deken dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

deken dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:12

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen ik kom er niet helemaal uit ivb het temperatuurs verschil.

Ik heb mijn paard op het moment op een manege staan waar hij 24/7 op stal staat ( min de uren dat ik hem eruit haal dan natuurlijk) Dit was ook alleen maar voor de winter.

Uvino is halverwege november geschoren, en heeft daar tot vorige week woensdag onder 450 gram dekens gestaan. Nu ligt er nog 300 gram op. De stal waar het staat is her vrij warm, denk zoon 5 tot 7 grade temperatuur verschil met buiten.
Zijn haren in de nek en onder de buik zijn eigenlijk weer vrij aangegroeit, maar onder de deken heeft hij echt een dun vachtje, daarbij komt dat hij zowiezo al een heel dun velletje heeft, en zo goed als geen winterhaar aanmaak heeft gehad dit jaar.

Nu haal k hem vanmiddag weer naar huis waar hij weer lekker van 8 tot 8 uur savond op de weide komt te staan, en savonds in zijn stalletje. Deze stal is ongeveer even warm (koud) als de buitentemperatuur is.
Alleen nu weet ik dus niet hoeveel grams deken ik er nog op moet leggen ivb het temperatuurs verschil waar hij nu terecht in zal komen. Hij heeft 3 maanden op de andere stal gestaan, waar het lekker warm is.

Wie o wie zou me een beetje een richting in kunnen wijzen?

Alvast bedankt! :)

EmptyWords

Re: deken dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:09

zet hem een uurtje met de 300 grams buiten, als ie koud voelt gooi je er wat bij op, voelt ie goed, dan laat je het zo

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:14

ja momenteel ist inderdaad voelen geblazen, 't word weer warmer buiten dus zou hem niet te dik opgedekt weg zetten....

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:18

Mijn paard is ongeschoren en staat op staal nu met een 300 grams. Ik heb alleen maar een 0 grams regendeken. Kan ik die op doen of moet ik toch echt een tussendeken kopen van 150 gram?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:19

zou een tussendeken doen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:25

Oke.. Word dan goed zoeken. Paardlief heeft een enorme probleem maat en bestel dus niets via internet want ik kan vaak dekens een paar keer omruilen..Zucht

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:26

Mijn paard is ongeschoren en staat nu onder een 0 grams regendek, anders krijgt hij het te warm, ik let er goed op dat het niet te warm wordt, wordt het kouder dan nu dan krijgt hij een deken met 150 voering.

Nooit problemen mee gehad, zowel stal als buiten even veel frisse lucht en evenkoud, ideaal, geen gedoe met op stal en of buiten gewissel van de dekens.

zoals het was 2 weken geleden met de vrieskou en sneeuw lekker een 350 grams deken erop en dan 0 grams eroverheen.

Het beste is de weeromstandigheden en de temperatuur in de gaten te houden en de deken daarop aanpassen en dan elke dag controleren en voelen of ie niet te koud en of te warm heeft en daarop aanpassen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:33

ik zou hem met de 300grams laten en eventueel bij nachtvorst terug een dikkere deken of een dunnen onderdeken erbij.

Mijne is begin december geschoren en heeft met de vrieskoude onder +/- 500grams gestaan (zowel op stal als buiten) en verder onder 350 grams. Nu het overdag rond 10°C zit gaat er maar 200grams op en alleen 's nachts terug een onderdeken erbij.

Blondine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:15

petitparis schreef:
ik zou hem met de 300grams laten en eventueel bij nachtvorst terug een dikkere deken of een dunnen onderdeken erbij.

Mijne is begin december geschoren en heeft met de vrieskoude onder +/- 500grams gestaan (zowel op stal als buiten) en verder onder 350 grams. Nu het overdag rond 10°C zit gaat er maar 200grams op en alleen 's nachts terug een onderdeken erbij.

+:)+

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:32

rijden jullie nog met uitrijdeken eigenlijk?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:39

Mijn paard is niet geschoren maar heeft een zomervacht in de winter, zeg maar. Wordt dus ook niet nat met trainen buiten, in de binnenbak wel.
Mijn paard heeft nu een 300 grams deken op. Als overdag de zon schijnt gaat de deken even een paar uur af om de vacht te laten 'ademen'.
De stal is net zo warm/koud als buiten. Ze heeft haar vacht niet overeind staan en heeft het dus niet koud.
Mijn paard is echt supergevoelig voor kou. Heeft al een aantal malen een kou koliek gehad. Afgelopen winter heeft ze dus warm water gekregen en dit was de eerste winter zonder koukoliek. Ze is dan echter 1-2 graden kouder en knapt op van 3 ltr warm water die we dmv een cola fles in haar maag gieten. Ze is dan zo 'ziek'dat ze dit toelaat!

Je hoeft echt niet bij 2 graden verschil een andere deken op te doen hoor! Paarden kunnen een veel grotere verschil hebben dan wij mensen. Wij vernemen 2 graden verschil buitentemp een paard pas bij 7 graden.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:40

Yvonne1313 schreef:
rijden jullie nog met uitrijdeken eigenlijk?

nee, tenzij het wat regent een wtaredichte voor het uitstappen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:41

ps wat heb jij een prachtig paard!! Heb even de foto's in jouw profiel bekeken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:52

Allang niet meer, maar mijn paardje is ook niet geschoren en staat nu onder 100 grams in een buitenstal. Misschien als ze fris zou reageren dat ik er nog een uitrijdeken op zou doen, anders niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:55

Mijn paard staat ongeschoren ( erg dunne vacht) nog onder een 100 en 300 grams in een buiten stal.. de 300 gaat er vanaf, en als hij naar buiten gaat, gaat er een regen deken over de 100grams en als het straks rond de 10 graden is dan alleen nog maar de regen deken.