twee vraagjes met deze kou

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kescali

twee vraagjes met deze kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:12

Hallo,

Ik heb pas sinds dit jaar paarden aan huis, dus we moeten ons natuurlijk nu bezig houden met alle dingen die we met dit weer moeten doen. Maar ik loop tegen twee dingen aan.
Ik heb inloopstallen, dus de paarden kunnen zelf bepalen of ze wel of niet de wei in lopen. En staan ook uit zichzelf nu veel op stal, waar ze onbeperkt toegang hebben tot kuilgras.

Echter het water bevriest steeds ( staat in een grote 1000 liter bak) , en ik ga er wel een keer of 4 per dag heen om het ijs weer open te maken, maar het bevriest echt snel, dus ik geef ze op dat moment ook water uit een emmer. Hoe vaak per dag zou dit ongeveer nodig zijn ? Doe het nu 4 keer per dag, om 17:00 gaan ze op stal en dan gaan we om 21:00 nog een keer water geven. Is dat voldoende ?

En wat doen jullie tegen ijsklompen aan de hoeven. éen van onze ponies had gisteren echt een hard stuk ijs onder haar voorhoef. Heb er zeker een kwartier over gedaan om die er weer onderuit te krijgen, terwijl ik 's middags hun hoeven al een keer had schoongemaakt. Ik vraag me af hoe mensen dat doen waar de paarden 24/7 op de wei staan ?

Alvast bedankt voor een reactie.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:15

De onze krijgen 's ochtends als ze de paddock opgaan zo'n grote speciekuip vol met water. Meestal is dat genoeg tot ze 's avonds weer op stal komen. Op stal werken we nu ook met emmers. Als ze binnenkomen kunnen ze drinken, voordat ik klaar ben en weer naar binnen ga vul ik de emmers nog weer bij en tegen 11-12 uur bij de laatste voerronde krijgen ze nog een keer water aangeboden.

Edit: owja, ijs geen idee. Daar hebben die van mij geen last van maar ik heb wel eens gehoord van vaseline of uierzalf smeren op de onderkant van de hoeven :?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:16

Kun je in de bak niet wat stro leggen,zodat het water niet aanvriest en evt de buitenkant isoleren? Voor de hoeven heb ik eens gelezen dat je vaseline(?) opsmeert en dat je dan geen ijsballen krijgt.
Succes met dit temperatuurtje

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:17

Je kan een balkje of een grote bal in de waterbak laten drijven vaak blijft het water dan langer open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:18

heeft je paard ijzers? dan ijzers er af.

Sommige paarden hebben holle voeten en daar gaat meer in zitten..

maar hoezo ijsklompen, ligt er bij jullie sneeuw?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:29

hoi

tegen het bevriezen van je waterbak kan je er 1 of 2 ballen in doen. gewoon plastic ballen.
en tegen ijsklompjes kan je de zolen invetten.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:31

Wij hebben hetzelfde probleem, een bal in de speciekuip helpt wel iets, tenzij je van die grappemakers hebt die graag een balspelletje doen. vaseline onder de voeten en ijzers zijn met dit weer uit den boze.
@russel er ligt hier een laagje van een cm of 2 a 3 echt zwaar ..., net te weinig om met de shet te gaan sleeen

Anoniem

Re: twee vraagjes met deze kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:34

Invetten helpt helaas niet.. maar volgende week wordt het al weer minder met de vorst.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:58

russel schreef:
heeft je paard ijzers? dan ijzers er af.

Sommige paarden hebben holle voeten en daar gaat meer in zitten..

maar hoezo ijsklompen, ligt er bij jullie sneeuw?

Eentje heeft ijzers, maar kan niet zonder, dan loopt hij binnen een kwartier kreupel. Ik heb dan ook een super verstandhouding met onze hoefsmid, als zijn ijzer eraf ligt , dan is de hoefsmid voorzover mogelijk binnen een half uur hier. Dus geen ijzers is geen optie bij hem. Maar bij de ander is het probleem van het ijs in de hoeven. En die heeft dus geen ijzers. Maar ja, er ligt hier een laagje sneeuw. EN ze lopen toch graag lekker buiten. Ben juist blij dat het mogelijk is, zelfs met dit weer, want rijden is nu onmogelijk hier. Buitenbak is bevroren. kan je zelf in schaatsen op stukken. En naar de manege rijden, is nu zelfs gevaarlijk, is op binnenwegen hier gewoon glad. Ik ga geen risico nemen. Dus ze moeten het doen met wat rustig lopen in de wei en vertroeteld worden door ons. Heb net slobber gehaald, dus krijgen ze lekker straks.

Dat van die bal in het ijs ga ik meteen proberen. Misschien helpt het. Maar het vriest wel superhard hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:00

Op blijven passen dat hij geen verzwikking oploopt met die klompjes..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:02

Vraag je hoefsmid naar sneeuwbeslag :) dan hebben ze daar geen last van. Kan gewoon tussen de hoef en het ijzer.
Afbeelding

Hier maken wij de bakken water juist niet open. Ze trappen ze zelf open met hun voorbenen. Daar komen ze vaak wel uit :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:56

Ik maak de bakken met water 2 keer per dag open, maar tussendoor doen ze dat ook zelf met hun voorbenen. Ik heb geen paarden die op het water aanvliegen als ik het vrij maak, dus dorst hebben ze blijkbaar niet.

