Rambo Sweet Itch Hoody --> Waterdicht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Rambo Sweet Itch Hoody --> Waterdicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:54

Mijn haflinger heeft eczeem. Na 100 Pagony eczeemdekens ben ik vorig jaar toch overgestapt naar de (dure) Rambo Sweet Itch Hoody deken. Na een paar slooppogingen heeft de deken enkele scheurtjes, dicht laten naaien en tot heden leeft de deken nog *\o/*

Nu is mijn vraag. Ik kreeg vorig jaar het idee dat de deken vrij waterdicht is. Zijn er bokkers die dit ook zo ervaren? Als het had geregend, was de tinker van mijn zus (met Pagony eczeemdeken) best nat terwijl mijn haflinger gewoon droog was. Nu heb ik de deken vorig jaar aan het eind van de zomer laten wassen. Zou de deken nu minder waterdicht zijn? Heeft het, in dat geval, zin om de deken te impregneren?

Adrienna

Re: Rambo Sweet Itch Hoody --> Waterdicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:40

De deken is niet waterdicht maar droogt in mijn ervaring wel supersnel. Hij blijft bij mijn merrie alleen nat als er een enorme regenbui op gevallen is, en zelfs dan is hij na een uurtje, misschien twee weer droog.
De deken is nu ruim 3 jaar oud en hij blijft dat doen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:21

Oke. Dat idee heb ik ook dus. Heb je m in die 3 jaar een keer gewassen? En bleef het daarna hetzelfde?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:29

We hebben 2 dekens omdat mevrouw een echte smeerkees is. De deken wordt in het eczeem seizoen denk ik elke week of twee weken gewassen, en hij blijft zo sneldrogend.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:35

Volgens mij heb je een apart soort regendeken om onder de Rambo Sweet Itch te maken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:41

Vonnie84 schreef:
Volgens mij heb je een apart soort regendeken om onder de Rambo Sweet Itch te maken.

Zag ik ja, kost me weer 50e extra. Terwijl ik dus het idee heb dat de deken zelf al zo goed als waterdicht is. Scheelt me weer aanschaf van nog meer spullen ;)

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:26

Ik denk er ook over om deze deken aan te schaffen, maar vroeg me af of hij bevalt? is het nek gedeelte lang genoeg? dat het niet bij de oren gaat trekken? (heb een Tinker met vrij korte hals , maar toch.)

is hij een beetje vergelijkbaar met een echte exzeem deken? mijn Tink heeft niet echt zomer exzeem,. maar als je gestoken wordt door muggen dan jeukt het wel gewoon(bij mij ook en dan krab ik me ook het ongans) we staan aan de rand van het naardermeer, wel aan de polder, dus het waait wel met wind en alles, maar alst dan zo'n grijze windstille dag is dan wil het wel.......

ik vroeg me af of er nog veel geprikt wordt bij het buik gedeelte bij de voor en achterbenen of dat door de beweging wel mee valt.

en hoe het zit met het schuren van de manenkam(mijn tink heeft heel mooie lange manen en ik ben daar wel zuinig op)
oja en tot slot als het warm is, is het dan een zwetend geheel? of kunnen ze onder hun deken de warmte nog redelijk kwijt?

dat was allles :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:33

De deken is niet waterdicht :n dus het zal na het wassen ook niet beter of minder worden :)

Deken wordt vaak voor eczemers gebruikt, hoor veel goede verhalen :j

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:17

Mloes schreef:
Mijn haflinger heeft eczeem. Na 100 Pagony eczeemdekens ben ik vorig jaar toch overgestapt naar de (dure) Rambo Sweet Itch Hoody deken. Na een paar slooppogingen heeft de deken enkele scheurtjes, dicht laten naaien en tot heden leeft de deken nog *\o/*

Nu is mijn vraag. Ik kreeg vorig jaar het idee dat de deken vrij waterdicht is. Zijn er bokkers die dit ook zo ervaren? Als het had geregend, was de tinker van mijn zus (met Pagony eczeemdeken) best nat terwijl mijn haflinger gewoon droog was. Nu heb ik de deken vorig jaar aan het eind van de zomer laten wassen. Zou de deken nu minder waterdicht zijn? Heeft het, in dat geval, zin om de deken te impregneren?

