparaten geschoren. Geleend van de buurman die koeien heeft. Onze oude bleek geen scherpe mesjes meer te hebben, de andere weigerde al snel dienst en de derde had niet zulke mooie fijne messen maar schoor tenminste wel goed en vlot. Ach we zijn puur voor het functionele gegaan :') Vooral de ruin op de tweede foto lijkt idd niet kort genoeg geschoren nee.
Sowieso vond ik het best spannend, omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren. De VA was hier van de week (had mij toen aangeraden ze te scheren) en zei me eventueel wat sedalin te halen als ik nog eens zou willen scheren.

Ik heb het er met de buurvrouw over gehad en zij heeft behoorlijk wat ervaring met scheren. Mocht het nog eens nodig zijn wil ze het me komen leren. Misschien dat ik eens wil kijken naar een eigen betaalbaar scheerapparaat.

Fijn dat het kapotscheren van de zomervacht een fabeltje is! Daar was ik nog het meeste bang voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:54

Dit is hun wintervacht nog, die gaat vanzelf ook verharen, al zal de trigger nu wat minder hard zijn, nu ze net geschoren zijn.
Ik heb mijn haflinger 5 weken terug geschoren omdat hij verschrikkelijk veel last van de warmte had en het verharen bij hem altijd tot eind mei/begin juni duurt (hij is inmiddels 24, gaat dan niet meer zo vlug) en dan kost die te dikke vacht hem veel te veel energie.
Maar hij is nu ook volop in de rui, de zomervacht is al langzaam aan het doorkomen en de korte geschoren haartjes vliegen tijdens het poetsen in het rond.
Dus als je shetten gaan verharen, vallen de lelijke haren vanzelf uit en de zomervacht ontwikkelt zich inmiddels al onder deze haren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:31

Nou, jullie hebben me helemaal gerustgesteld dat mijn 2 VERschoren monstertjes straks weer helemaal bijtrekken :D Ik ga ze maar goed bijhouden met poetsen en hopen dat de zomervacht er snel aan gaat komen. Nu moet ik zeggen dat mijn beide shetten altijd vrij laat zijn met verharen.
De ruin, die dus de meeste luizen had, zat nog erg dicht in zijn vacht en krijgt dan ook jeuk en heeft moeite met verharen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:01

Je hebt alleen maar met verkeerde messen geschoren. Met koeienmessen krijg je deze ribbels op de vacht!
Maar dat moet er uit groeien, het is niet zo dat de zomervacht aangetast wordt maar je scheert de zomervacht deels mee eraf.Dit blijf je dus voorlopig gewoon zien.
Volgende keer een goede machine huren of lenen met geslepen paardenmessen. Rustig aan beginnen en geen stress of pijn veroorzaken. Meeste paarden vinden scheren niet eng, vaak krijg je door een slechte ervaring pas de angst...(te heet, te nat,te botte messen) succes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:43

hihi, dat is inderdaad niet zo mooi geworden.

het moet er inderdaad weer uit groeien. zet ze als het overdag niet té koud is gewoon zonder deken buiten, dan groeit de vacht wat sneller aan ;)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:31

Als je de volgende keer scheert, moet je tegen de haar richting in scheren. zoals het me nu lijkt, zie je de strepen vertikaal lopen. Je hebt zeer waarschijnlijk het haar er zonder na de groei richting te kijken, afgeschoren. Wat natuurlijk begrijpelijk is als het er snel af moest en je pony's niet de makkelijksten waren :)

Oefening baart kunst, volgende keer heb je ze vast mooier!
En je zou eventueel een setje paardenmessen kunnen kopen, wanneer je dan het app. van de buurman leent, kun je je fijnere messen erop zetten.

Succes!!

Over een week of 3 zien ze er wel beter uit :)

edit; als je ze nu nogmaals zou scheren, tegen de groeirichting in, dan zien ze er al beter uit, je zult er dan nog meer haar afhalen!