Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 10:54

En met jullie bedoel ik de mensen die hun paarden net als ik 's zomers in het land hebben en 's winters op zand.
Wij hebben een klein stukje land, ca 1200 m2, dus net genoeg voor mijn paard en shetlander om gezellig 's zomers wat sprietjes te trekken en daarnaast wat kuil bijgevoerd te krijgen.
Ze hebben afgelopen herfst tot november op het gras gelopen omdat het steeds heel droog was. De winter heb ik ze op t zand gehad en daar staan ze nog, omdat ik het gras nog even de tijd wil geven om te groeien. Ik heb mijn weiland niet bemest, geinjecteerd of wat dan ook, omdat ik ook graag wil dat mijn minishet er 'veilig' op kan grazen van t zomer.

Wanneer gaan jullie paarden weer op t land? Op zich is mijn land droog genoeg, maar wil het nog even laten groeien zodat ze het niet te snel kaal hebben en ik het straks eerst in stukjes kan verdelen en ze het niet kapot lopen.

Calanddra

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:55

Bij ons staan ze nu al de hele week op de dag op het land :)

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:56

Wij zetten ze het eerste weekend van mei op de weide. Gisteren heeft mijn dierenarts reeds de oproepen gehad van ernstige kolieken omdat ze de paarden reeds op de weide hadden gezet. Gras is nog jet iets te jong...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:57

bij ons staan de paarden het hele jaar op het land

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:59

Ik heb zelf (nog) geen weiland, maar huur een stuk van mijn buurman. Daar mogen ze vanaf 1 mei weer op.
Ik heb nog wel een aantal stukken gras, waar mijn mini nu al weer op loopt overdag.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:03

mijn twee oudere pony's staan al de hele winter op het gras en gaan vanmiddag naar hun zomerstuk
mijn ander pony staat sinds 2 weken ook op gras en de eerste keer 1 uurtje en dan steeds 1-2 uurtjes langer en staat vanaf gister de hele dag op het gras en vanaf vandaag op hun zomerstuk
Mijn paard staat sinds een week weer buiten opbouwend in uren (gelijk op het gras) vanwege een dik been en gaat ook zo snel mogelijk weer bij mijn andere pony. Ik denk dat de pony's over een weekje weer dag en nacht buiten zet en bij mijn paard ligt het aan zijn been.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:04

Onze paarden mochten met de sneeuw en vorst in het weiland, en met regen op het zand/stal.
Sinds deze week staan ze weer op de weide (wel in een vrij kaal weiland, straks weer op de volle)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:15

Ik twijfel,door het mooie weer denk ik steeds zal ik ze dan toch maar alvast brengen naar hun zomerparadijs? Ze staan nu in een zandbak met een klein postzegellandje daar achter wat ik iedere dag openzet en ze dus wel al aan gras kunnen wennen.Maar de overgang is nu nog te groot ben ik bang van een kaalgevreten postzegellandje naar een reuzeweiland met sappig vers gras......voor dag en nacht. Daarbij zijn de nachten nog koud en de dagen zonnig niet ideaal wat betreft het fructaangehalte {zeg ik het nu goed?} Maar als het dit mooie weer blijft dan verwacht ik toch wel ze half april te brengen,want wat is er mooier voor een paard als ruimte,vers gras,aandacht een schuilstal en frisse lucht? Nou dan...hahaha

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:16

Hier staan ze sinds afgelopen donderdag voor het eerst weer op de wei.
Wij bouwen het zolang het weiland droog genoeg is langzaam op.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:17

ik heb geen eigenpaard maar mijn verzorgpony''s staan heel het jaar door in de wei en savonds op stal

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:19

Ik heb dezelfde situatie als jij, Pearlie. Paard en shet en 1100 vierkante meter weiland. Ik heb net kalk op het weiland gestrooid, daarna moet er nog wat koemest op. Het zal nog wel een paar weken duren voor er echt wat groei in zit en ze er op kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:36

Mijn shets lopen nog op het stuk wei waar ze in de winter ook op mogen als het droog genoeg is.
De 'zomerweides' duren nog wel even, die wil ik eerst maaien en hooien voor ze erop mogen, tot die tijd vermaken ze zicht prima met de 'winterhelft'. Daar staan ze ook pas sinds januari, ondanks dat er niet veel gras staat moet de rest eerst echt nog groeien.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:38

Bij ons staan ze ook al sinds 2 weken de hele dag lekker op de wei,
wel op de weides waar bijna geen gras opstaat, of heel droog gras. De volle weides wachten ze nog even mee

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:36

Mijn paarden hebben afgelopen woensdag een paar uurtjes op het gras gestaan. Donderdag heb ik ze op het land gezet en de pony's zijn vanaf vrijdag al dag en nacht op het land met hooi buiten. Paard blijft nog even snachts op stal voor de zekerheid. Gaat allemaal goed, gisteravond riepen ze al niet meer om naar binnen te mogen dus die hebben het prima naar hun zin. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:41

Ik wacht nog minstens 2 week ivm bemesting :)
wil graag een mooie groene grasmat eerst hebben (is het al wel, maar ik kijk ook alvast vooruit met oog op hooien, dat ik nu niet te snel door het gras heen ben omdat het nog niet echt lang is. Dus liever even wachten nog en hopelijk in juni al wat kunnen hooien :P )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:19

VSW --> SV

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:10

Als het weer zo blijft als nu dan gaan ze vanaf volgend weekeinde een paar uurtjes per dag de wei op (bouwen het langzaam op) en verder in de paddock.
In de loop van de middag naar de wei en aan het einde van de middag/begin van de avond weer naar de paddock. Ons groepje paarden op stal blijven sinds afgelopen vrijdag buiten in de paddock, en genieten dat ze weer doen!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:12

Bij ons staan ze heel het jaar op het land. In de winter een paar uur. En nu staan ze de
hele dag op het land en over een paar weken gaan ze 24/7 het land op

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:14

Ludique96 schreef:
Bij ons staan ze heel het jaar op het land. In de winter een paar uur. En nu staan ze de
hele dag op het land en over een paar weken gaan ze 24/7 het land op

Worden ze dan niet modddervet? Met die paar uur dat ik ze op het land zet, zie je ze al groeien?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 09:36

Staat het gras bij jullie al hoog genoeg dan?
Mijn landje is deels al leuk begroeid, maar voor een groot deel ook nog redelijk biljarttafelachtig...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:42

De onze staan sinds afgelopen week een uurtje of 4 per dag op het land, de rest van de dag in de bak.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:45

Op mijn pensionstal staan ze sinds eergister weer op het land. Het grote land is in 2 delen verdeeld, waardoor de andere kant nog kan groeien. Als daar wat meer gras is gaan ze daarop, zodat de kant waar ze nu staan weer kan groeien :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:48

wij moeten nog een week of twee wachten i.v.m. bemesting. Gras moet eerst een beetje groeien anders hebben ze het zo kaal!

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:41

De paarden bij ond op de manege staan altijd de hele dag op wei ook al is het winter

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:19

Mijn pony staat overdag altijd buiten en als het goed weer is ook 's nachts