De deken is niet waterdicht, maar ze blijven er redelijk droog onder. Je hebt nu speciale regendeken van rambo voor onder de sweetitchhoody :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:51

piene schreef:
Ik denk er ook over om deze deken aan te schaffen, maar vroeg me af of hij bevalt? is het nek gedeelte lang genoeg? dat het niet bij de oren gaat trekken? (heb een Tinker met vrij korte hals , maar toch.)

is hij een beetje vergelijkbaar met een echte exzeem deken? mijn Tink heeft niet echt zomer exzeem,. maar als je gestoken wordt door muggen dan jeukt het wel gewoon(bij mij ook en dan krab ik me ook het ongans) we staan aan de rand van het naardermeer, wel aan de polder, dus het waait wel met wind en alles, maar alst dan zo'n grijze windstille dag is dan wil het wel.......

ik vroeg me af of er nog veel geprikt wordt bij het buik gedeelte bij de voor en achterbenen of dat door de beweging wel mee valt.

en hoe het zit met het schuren van de manenkam(mijn tink heeft heel mooie lange manen en ik ben daar wel zuinig op)
oja en tot slot als het warm is, is het dan een zwetend geheel? of kunnen ze onder hun deken de warmte nog redelijk kwijt?

dat was allles :)

Nou, ik kan je op alle vragen zeer positief antwoorden :)
Mijn haflinger heeft ook een vrij korte hals, de Rambo-deken flubbert behoorlijk om haar hals omdat deze vrij lang is. Dus volop bewegingsruimte! En daarom schuurt het dus ook helemaal niet bij de manen.
Ik vind de deken niet vergelijkbaar met een gewone eczeemdeken; ik vind m veeeel beter! Zweet minder, lijkt dus waterdicht (zie topic ;)), gaat minder snel kapot, blijft beter zitten (met name bij het stukje manen achter de oren), eigenlijk gewoon in alle opzichten een fijnere deken dan een gewone eczeemdeken!
Wel wordt ze nog steeds gestoken bij haar uiers, hier heb ik nu een extra singel laten zetten zodat het zo goed als dicht valt. Benen zijn niet echt bedekt, hoewel de Rambo vrij lang valt op mijn kleine haflingertje, dus het bovenste stuk is goed bedekt.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:45

Mijn tink heeft juist een langere hals, en een flinke brede ook, en de deken past prima. We hebben wel de gaten voor de oren wat verlegd met wat knip en naaiwerk want die zaten te dicht bij elkaar.
We hebben ook de lining voor eronder, bij de zware regenval van afgelopen zomer was die wel echt nodig, ze blijven vrij lang droog eronder, maar als ze nat zijn blijven ze dat ook veel langer! Die lining was echt een uitkomst.
Zweten, ja dat doen ze toch wel met 25+ graden, maar ik heb het idee dat ze onder haar lichte deken het minder warm heeft dan mijn zwarte tinker zonder deken.
Het enige wat ik echt mis is een buikflap, die hebben we er dus ook zelf maar aan gezet, anders schuurt ze haar hele buik open.
Het is echt een hele stevige deken, na een seizoen wel wat gaatjes erin, maar dat was zo te repareren.
Pasvorm is ook echt super, alleen voor hele brede paarden (zoals mijn tinker) is de borst wat aan de smalle kant. Ze is dan ook wel een echte tank hoor.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:53

Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord Adrienna :) en ook Mloes :)
fijn om de ervaringen van anderen te lezen,ik heb ook echt een tinkertank, met een groot hoofd en ben ook gewend om alles aan te moeten passen :o

