Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:37

Graag wil ik iedereen erop wijzen dat je goed moet opletten of je pony genoeg water binnen krijgt!
Ik dacht ook dat ze genoeg konden drinken. Ik maakte 2x per dag de waterton open en gooide er warmer water in, daarnaast maakte ze de ton zelf ook open.
Ze kwamen dan niet meteen om te drinken dus ging ik er vanuit dat ze geen dorst hadden.
Blijkbaar toch niet! Nadat mijn haflinger vanmorgen niet wilde eten en drinken en een paar uur later plat op de grond lag ik heb de da gebeld.
Pony is opgevoeld en bleek een verstopping te hebben.
Dit komt volgens hem vaak voor met zulke kou dat pony's minder drinken en dan last kunnen hebben van een verstopping!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:43

Even een tip...gebruik nooit warm water.Dit bevriest namelijk veel sneller dan koud water (natuurkundig proces -:) ).
Je kunt vaak aan de rand ijs zien hoeveel er gedronken wordt door de volgende rand ijs die ontstaat.
Probeer meerdere keren p/d te controleren of ze kunnen drinken,kijk of je evt iets met stalmaatjes of buren kunt regelen.

Ook een goede tip met dit weer is om ze slobber te geven die net even wat vochtiger is dan je normaal zou geven.Laat dit ook even een half uurtje staan zodat alle vocht goed in het voer kan trekken en je dus nog wat extra vocht toe kunt voegen voordat je het voert.
Van brokken kun je natuurlijk ook gewoon slobber maken,beetje zemeltjes erdoor...klaar :)

Hopelijk gaat het snel weer beter met je paardje :(:)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:46

Klopt. Heb dit vorig jaar ook gehad. Ga nu vanavond kijken bij mijn paard omdat hij nogal sloom was met voeren. Gevaar is idd te weinig drinken met vorst en wel veel ruwvoer eten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:49

Ik gebruikte warmer water zodat het water ontdooide en de temp. hoger was.
Over het wel of niet gebruiken van warm water gaan meerdere discussies op bokt, maar het lijkt mij sowieso fijner voor een paard om minder koud water te drinken dan ijswater.

Slobber vind ik een goede tip :j
Ze kregen hier al bietenpulp met zemelen ook een stuk natter als gewoon.

Hij knapte gauw op toen de da was geweest :)
Ik hoop wel dat er morgen een enorme hoop mest ligt.

Bravura, hopelijk is het bij jou loos alarm.
Doe jij nog iets speciaal nu jouw paard dit vorig jaar ook heeft gehad?

abddanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:55

Je moet er idd met dit weer goed op letten.
Wij hebben dit jaar voor het eerst een bal in de waterbak gelegt, dat werkt ook erg goed. blijft het water een beetje in beweging waardoor het minder snel bevriest

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:59

Hier ook een rubberen bal in de bak, zelfs een pony die de bak ook open maakt maar andere pony drinkt toch te weinig. Waarschijnlijk ook omdat het zo'n vreetzak is en nu meer (grof stengelig voordroog) eet en het water wellicht te koud vind?
Daarom wil ik ook iedereen even wakker schudden omdat ik zelf ook het idee had dat ik alles goed deed en het mij niet zou overkomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:01

Hanneke84 schreef:
Ik gebruikte warmer water zodat het water ontdooide en de temp. hoger was.
Over het wel of niet gebruiken van warm water gaan meerdere discussies op bokt, maar het lijkt mij sowieso fijner voor een paard om minder koud water te drinken dan ijswater.

IJswater hebben ze geen last van hoor,als ze maar niet warm zijn...

Wat het warme water betreft kun je zelf testen,zet maar eens 2 bakjes water in de vriezer...1 warm en de ander koud.Kun je het met eigen ogen zien :D ;)

http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=22

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:10

Hier dronk de ene ( die niets heeft) meteen van de nieuwe ton minder koud water terwijl hij nog een ton vol had die een ijsrand had. Ik geloof je test hoor, maar zoveel warmer water heb ik er niet doorgedaan dat het water warm aanvoelde. Wel dat het niet ijs en ijs koud was.
Ik vind je bijdrage fijn hoor niet dat je denkt dat ik steeds met een weerwoord kom :D

Ik vraag mij alleen af hoe ik het echt kan voorkomen.
Ik heb al gedacht om 2x daags natte pulp met zemelen te geven en misschien niet meer onbeperkt hooi?
En naast de waterton emmers aan te bieden onder voertijd?
Morgen even de da bellen voor tips.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:14

Goed dat je dit topic hebt geopend!

