Veulen staat veel binnen in opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essie34Jarig

Veulen staat veel binnen in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:55

Hallo bokkers,

Ik ben toch even benieuwd naar jullie meningen. Mijn veulen (inmiddels bijna 1 jaar oud), staat op een mooi en groot opfokbedrijf. Hij staat daar met 2 andere hengstveulens in een mooie grote stal (die volgens mij zelfs voor 6 paarden bedoeld is). Ze hebben nu het winter is een uitloop naar buiten dmv een paddock en daarachter ligt ook nog een stuk wei, wat bij mooi weer ook toegankelijk is. Nu staan ze echter al vanaf het hele nattige weer (december) en nu de sneeuw, binnen. Volgens de eigenaren is het risico te groot om ze buiten te zetten. De grond zou nu te hard zijn dus er komt niks buiten. Maar ik heb het liefst dat een paard zoveel mogelijk buiten moet kunnen lopen. Ja oké, je loopt wel een risico, maar dat is het mij wel waard. Ik lees overal dat voor die jonge paarden beweging oh zo belangrijk is voor de gewrichten en het groeien.. Maar daar denken de eigenaren heel anders over. Ja, ze hebben toch veel ruimte in de stal dus daar kunnen ze bewegen is dan het antwoord..

Mijn andere paard staat overigens de hele dag gewoon buiten en alleen 's nachts op stal. Op mijn pensionstalling kan het dus gelukkig wel!

Nu is dit mijn eerste veulen, dus vraag ik me af hoe jullie erover denken en wat jullie ervaringen zijn! Ben ik nu zo naïef dat ik mijn veulen heel graag buiten wil hebben, ondanks wat slechter weer?

friesiszwart

Re: Veulen staat veel binnen in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:15

Bij veel opfokstallen komen de opfokpaarden niet buiten. Zelf let ik er wel op dat dit gebeurd. Ik zou je veulen dit voorjaar laten ruinen en dan bij je andere paard op stalling zetten.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:20

idd veel opfokbedrijven doen dit niet.

maar als de weide goed hard is door de vorst kunnen de paarden er prima op hoor!
dit is nu dus het geval dus het zou wel mogelijk zijn om ze naar buiten doen.

is het geen mogelijkheid om je veulen nu al te verplaatsen naar de pensionstal?

essie34Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:33

Ja ze letten zelf toch ook best op waar ze lopen? Doet mijn volwassen paard ook, dat gaat prima. En hoe langer je ze binnen houdt hoe frisser ze ook worden natuurlijk..

Nee hij kan niet al naar de pensionstal, ik vind het erg belangrijk om hem bij leeftijdsgenootjes op te laten groeien komend jaar! En in de zomer heeft hij een prachtig grote wei waar hij 24 uur in kan staan gelukkig. Maar ik zit erover te denken om de eigenaren toch te vragen om ze (op eigen risico) naar buiten te doen.. Ben alleen bang dat ze hier niet mee akkoord zullen gaan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:38

En een andere opfok zoeken dan?
Mijn merrie stond in de opfok 's winters ook binnen (loopstal).

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:38

idd gewoon even vragen.

ik denk niet dat je het mag want dan staan er 2 veulens op stal die mischien de boel op stelten zetten.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:42

Ik zet al mijn paarden en jonge dieren hele dagen buiten. Ze voelen zelf goed genoeg wat ze wel en niet kunnen. Feit is echter wel dat de kans op blessures toeneemt met de harde ondergrond. Tenminste bij mij zijn de openingen van de weilanden heel hobbelig bevroren en is het voor mij zelf al heel erg uitkijken om niet te vallen. Soms heeft er eentje wel een dik been ofzo, maar ik neem dat risico omdat ik het belangrijk vind voor ze dat ze ook buiten komen. Van ophokken kunnen ze ook koliek krijgen.

essie34Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:43

Ja hij staat ook in een loopstal. Dus bewegen kan hij wel maar natuurlijk heel beperkt. Het is dus normaal dat ze veel binnenstaan Quellian? Zoals ik al zei is dit namelijk mijn eerste veulen en heb ik er dus geen ervaring mee hoe dit normaal gesproken gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:45

essie34, er zijn veel verschillende opfokstallen natuurlijk :) Daar deden ze het zo.
Ze heeft ook in een natuurgebied gestaan en daar stonden ze het hele jaar buiten, werd de natuur 'nagebootst'.
Welke regio woon je of waar wil je hem hebben staan?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:47

leeftijdsgenootjes is niet altijd goed hoor het is als een stel tieners zonder juff
op een pensionstal staan alle leeftijden rangen en standen daar leert je paardje orde in de kudde en zal waar nodig op zijn plaats gezet worden

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:48

Mijn shet staat 24/7 buiten en mijn paard normaal ook. Als het niet begaan baar is of te koud doen ze heel voorzichtig en/of blijven uit zichzelf in de schuilstal staan of op de kunstgrasmatten als het lopen op grond moeilijk is. En de grond is hard daar lopen ze voorzichtig als ze dat doen. Ze weten heel goed wat kan en niet als ze maar wel elke dag buiten komen dan. Anders krijg je inderdaad van die bommen als ze wel een keer mogen:) En dan is het gevaarlijker op blessures.

En de paddock hebben ze? Waaromd aar niet op met zn alle? Dat is ook buiten en meer beweging en dan deur open naar stal en laat ze maar kiezen dan gebeurd er neit veel vaak

essie34Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:59

Ja de paddock is ook bevroren. Maar wat bij betreft zet je idd de stal open en kunnen ze zelf kiezen! Maarja..

@Quellian: in de regio Zwolle.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:59

Voordeel is wel dat ze een grote stal hebben waarin ze kunnen bewegen, maar ik zou zelf een paar uurtjes frisse buitenlucht ook wel heel belangrijk vinden!

Ik heb mijn 2 jarige hengst in een opfok staan waar ze in ruime loopstallen staan 's winters en elke dag een paar uur de paddock in gaan.
Het moet volgens mij wel heel slecht zijn willen ze niet naar buiten gaan...
en dat vind ik zelf wel heel prettig!

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:51

ik heb de jaarlingen 24/7 buiten lopen.
er is een schuilstal, maar ze blijven "buiten" lopen..
ik vind het juist goed voor ze om ze hele dagen buiten te hebben, ze worden er hard van, sterke spieren en pezen en veel beweging.