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:58

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:02

ik heb die sweet itch ook maar dan voor tegen de dazen ed die hier echt in grote aantallen aanwezig zijn. ideaal. geen last gehad van schurende manen oid. zelf had ik ook het idee dat ie goed water afstotend is uiteraard niet waterdicht ;)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:07

niet helemaal waterdicht idd maar hij kan zeker wel wat hebben voor t paard zelf nat wordt.

ik vind alleen die oordingen levensgevaarlijk.
mijn heeft vorig jaar ongeluk mee gehad. tijdens t krabben is de tak van zn ijzer (achterhoef) in zo'n lus geschoten en toen zat ie vast en heeft ie denk ik best even moeilijk gehad tot de boel scheurde en hij in ieder geval niet meer vast zat maar goed, deken wel behoorlijk beschadigd plus dat er heel stuk deken vast zat aan dat ijzer en dat voor nogmeer problemen had kunnen zorgen als ie daar van in paniek was geraakt.
Weer gemaakt en gelijk die top met die oorlussen er helemaal afgehaald.....

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:25

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:09

Rambo <3 ik zweer bij die dekens, mijn oude haf had er ook 1 ze drogen echt supersnel :) alleen voor mijn merrie had ik wel een grotere maat nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:13

Idd niet waterdicht. Mijn ervaring met de vliegen/eczeem dekens van rambo is wat minder. Ik vind dat ze vrij snel kapot gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 09:10

Rowdine schreef:
Idd niet waterdicht. Mijn ervaring met de vliegen/eczeem dekens van rambo is wat minder. Ik vind dat ze vrij snel kapot gaan.

Welke gaan volgens jou minder snel kapot? Ik heb de Pagony, Boett en Rambo gehad tot nu toe. Van de eerste twee had ik er 4 per seizoen nodig ongeveer :7 Rambo is na de eerste nacht met behulp van een spijker gescheurd, laten naaien, en verder leeft ie nog! *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:18

De Rambo! De favoriete zomerpyjama van mijn mafje. Goede pasvorm, prettige kleur (de eerste dag), lekker stevig en sneldrogend. Het oorgedeelte sla ik altijd terug naar achteren, want die kleine oren van haar piepen er na 1x bewegen weer uit, dat heeft dus geen nut. Manen worden wel plat maar blijven goed. In combinatie met een vliegenmasker helemaal fijn.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:32

Ik twijfel op dit moment of ik een eczeemdeken voor mijn fries moet aanschaffen. Ik heb het idee dat hij elk jaar meer last van de vliegjes krijgt, we staan dan ook in een bosrijke omgeving. Hij heeft op dit moment geen deken op maar hij schuurt zijn staartwortel bijna elke zomer aan gort. En zijn manenkam ook. Dat wil ik dit jaar echt gaan voorkomen. Ik denk er dus aan om deze deken aan te schaffen.

Ik vroeg me nog af, als je deze deken aan het einde van het seizoen was, of je hem dan nog schoon krijgt? Of moet je hem dan echt vaker wassen? Mijn paard houdt erg van rollen in zand en modder, maar is niet een echte viespeuk.

edit: en ik begrijp dat je hem ook goed om kunt doen zonder de oren door die gaten te steken?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:13

Als je paard zijn staart en manen aan gort schuurt, zou ik zeker een deken op doen ja! Je hoeft de oren niet door de gaten te doen, dit heb ik nu ook nog niet.
De deken heeft een prachtige kleur, ahum. Dus echt schoon heb ik m niet gekregen nadat ik m vorig jaar heb gewassen. En inmiddels is de deken weer zwart.. Het maakt mij eigenlijk weinig uit hoe zwart de deken is, dus ik was hem gewoon weer aan het eind van het seizoen, of misschien nog een keer tussendoor. Maar wit hoeft ie van mij niet te zijn :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:02

Da´s het nadeel van de Rambo: die besmettelijke lichte kleur. Voordeel is dan wel weer dat ie het prima blijft doen ook als ie vies is... Wat helemaal leuk is: TKC97 in de manen en staart smeren tegen het schuren, deken erover en dan gaan rollen. Wordt alles mooi zwart.
Ik was de deken 1x per seizoen (6 maanden).