Nu nog onder een deken zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nu nog onder een deken zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:07

Even een spoed vraagje.

Mijn merrie heeft het koud :(:) . Staat te trillen en oren en neus voelen koud aan. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal en met deze vorst onbeperkt voordroog.

Voorgaande jaren had ze het ook koud maar stond ze 3 uurtjes buiten en de rest op stal dus verder weinig aan gedaan, omdat ik het niet zo op dekens heb. Maar om haar de komende dagen buiten kou te laten lijden gaat me wat te ver.

Ik heb alleen een zweetdeken dus dat schiet niet op. Vanmiddag kan ik na mn werk even vlug naar de winkel om een deken te halen. Maar is het een verstandige keuze om nu nog een deken op te leggen (tijdelijk tot het weer beter wordt) en welke dikte moet ik dan nemen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:10

Hoiii

Heeft jou merrie echt een volledige winterwacht? Als je nu een deken op doet kan haar hele systeem ontregeld worden. En dat je merrie zich rot gaat zweten onder een deken....
Krijg ze voldoende hooi enz? Zorg dat ze dag en nacht bij het bv het hooi kan zodat ze voldoende kan eten en zich zo warm houd.
Ze verbrand nu erg veel door de kou!

(dus even nadenken hoeveel hooi ze nu eigenlijk op een dag krijgt is het wel voldoende)

Verder doe je toch een deken op moet je heel goed overleggen in de winkel en duidelijk uitleggen dat je paard echt al een wintervacht heeft enz

Omdat jij je paard natuurlijk houd misschien heb je hier wat aan

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:14

Ja ze heeft een volledige wintervacht. Het is wel een braziliaantje dus de vacht is erg minimaal. Ze staan vanaf juli 2011 24/7 buiten.

Zoals in mijn openingspost staat krijgen ze nu onbeperkt ruwvoer. We voeren nu 2x per dag en bij het voeren ligt er nog behoorlijk wat van de vorig voerbeurt.

ashley1

Re: Nu nog onder een deken zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

Dan misschien toch maar een deken op doen...
Het is dan even niet anders en goed in de gaten houden of ze het niet té warm krijgt onder de deken en gaat zweten. 20+jr oude pony van vriendin heeft ook een volledige wintervacht maar heeft het toch koud en een dekentje op gekregen.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

Als je paard verder gezond is, is onvoldoende ruwvoer vaak de reden waarom ze het koud heeft.
Dat moet je dus even nagaan.

Verder omdat je paard al een dikke vacht heeft zal ze geen hele dikke nodig hebben. Maar dat ligt ook een beetje aan je paard. Je paard moet warm zijn onder de deken, is ze lauw of koud dan heeft ze het te koud. Waarschijnlijk heeft je paard aan een 100 gr dan wel genoeg, maar dat is per paard wel verschillend.

Maar voordat je een deken gaat kopen even kijken naar het ruwvoer. Dat kan je probleem waarschijnlijk wel oplossen. :)
Een paard stookt ruwvoer om warm te blijven. Als er geen eten is, gaat de kachel dus uit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:22

Ga dan inderdaad een deken halen. Ik zou kiezen voor een 100 tot 150 grams waterdichte deken. Zodra de temperatuur weer boven 0 komt, deken af, en pas weer op als je ziet dat je paard het koud heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:23

Eens met Angela. In ieder geval geen ongevoerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

Pony krijgt al onbeperkt ruwvoer en staat verder wat te dik dan te dun ;) .

Zou een 150 echt genoeg zijn? Aangezien je zo gewaarschuwd wordt voor het plat leggen van de vacht waardoor je meer deken nodig hebt.

Het is inderdaad echt tijdelijk tot de temperaturen 's nachts weer boven 0 blijven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:34

Ja, 100 tot 150 grams is genoeg. De haren kunnen inderdaad niet overeind gaan staan, maar de deken geeft wel een beetje een extra beschermlaag, en is bovendien ook winddicht. Je wilt ook niet teveel warmte toevoegen, dan krijg je een paard dat gaat zweten. Met 150 gram is het net een beetje extra bescherming, en dat is eigenlijk altijd genoeg.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:28

Als je een goede deken hebt kun je makkelijk af met 100 a 150 grams.
Je kunt het beste wel een "stoffen" binnenkant nemen ipv een gladde, die met een stoffen binnenkant zal je paard beter warm houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:34

Ik ga vanmiddag even langs EJ in eindhoven. Geen idee wat zij hebben liggen in 150gr en maat 165 dus ik ben afhankelijk van het aanbod. Het is nu te kort dag om elders te bestellen. Maar bij mindere kwaliteit (HH, huismerk) kan ik dan beter voor 200gr gaan? Op hun site zag ik dat zij van de betere merken (wheather beta, Amigo) geen 165 hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:39

Bij een goedkopere deken neemt de kwaliteit van de vulling meestal iets sneller af over de jaren, maar dat is meer iets voor volgend jaar dan voor nu.

Mochten ze geen 150 grams hebben, dan kan een 200 grams ook wel, al zou ik zelf dan eerder voor de 100 grams kiezen.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:01

oh raar, bij ons in breda de ej... hebben ze ook kleine maatjes amigo dekens.
heb zelf alleen maar amigo deken, idd prima.. maar ej merk is vaak ook wel goed hoor!!!
en idd zoals angela zegt beter voor een 100 gram. maar die zijn er wel helaas erg weinig!!!;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:32