Wat betreft het water: Misschien zit er qua bevriezing ook wel een verschil in of je heet, warm of lauw water gebruikt?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:28

Misschien een paar wortels of een appel geven? zit ook vocht in

Sodeletuut

Re: Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:37

Wat sneu voor je paard. :(:) Wat ik doe als ik water breng, meteen mijn paard ophalen en laten drinken, want anders is het alweer bevroren.. Maar elke keer als ik kom om nieuw water te brengen hebben ze er zelf ook gaten in gemaakt, dus dat is wel fijn. :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:45

Ik heb een haf en die is eigenwijs. :Y)
Vanmorgen heb ik hem aan zijn voorpluk meegetrokken en net voor de waterbak liep die weg.
Hier maken ze er dus zelf ook gaten in maar blijkbaar drinken ze dan niet beide. ( Of vreet de ander meer..)
Ik denk al meer dat mijn haf gewoon te veel eet en te weinig drinkt.

Ik denk ook dat het qua bevriezing scheelt wat voor water je erbij gooit :j

Wortels en appels vinden ze vast een geweldig idee.
Helaas zijn ze beide al te dik :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:46

Sterkte met je paard!

Ik voer ook elke dag senioren slobber van Subli bij met pulp, dan krijgen ze sowieso wat extra vocht binnen, daarnaast geeft ik ook nog ietsje extra olie door het voer...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:49

Tinky12 schreef:
Even een tip...gebruik nooit warm water.Dit bevriest namelijk veel sneller dan koud water (natuurkundig proces -:) ).
Je kunt vaak aan de rand ijs zien hoeveel er gedronken wordt door de volgende rand ijs die ontstaat.
Probeer meerdere keren p/d te controleren of ze kunnen drinken,kijk of je evt iets met stalmaatjes of buren kunt regelen.

Ook een goede tip met dit weer is om ze slobber te geven die net even wat vochtiger is dan je normaal zou geven.Laat dit ook even een half uurtje staan zodat alle vocht goed in het voer kan trekken en je dus nog wat extra vocht toe kunt voegen voordat je het voert.
Van brokken kun je natuurlijk ook gewoon slobber maken,beetje zemeltjes erdoor...klaar :)

Hopelijk gaat het snel weer beter met je paardje :(:)

Ik gebruik altijd warm water want zo dooit het ijs tenminste ook en ik weet dat het sneller bevriest.
Wel vervelend van je paard ts, hopelijk knapt die gauw op.
Trouwens de paarden drinken ook graag lauwer water momenteel.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:59

Vandaag zag ik dat een van de paarden het ijs openmaakte en dat de ander er mee uit dronk.
Misschien nog een tip: ik maak het hooi nu een beetje nat, zodat het minder stoffig is en ze minder snel last hebben van dorst. (in de stal vriest het niet)
Het hooi neemt dan ook water op, zodat ze met het hooi meer vocht binnenkrijgen.
Ook krijgen ze inderdaad slobber, lekker goed geweekt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:38

@Hanneke84: Hij krijgt vanaf vandaag 2 x per dag in water geweekte brok (slobber dus van zijn eigen brokken) ipv droge brok. Hij heeft 's nachts altijd een emmer water in zijn voerbak staan zodat ik kan zien of hij wel of niet drinkt (hier drinkt hij eerder uit dan uit de automatische drinkbak). Hij weekt altijd zijn hooi in het automatische drinkbakje. :roll: Sinds vandaag blijft hij 's morgens binnen en gaat slechts een uurtje of 4 's middags naar buiten (net zoals de andere vanaf vandaag). Als hij net buiten staat hooi te eten houd ik hem in de gaten of hij ook tussendoor drinkt.

Heb iets gelezen over Horse Quencher: http://www.savannahhorsecare.nl/index.p ... 1&Itemid=2 Maar of dit wat is als ze ijswater moeten drinken (buiten bij vorst) betwijfel ik.... dan drinken ze zich een koliek als ze dorst krijgen en ijswater blijven drinken....

Ik heb besloten dat er nu écht een verwarmde drinkbak buiten komt voor volgende winter. Welke moet ik eens bekijken. Er is er 1 in Zweden/Noorwegen, naam weet ik helaas niet meer en de links ben ik kwijt.... die leek mij het beste.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:46

bij ons op stal zijn alle automatische drinkbakken bevroren, nou ja de leidingen.
Ze komen nu heel vaak langs met emmers water om elk paard te laten drinken. Gelukkig werkt dit heel goed en drinken ze allemaal wel genoeg

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:13

HeleneDas schreef:
Misschien een paar wortels of een appel geven? zit ook vocht in

Een paard drinkt tussen de 15 en 25 liter op een koude dag('s zomers zelfs het dubbele) dus met een paar appels bereik je daar nog geen fractie van. En...meerdere appels als ze dat niet gewend zijn veroorzaken diaree.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:13

Bravura schreef:
HeleneDas schreef:
En...meerdere appels als ze dat niet gewend zijn veroorzaken diaree.

dan verstoppen ze ook niet,hihi :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:18

karev schreef:
dan verstoppen ze ook niet,hihi :D

Dan kan je ze net zo goed lijnzaad gaan voeren.