Die ijsklompen in de hoeven heb ik ook wel eens gehad, bij mij was het altijd voldoende om ze na de eerste keer uit te hakken met een hoevenkrabber, en dan was het daarna goed.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:03

Naar mijn mening is vier keer op een dag kunnen drinken genoeg hoor! Als je ze dan gewoon lekker kunt laten drinken (geen half emmertje per keer....) dan is dat zat! Hier staat ook een speciekuip, die vullen we om half 5 's middags voor het laatst en dan krijgen ze de volgende ochtend pas weer.. Het is even niet anders!!
Voor klompvoetjes schijnt groene zeep erop smeren te helpen, maar heb er zelf geen ervaring mee!!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:41

Ik heb 1 van de waterbakken (specikuip) in de inloopstal gezet, dikke laag stro er omheen en er 3 appels in gegooid, en hij blijft open :D (er komt hoogstends een dun laagje ijs op en dat drukken ze zelf kapot met drinken). De bak buiten is nu wel een ijsklontje van 60 liter maar daar staat de wind ook vol op.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:03

calice schreef:
Ik heb 1 van de waterbakken (specikuip) in de inloopstal gezet, dikke laag stro er omheen en er 3 appels in gegooid, en hij blijft open :D (er komt hoogstends een dun laagje ijs op en dat drukken ze zelf kapot met drinken). De bak buiten is nu wel een ijsklontje van 60 liter maar daar staat de wind ook vol op.

Onze waterbak staat ook in een stal met eromheen helemaal strobalen, en nu een grote skippybal erin, maar.... hij bevriest nog net zo snel. Vrees dat het gewoon te koud is hier. zeker -10, maar voelt veeeel kouder met die wind. brrrr... moet zo met mijn honden eropuit, maar vandaag eigenlijk niet zo leuk. Toch maar doen, hondjes kunnen er ook niks aan doen dat het koud is.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:08

Hier is het ook rond de -10 en paarden staan aan het water. Denk dat het echt geluk hebben is als de boel net niet helemaal dichtvriest.
eerst wou ik mest om de bak heen leggen om hemw arm te houden maar dat bevriest meteen aan de paddock vast zodra ze mesten :') , dus sta elke keer diepvriesdrollen los te bikken :') .

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:31

Ik vind diepvriesdrollen juist makkelijker uitmesten dan gewone drollen :+
Maar ontopic; hier krijgen ze ook 4x per dag drinken. 's Morgens, 's middags, en 's avonds 2x. Het is hier gewoon zo koud, als je je omdraait dan is het gewoon al bevrozen! Dus dan maar even op deze manier..

En tegen ijsklompen: ik heb nu de voeten ingevet. Ik ben benieuwd of dat helpt. En anders vaseline. Ik had ook gelezen schapenwolle sokken over de voeten doen, dat ga ik van de week ook is proberen :+
Je kan die klompen er idd niet gemakkelijk onderuit halen, maar ik heb wel een 'sneller' (maar waarschijnlijk niet zo'n aangename) manier gevonden: met een hoevenvijl er op kloppen (zo kloppen dat de vijl de hoef plat raakt en niet op 1 punt) en dan breekt het langzaam los..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:55

Mijn kruiwagen krijg ik niet meer uitgemest... :D Zit vast gevroren....

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:03

ik heb een petfles half gevuld met water en die in de speciekuip gelegd. Daar spelen ze mee en zo blijft de kuip wat langer open. s avonds moet ik t dan wel weer openmaken. Hoefvet op de zool smeren wil wel wat helpen tegen klompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:07

Ik laat ze maar gewoon drinken...voor ik hooi ga voeren en na een half uur als ze aan het eten zijn...tussendoor drinken ze weinig.

Wat mij wel verbaasd dat in de gang het -10 is, maar in de stallen de emmers niet bevroren waren...Ik heb ze in een hoek gezet en de stalbedekking er tegen aan omhoog gelegd. Kennelijk isoleert dat toch.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:19

LauEef schreef:
Ik had ook gelezen schapenwolle sokken over de voeten doen, dat ga ik van de week ook is proberen :+
Die sokken werken alleen voor kleine stukjes. Ik heb het wel eens gedaan toen het plotseling ging ijzelen en ik de paarden met ijzers van de wei naar stal moest krijgen. Ze gleden daardoor minder uit maar aan die sokken blijft de sneeuw ook kleven dus die lopen ze vrij snel uit.
Ik heb bij mijn oudje de stenen uitloop van zijn schuilstal compleet sneeuwvrij gemaakt zodat hij daar kan scharrelen en de weide gaat nu even niet... Hij kan ook niet zonder ijzers helaas.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 04-02-12 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:20

Ik heb dus ook ooit sokken geprobeerd, die vroren vast en dan zit er ook nog sneeuw in en tussen...dat is helemaal een ramp, want krijg dat maar van die ijzers af.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:23

Ze eten wel sneeuw als ze dorst hebben en t water is bevroren.... (hier ligt nu wel genoeg sneeuw)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:44

Soms zie ik weleens paarden in weiden die omringd zijn door sloten, maar verder geen afrastering hebben.
Zijn die eigenaren niet bang dat hun paarden via dichtgevroren sloten de wei verlaten? Of heeft iedereen met zo'n wei de paarden binnen staan nu?
Is geen verwijt hoor, maar vroeg het me gewoon af.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 10:08

Het blijft maar vriezen :-( . Onze grote waterbak begon langzaam leeg te raken en hoe minder water hoe sneller hij natuurlijk bevriest. Dus gisteren maar vanuit ons huis ( ongeveer 80 - 100 meter) met drie lange tuinslangen de bak weer tot de rand gevuld. Ben blij dat de tuinslangen het redde, want zag mezelf al met emmers gaan sjouwen iedere dag. Ben wel blij als het stopt met vriezen. Leuk die winter, maar is zo wel weer goed geweest.....