Van 200gr naar bloot zometeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Van 200gr naar bloot zometeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:59

Mijn haflinger staat de hele winter al met een 200grams deken 24/7 buiten. Ze begint nu het weer wat minder koud is al flink te verharen.
Nu was mijn plan in eerste instantie om haar zometeen als de nachten ook weer warmer zijn naar 100 grams te doen en daarna zonder, maar helaas past mijn 100 grams deken niet goed meer.

Kan ik haar zometeen zodra de nachten warmer worden in 1 keer bloot zetten of zal ik toch echt op zoek moeten naar een 100 grams deken of 0 grams regendeken?

Heb wat topics al zien lopen hierover maar toch niet helemaal wat ik zocht :)

Keet

Re: Van 200gr naar bloot zometeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:00

Voor mijn shetmerrie heb ik nog een gevoerd regendekentje liggen voor na haar 300grams.
Geloof 50 gram vulling ofzo. Die krijgt ze op als de nachten ook wat warmer zijn. En daarna gaat ze in haar nakie :)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:01

ik zou toch nog een tussendeken nemen. een van 100 gram dus of een andere dunne deken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:02

Ik vind zelf de ovegang wat te groot :j. Ik zou op zoek gaan naar een ongevoerde regendeken. Aan een ongevoerde regendeken kan je denk ik veel meer plezier beleven dan aan een 100 grams. Een regendeken kan nog eens ergens overheen of in de zomer tijdens zeiknatte dagen. Een 100 gram gebruik je alleen maar als afbouwen/opbouwen, een regendeken kan nog weleens vaker van pas komen denk ik :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:04

Ik heb hetzelfde, alleen is mijn Haflinger nog niet echt aan het verharen. Ik wacht tot het weer goed is (zoals nu, droog) en het wat warmer is. Ze heeft een dikke vacht, dus dan gaat ze van 200 gram naar 0 gram.
Als het warmer wordt maar heel veel regen doe ik misschien nog even 0 gram op, maar ik verwacht dat er wel een aantal droge warme dagen gaan komen. Moet even kijken wat de nachttemperaturen op het moment (en van het weekend) zijn. Eigenlijk hoop ik binnenkort om te kunnen schakelen. Kan de deken altijd nog aan doen als we wel weer een vorst periode krijgen.
Mone heeft zoveel vacht, die zou het nu ook wel redden zonder deken denk ik. Even kijken hoe het de komende paar dagen gaat op stal. Dan doe ik hem 's ochtens af, en bekijk ik gedurende de dag hoe het gaat en wat voor indruk ze maakt. Maar dan moet de temperatuur 's nachts niet teveel teruglopen natuurlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:05

zap schreef:
Ik vind zelf de ovegang wat te groot :j. Ik zou op zoek gaan naar een ongevoerde regendeken. Aan een ongevoerde regendeken kan je denk ik veel meer plezier beleven dan aan een 100 grams. Een regendeken kan nog eens ergens overheen of in de zomer tijdens zeiknatte dagen. Een 100 gram gebruik je alleen maar als afbouwen/opbouwen, een regendeken kan nog weleens vaker van pas komen denk ik :j

Maar een 0grams maakt het eerder kouder dan warmer. Je houdt de wind wel weg, maar ze kunnen ze vacht ook niet opzetten. Ik maak de overgang als het droog is, zodat de vacht nog kan herstellen (lekker zand erdoor rollen etc) voordat het evt zou gaan regenen. En een moment uitkiezen dat er iig gedurende langere tijd geen te lage temperaturen gaan zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:12

Ik neig enerzijds ook naar ongevoerde regendeken, zodat ze wel van de 200 grams af is maar toch nog bescherming heeft van wind en regen. Maar om dezelfde reden die eilleen333 noemt twijfel ik eraan of dat een goed idee is.

Overigens misschien niet geheel onbelangrijk, mijn pony is niet geschoren maar zit wel heel dun in haar vacht. Daarnaast staat ze 24/7 buiten, met een plek waar ze uit de wind kan staan maar geen goede schuilstal.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:35

Mijn paard heb ik van 200 gr naar 2 regendekens gezet.. Klinkt misschien raar, maar onder 100 gr had hij het toch wat warm.
Zonder deken vind hij het al prima, maar heb hem toch nu met 1 regendeken gezet ter bescherming van de regen en wind, voor de warmte zou het niet hoeven op het moment.. :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:48

Mijn paard staat 's nachts op stal zonder deken en afgelopen winter overdag buiten met 100 grams deken ter bescherming tegen regen en wind. Paar dagen geleden heb ik die gewisseld voor een ongevoerde.
De overgang van 200 gram naar bloot lijkt me wat groot, tenzij de temperatuur omhoog schiet en we een paar droge dagen krijgen. Maar dat is bijna nooit zo helaas in deze periode van het jaar. Zou voor een ongevoerde gaan!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:03

ik had in de kou een 370 met een 150 onderdeken op. Heb nu de 370 eraf, dus alleen de 150 ligt nu op.Als het dalijk wat warmer word, doe ik een ongevoerde regen op.
daarna lekker alles af.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

ik bouw altijd af na 200 gram een gevoerd regendek en daarna niks meer.
voor me paard opstal heb ik nog een 100 grams

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:53

Bedankt voor jullie reacties, ik heb besloten op zoek te gaan naar een ongevoerde regendeken voor de overgang, hopelijk kunnen de dekens snel weer de kast in!