Je kan inderdaad wel sterk verdunde slobber geven, dan nemen de paarden in ieder geval voldoende vocht op met het eten. Daarbuiten zal je voor ijsbreker moeten spelen als je paard zo moeilijk wil drinken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:21

Ik zou niet blij zijn met een paard aan de dunne met dit weer. Denk dat ik per direct de DA liet komen. :j

TS hoe is het met je Haf?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 11:26

Gisterochtend voelde hij zich al een stuk beter en had hij wel trek.
Volgens mij had hij wel gemest, al is dat lastig te zien met nog een pony op de wei.
Ik heb hem toen een beetje zemelen gegeven met een heleboel water.
'smiddags de da gebeld hoe het was gegaan en hoe ik het moet opbouwen qua eten.
Toen heeft ie 2 kilo hooi voordroog en bietenpulpslobber gehad.
Een paar uur later nog eens 2 kilo voordroog en een beetje slobber.

Ik vond het wel spannend hoe hij erop zou reageren, maar vanmorgen zag hij er nog goed uit en had hij weer veel trek.
Ik voer nu kleine porties hooi over de dag verdeeld en steeds met bietenpulp, zemelen en een hele hoop water.
Heb hem nog steeds niet zien drinken, maar ik ben er natuurlijk ook niet de hele dag bij.
IK vind het nog steeds wel spannend of de verstopping wel echt helemaal verdwenen is en of hij wel genoeg drinkt.
Maar hij heeft niet meer gelegen en wilt eten en krijgt iig water binnen bij de slobber.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:24

Mijn pony drinkt dus niet....... Ik zit er wel over in. Als ik drinken aanbied in een emmer, drinkt ze niet. Ze trekt haar neus op. Ze staat overdag wel o phet land, en likt soms een beetje sneeuw. Maar denk dat ik toch ook maar lfink natte slobber ga voeren, zodat ze toch wat binnen krijgt, al zit ik er dan wel weer over in dat het zemelen zijn die water ook erg opnemen, misschien dat ze dat dan juist niet in dr buik moet hebben? Of heeft het maximaal opgenomen alsik heteen tijd laat staan voor ik het voer?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:37

Tancreda4 schreef:
Mijn pony drinkt dus niet....... Ik zit er wel over in. Als ik drinken aanbied in een emmer, drinkt ze niet. Ze trekt haar neus op. Ze staat overdag wel op het land, en likt soms een beetje sneeuw. Maar denk dat ik toch ook maar lfink natte slobber ga voeren, zodat ze toch wat binnen krijgt, al zit ik er dan wel weer over in dat het zemelen zijn die water ook erg opnemen, misschien dat ze dat dan juist niet in dr buik moet hebben? Of heeft het maximaal opgenomen alsik heteen tijd laat staan voor ik het voer?

Staat ze 's nachts binnen met water?Dat scheeld namelijk ook :)

Krijgt ze voordroog of hooi te eten...voordroog bevat namelijk meer water dan hooi.

Wat de zemelen betreft...zorg dat je er minimaal een half uur van te voren water overheen gooit,bij voorkeur warm water (dit wordt sneller geabsorbeerd dan koud water).
Als je na een half uur/uur nog even in roert,kun je zien of er nog wat water bijkan.Het moet eetbaar zijn en niet drinkbaar...dat is even waar je op moet letten met de hoeveelheid.
Als het water maximaal is geabsorbeerd,neemt het geen water meer op uit het lichaam en voeg je dus wat water extra toe ;)

Behalve zemelen kun je natuurlijk ook (gras)brok,bietenpulp,lijnmeel toevoegen.Evt een handje fijn hooi of lucerne erdoor doen om het kauwen te bevorderen.

Als ze de beschikkeng heeft over koud water dan moet je de slobber ook lauw/koud voeren,anders kunnen ze buikpijn krijgen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:24

Vervelend Tancreda dat hij ook niet wilt drinken!
Natte zemelen werkt juist laxerend, ik weet niet of de mest van je pony ook harder en droger is?

Op bokt las ik dat soms een beetje appelsap door het water ook goed helpt.
Vanavond eens proberen, zou voor mij een hele opluchting zijn als ik zie dat hij gewoon eens een klein emmertje zou leegdrinken.