Heey het paardje van mijn vriendin heeft een deken op van ong. 250 gram denk ik. Maar hij heeft het er erg warm door nu eerst vond hij het wel lekker door die -17 maar nu is hij aan het verharen en niet zo'n klein beetje ook... dus mijn vraag is wanneer mag die deken weer af? want ik weet wel dat hij niet mag gaan zweten onder die deken en dat word ook streng in de gaten gehouden iemand ideeen, opties of tips voor mijn vriendin?
Die van min stond met -19 onder 350 gr, afgelopen weekend 100gr eronder weg gehaald omdat het nu dooit.. Ik voel elke keer of hij het niet te warm heeft (oksel en rug), zo wel dan 100gr eraf. Ik zou dus bij jullie voor een 150gr of 100 gr gaan, het is niet de bedoeling dat ze er onder zweten.
_Noah_
Geplaatst: 12-02-12 16:15
Het verharen komt ook niet door de deken, maar omdat de dagen langer worden qua daglicht en teken dat t voorjaar er aan komt. Voor het aanmaken van de wintervacht gebeurd dat bij een paard op t moment dat het aan het eind van de zomer 's avonds minder lang licht word, dat is voor hun een teken dat de winter eraan komt.
Stond t paard van je vriendin voor de strenge vorst met of zonder deken op?
Persoonlijk zou ik een dunnere deken opdoen. Het verharen komt door de lengte van de dagen (worden langer). Mijn merrie staat zonder deken buiten en is nu ook flink aan het verharen (begon al voor de koude vorst periode)
Marvel
Geplaatst: 12-02-12 17:29
Klopt in theorie, maar in praktijk ervaar ik ook dat mn paard afgelopen winter verhaarde. Hartje winter, maar wel erg warm voor de tijd van het jaar. Ik begon met 100gr deken, alleen had hij het nog te warm, dus ging verharen.. En de dagen waren toen nog niet langer (nov/dec) Het is nu 's ochtends eerder licht en dat blijft het ook langer, in dit geval kan het prima met duur van de dagen en het licht te maken hebben.
senna21
Geplaatst: 12-02-12 17:38
Mijn paard (zonder deken) is ook weer aan het verharen. Een paard verliest niet zomaar al z'n haar. Dat gaat trapsgewijs en in feite het hele jaar rond (de ene periode wat meer, dan weer wat minder). Het hangt vooral samen met de hoeveelheid licht; de temperatuur heeft vooral invloed op de 'kwaliteit' van het haar. Niks om je zorgen om te maken.
Iedere dag een dikkere/dunnere deken op (vaak wisselen) is in ieder geval niet goed. Het lichaam van een paard regelt voor het grootste gedeelte zelf z'n temperatuur. Deken ophouden, temperatuur en welbevinden van het paard goed in de gaten houden (controle temperatuur bij de aanzet van de oren). Wanneer er structureel een verandering van temperatuur is, kun je overwegen een wat dunnere deken op te doen.
Nikass
Geplaatst: 12-02-12 18:30
---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-09-23 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier ook een flink verharend paard, maar ze voelt niet te warm onder de deken aan, dus ik heb vandaag nog niet gewisseld. Morgen zal het misschien anders zijn omdat het dan warmer wordt. Maar verharen ligt naar mijn idee niet aan de dekens. Mijn shet verhaard al de hele tijd als ene malle, ook met die flinke vrieskou en die heeft geen dekens op.
Ik denk dat ik al weet waardoor het komt mijn vriendin uad de deken pas op gedaan toen hij een beetje verkouden werd maar toen zat hij al dik in de wintervacht dus we denken dat al die haren nu los komen... Ik heb ook advies gevraagd aan de dierenarts wat ik moet doen maar het komt goed. Wel wanneer denken jullie dat de deken er weer af kan volgende maand of pas in april/mei?? ik weet dat het aan de tempratuur ligt maar in welke maand zal het zo ver zijn?? Maar dus het deken probleempje is opgelost!!
de mijne verhaarde al voor dat het erg begon te vriezen ik begin in de herft met een 200 250 gr en in de winter 300 350 gr omdat ze anders net een teddy beer is en ik der moet scheren en ik ben geen voornemer van scheren dus maar die van mij begint ook al als ik an het rijden ben en doe het deken af doe ik wel een uitrijden dekken op bij het inrijden en uitstappen anders komt die kouw er inene zo erg op!!