Komende (strenge) vorst, paarden buiten deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Komende (strenge) vorst, paarden buiten deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:11

Even een vraagje voor de zekerheid.. :+

Mijn paarden staan sinds begin januari overdag de hele dag buiten (vanaf 07.00 uur) en gaan 's avonds laat (rond 22.00 uur) pas weer op stal.
Nu had ik ze bewust al geen deken op gedaan deze winter, zodat ze toch alvast een soort van wintervacht konden aanmaken toen ze nog op stal stonden overdags.
1 van de 2 heeft een aardige vacht en is de laatste weken nog wat meer in het haar gaan zitten. Zij had al een stal met open luik, dus was al wat meer 'kou' gewend. Mijn andere paard stond in een dichte stal en heeft dus nauwelijks vacht. Het is wel ietsje meer geworden, maar nog steeds haast niks.

Met de aankomende (ijs)koude dagen, zit ik een beetje in dubio of ik ze dan toch niet een deken op moet gaan leggen overdag. Enerzijds denk ik dat ze genoeg moeten hebben aan de zo goed als onbeperkte ruwvoer gift om hun motortje aan de praat te houden, anderzijds kan het natuurlijk toch snijdend koud zijn en is het misschien fijner als ze toch een (dunne) winterdeken op krijgen, omdat ze nog niet heel erg lang buiten staan en de winter tot nu toe zo zacht is geweest.

Wat kan ik het beste doen?

Anoniem

Re: Komende (strenge) vorst, paarden buiten deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:18

Mijn paardje krijgt ook amper wintervacht, heb het geprobeeerd zonder deken, heb haar nu toch onder een deken gedaan, begon met een dunne deken maar ze staat nu onder een 200 grams omdat ze zo snel went aan de deken. Hou daar wel rekening mee want door de deken gaan de haren plat liggen en heeft ze helemaal niks meer aan dr vacht, wordt het denk ik ook lastiger om haar zonder deken op stal te zetten omdat haar vacht dr niet meer voldoende bescherming geeft. Ik zou het aankijken en als je ziet en voelt dat ze koud is pas erover denken of je een deken op doet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:02

Een dunne deken is sowieso niet handig omdat ze dan hun vacht niet uit kunnen zetten. Wat je wel kunt doen is gewoon geregeld voelen tussen de achterbenen of ze daar nog lekker warm zijn. Mijn hengst had het vanochtend heerlijk warm geloof ik, zelfs zijn ballen hingen nog buitenboord terwijl hij die vaak optrekt als het echt koud wordt.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:55

Ik doe mijn paarden niet onder dekens, maar die staan heel de dag op de uitloop... Dus die zijn zoiezo ook gewend om snachts buiten/binnen te kunnen staan wanneer ze hier behoefte aan hebben.
Wel zit ik zwaar in dubio omdat mijn merrie nogal gevoelig is voor de kou, en het nu ineens van +6 in de nacht naar -5 (oke, overdreven voorbeeld) gaat... Ik ben bang dat ze het koud krijgen.
Dus ik geef ze extra hooi om de motortjes draaiende te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:50

idd goed onbeperkt hooi gaan voeren in die koude dagen!

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:20

Nou heb het zelf ook niet met dekens hoor, maar nu ze zo lopen te roepen dat het écht koud gaat worden..
Nu staat mijn paard 24/7 buiten met ruwvoer, die bakken gaan 5x 1uur dicht. En kan schuilen en uit de wind staan. Maar nu is mijn paard niet de dikste en heb ik hem ondervoed gekocht zo'n 7 maanden geleden en ik merk dat hij weer wat is afgevallen.. Hij heeft opzich een goede vacht maar ben bang dat hij teveel energie verbruikt om warm te blijven,dus zat ik te denken aan deken.. Maar goed wat denken jullie?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:48

Ik ben van mening dat het niet nodig is mits ze voldoende ruwvoer hebben en beschutte plekken waar ze en droog kunnen staan en uit de wind.

Ik vind deze eisen erg belangerijk, ja het wintervel van een paard kan er tegen, maar in de natuur zullen ze ook een droge plek zoeken zoveel mogelijk uit de wind ;)

Heb je dit niet dan vind ik dekens een goed alternatief,m maar wel met een goede vulling want de haren kunnen niet meer omhoog dus de isolatie hangt van de wattage af.
Wel is het vaak lastig om dan weer zonder deken te gaan staan, ze raken er toch aan gewend en dus ben je al snel geneigd hem op te laten, wat an in de meeste gevallen ook verantwoord is.

Dus gaat het je echt alleen om die paar dagen nu en heb je voldoende beschutting en voer dan zou ik het proberen niet te doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:02

Normaal zouden ze in en uit kunnen lopen, maar er moet nog een deur gemaakt worden, zodat ze niet bij het voer kunnen komen. Ze kunnen dus niet echt overdekt staan, maar wel uit de (ergste) regen en wind op de plek waar ze gevoerd worden.

Gisteren hebben we ze extra gevoerd, maar ze aten niet meer dan anders en voelden ook niet echt koud aan (oren wel, tussen benen niet). Ze hadden zelfs door de sneeuw liggen rollen! Ze wilden wel graag naar binnen 's avonds en waren erg rustig vannacht op stal.

Vandaag is het gelukkig niet zo grijs en grauw als gisteren. Met een zonnetje erbij zullen ze de kou vast beter kunnen handelen.