Paard net ziek geweest en al verhaard, deken opdoen met -10?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_J

Paard net ziek geweest en al verhaard, deken opdoen met -10?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:43

Hoi! :wave:

Begin winter is mijn paard ziek geweest en heeft toen grote moeite gehad met het aanmaken van een wintervacht.
Ze is toen flink vermagerd.

Nu is ze eindelijk weer een beetje op gewicht en in d'r spieren en dit wil ik graag zo houden. Door de temperaturen is ze al flink verhaard.
De komende week wordt het, als ik de berichten moet geloven, hier zeker -10.

Ze heeft de hele winter nog niet onder een deken gestaan, maar twijfel nu toch echt of ik er 's nachts en buiten in de wei niet een dekentje op moet gooien. Heb hier thuis een 300 gram fleece gevoerde met hals liggen.

Wat denken jullie? :)

it_is_me

Re: Paard net ziek geweest en al verhaard, deken opdoen met -10?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:49

Krijgt je paard naast het gras ook nog hooi/voordroog tot zijn beschikking en is er beschutting? Zo ja, dan zou het niet nodig moeten zijn. Je kan het altijd nog even aankijken en desnoods alsnog die deken erop kunnen doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:50

Ik denk dat als je 300 gram gelijk op doet dat teveel is..
Ik zou haar eigenlijk zonder laten staan en kijken hoe dat gaat.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:55

hoi :) ik hou dr niet van om paarden zonder deken in de winter te hebben, dus dan weet je mijn antwoord al :D zeker als hij ziek is geweest en aan t verharen is geweest dan help je hem bij -10 echt lekker mee met een deken op ;) tis vandaag hier ook zo guur,denk dat 300 grams mis niet eens te warm is nu..paarden in weer en wind zonder beschutting tegen de regen en wind, bij mij krijgen ze echt allemaal een dek op hoor :(:) succes, groetjes deess

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:56

Ze krijgt 2x per dag een flinke berg hooi, inderdaad.
Op de weide is er nauwelijks nog gras te bekennen.

's ochtends komt ze op de wei, tot ongeveer 13:00u. De rest van de dag in de stal.

Ik zit er aan te denken om 's nachts de deken op te doen en dan oplaten in de wei en 's middags deze er weer af te halen.
Heb dit vaker gedaan deze winter wanneer we op wedstrijd gingen en ze mooi wit bleef :+ Dit gaat altijd prima.

EDIT:
Misschien belangrijk om te vertellen, ze is de afgelopen twee weken niet op de weide geweest en enkel dus op stal gestaan of in de paddock (binnen!) in verband met een scheurtje in de middenholte van de straal.
Laatst bijgewerkt door A_J op 29-01-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:58

Ik zou eerder gaan als je een deken op wilt doen voor een dunnere deken om mee te beginnen. En die dan gewoon de hele dag op te laten, straks is het overdag namelijk ook gewoon rond het vriespunt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:03

Is het op stal dan zo koud? Het belangrijkste is dat het daar niet tocht en dat het paard genoeg hooi/ voordroog krijgt. Mocht je wel een deken opleggen zou ik wel voor een dunnere gaan. 300 Gram met hals is misschien wat te veel in een keer...

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:06

@it_is_me

Opzich niet koud, ze staat in een soort veldschuur met 10 paardenstallen naast elkaar. Het tocht nauwelijks.
De hals van de 300gram is wel afneembaar, ik weet niet of dat nog veel uitmaakt ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:07

als ze 's ochtends in de wei staat zonder deken en de rest van de dag op stal zonder deken lijkt me dat niet handig. ik zou hem / haar dan in de wei ook een dekentje op leggen. en wat de rest al zei ik zou wel met een dunnere deken beginnen. (mijn paarden hebben op stal met deze temperatuur 2 dekens op, en als het dalijk nog kouder word krijgen ze er 3 op) maar ik jou paard is niet geschoren en heeft al de hele winter zonder deken in de wei gestaan dus ik zou gewoon een dunne deken opleggen! maar op stal moet je hem dan wel afdoen :)

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:00

@deruijter

nee, ze zou dan 's ochtends in de wei ook MET deken en in stal zonder.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:04

oh sorry verkeerd gelezen dan! ja zo zou ik het ook hebben gedaan! in de wei een deken op en
op stal geen deken op. en als het echt heel koud word, in de wei een dikke deken en op stal een dunne
deken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:04

je kan buiten een regendeken opdoen, tegen de tocht.
maar zou het eerst even aankijken, met een deken kunnen ze zelf de temperatuur niet regelen.
300 grams is best veel hoor, vooral als het paard nu nog zonder loopt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:10

Als ze niet buiten komt, is die deken niet nodig, zeker als je aangeeft dat de stal niet koud is.

Kwam ze met die aanhoudende regen wel buiten? En zoja, hoe ging dat?
Droge koude is minder belastend voor ze, dan die aanhoudende regen.
Ineens 300 grams erop is wel wat veel, dat is net alsof jij van een t-shirtje naar thermokleding inclusief dik fleecevest gaat.
Daarnaast hebben ze buiten meer ruimte en dus de mogelijkheid om te bewegen om weer warmer te worden.
Ik zou het aankijken, niet per definitie die deken erop gooien.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:49

ik lees mee, heb ongeveer een dergelijk probleem,

mijn haflingerruin begon in november te hoesten en ik heb daar meducijnen voor gekregen en het advies om toch een deken op te leggen, dat hij zijn energie kan gebruiken om warm te blijven.

ik braaf er een ongevoerde rgendeken opgelegd en deze ligt er dag en nacht op. pony is nu beter en hoest niet meer. maar met deze temperaturen ligt er nog steeds de ongevoerde regendeken erop. meneer verhaard ondertussen ook en de deken gaat af als het boven de 8 tot 10 graden is.

het is dat het advies van de DA was anders was er helemaal geen deken opgegaan en dit jaar ga ik het weer proberen of het zonder deken gaat, maar als hij hem nodig heeft dan kies ik voor zijn gezondheid