Alleen fleecedeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesofenzor

Alleen fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:25

Mijn pony is geschoren geweest in oktober en staat nu nog onder een 250 grams winterdeken. Als het nu mooier weer wordt, laten we zeggen +15 graden zou hij dan ook van zijn winterdeken naar een fleecedeken over kunnen stappen? Hij staat dag en nacht op stal, maar wil wel gaan afbouwen met de dekens omdat hij straks wel het land opgaat en in het land altijd zijn deken afdoet (die vind ik dan ergens in de slootkant ofzo). Dus het zou mooi zijn als hij nog wat vacht zou kweken voordat hij het land ingaat en dat hij niet met zijn korte vachtje steeds zo naakt in het land staat straks. Ik heb mensen vaak horen zeggen dat fleecedeken niet te lang er op mag liggen, maar wat raden jullie me eventueel dan aan om te kunnen gaan afbouwen?

alvast bedankt voor jullie reacties

groetjes

HTM

Re: Alleen fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:32

Je zou een 100 of 150 grams staldeken kunnen nemen.
Een fleecedeken zou ik niet aanraden, deze gaan snel stuk als je ze lang op hebt.
Je kunt ook een zomerdeken nemen, die gaan veel langer mee, en daar zou je evt wel een fleecedeken onder kunnen doen.

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:34

Bedankt voor je reactie, heb ik zeker wat aan. Het is echt voor de overgang van deken naar geen deken, dus wil er het liefst geen 100 euro aan uitgeven. Zomerdeken met fleecedeken lijkt me goede oplossing, maar gaat dat niet gigantisch schuiven?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:36

als ze beide voorzien zijn van singels niet.
Heb nu ook een zweetdeken onder de winterdeken liggen, omdat ik de staldekens er onderuit heb gehaald.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:43

Ik zal geen fleece nemen maar een regen of zomer deken :)
Waarom kan je paard nooit naar buiten?

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:29

Zijn vacht gaat nu niet meer groeien hoor. Ze zijn nu aan het verharen en druk bezig met een zomervacht.
Dus ook al haal je nu alle dekens eraf gaat dat niet meer helpen aan het langer/dikker worden van de vacht.

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:39

Mijn paard staat dag en nacht op stal, omdat het weiland gewoonweg niet te doen is (ze zakken echt tot hun knieen in de modder weg). Wel staan ze overdag 2 tot 3 uur buiten in de paddock met wat hooi. Straks gaan ze wel weer fulltime het land op. Dus zodra het een graad of 15 is, moet ik hem dan alsnog met deken op laten staan? Of is het prima als ik nu begin met een fleece en zomerdeken en dan op den duur als ze dan naar buiten gaan de deken helemaal af doe? Want met zomer en fleecedeken in het land lijkt me niet zo'n goed idee, omdat als het dan 1 x regent de pony dan in een natte jas staat. Volgens mij kan hij dan beter naakt staan aangezien hij beoorlijk al wat haar heeft, te vergelijken met de kwpner bij ons op stal op dit moment (mijn haf heeft wel een dikkere vacht als hij op het moment)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:55

Paarden hebben het niet zo snel koud, zelfs geschoren gaat dat met +15 echt wel goed! :j

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:12

Je gaat je paard toch geen deken op doen bij 15 graden of warmer?
Hij mag dan geschoren zijn, hij is toch niet kaal??

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:13

Nee hij is niet kaal, maar goed hij staat nu wel met een 250 grams deken op en het is nu ook al 8 graden overdag. Dus dat moet wel eerst afgebouwd worden natuurlijk. Maar goet dan staat hij dus met een 100 grams deken op vandaag op stal en buiten, maar was een beetje bang dat de overgang naar niets dan toch nog te groot was als het 15 graden of warmer is en hij staat altijd buiten...
Laatst bijgewerkt door lovesofenzor op 02-03-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:17

Welnee, het is geen suikerbeest.
Als je echt wilt afbouwen, gooi je nu die 100 gr erop die hou je er ook op, ookal is het morgen 5 graden, en zodra het 12 graden is gooi je alles eraf. Paard blij en jij blij.

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:17

Oke bedankt voor je reactie:)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:42

Zekere geen fleecedeken onder een andere deken! Had ik ook gedaan en ik zit nu met een kapotte schoft.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:43

Eddy_Rocks schreef:
Zekere geen fleecedeken onder een andere deken! Had ik ook gedaan en ik zit nu met een kapotte schoft.

Dat ligt dan aan je fleecedeken, en de schoft van je paard.
Ik heb dat ook met normale dekens met 1 pony van mij, die loopt altijd met dekens met halve hals.
Bij het paard nergens last van.

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:46

Ik denk dat dat bij mijn shet wel zal meevallen, want die heeft eigenlijk geen schoft... :P

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:26

Is het een shet?
Dat wist ik niet.
In dat geval denk ik dat je hem een groot plezier doet om nu alles er maar af te halen.

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:55

Ja maar het is wel een geschoren shet he... ik ga eerst een 100 grams erop leggen en als het dan nog iets warmer wordt mag hij naakt denk ik

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:12

als je nu eerst 100 grams doet, dan groeit de zomervacht aan, en dan kun je over een paar weken de deken er helemaal af halen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:19

ZZonneglans schreef:
Is het een shet?
Dat wist ik niet.
In dat geval denk ik dat je hem een groot plezier doet om nu alles er maar af te halen.

wat maakt dat nou uit. Hij is net geschoren en heeft dan net zo weinig haar als een pony, paard whatever. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:30

ZZonneglans schreef:
Is het een shet?
Dat wist ik niet.

Waarom zou dat bij een paard niet uitmaken en bij een Shet wel?
Pony is geschoren,dat is hetzelfde als een geschoren paard.

Ik heb er bij mijn paard en pony vorige winter een fleecedekentje onder gehad,bij mijn paard was de hele schoft kapot. Zweetdeken gaat toch wat meer trekken,een onderdekentje is dan fijner voor je pony.