Deken op of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melinde

Deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:25

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje.
Mijn tinker is nu al (sinds een paar weken) zo erg aan het verharen dat ik er vandaag weer 2 emmers vol met haren af heb gehaald.
Zijn vacht word nu al aanzienlijk minder, en aangezien er de volgende week veel vorst word verwacht, is mijn vraag of ik hem een deken om moet doen..?

Hij staat trouwens nooit met een deken en altijd buiten.

Ik ben heel erg benieuwd en hoop op reacties.

Groetjes Melinde

Martine

Re: Deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:28

VSW -> SV

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:26

Ik zou het niet op voorhand doen. In principe regelt de natuur dit redelijk goed zelf. Je paard is gewend om zonder deken te staan. Het verharen zal als het echt kouder wordt wel tijdelijk stoppen en er zit vast nog wel genoeg vacht op, om de haren op te zetten en een isolerende laag lucht te vormen tussen de haren.
Uiteraard zorgen voor voldoende ruwvoer.
Mocht je nu merken dat je paard het echt koud krijgt, kan een deken alsnog. Maar een paard dat gewend is om ook tijdens die regen van de afgelopen dagen gewoon lekker zonder deken te staan en het dan niet koud heeft, zal de vorstperiode ook wel doorkomen hoor!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:41

Inderdaad, exact wat hierboven wordt geschreven :)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:08

Mijn paard staat deze winter voor het eerst zonder deken en heeft niet een erg goede vacht aangemaakt. Hij is deze tijd wel doorgekomen, maar met de vorst ga ik hem toch een beetje helpen. Regen kan hij al moeilijk hebben (moet echt op stal bijkomen, zielig hoopje ellende dan...) en aangezien hij ook niet de hele dag ruwvoer heeft laat ik hem het niet helemaal zelf regelen. Ik zou even aankijken hoe die van jou zich houdt, je merkt het vanzelf als hij het niet in zijn eentje redt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:37

Regen kunnen ze vaak slechter handlen dan droge vrieskou. Een natte koude vacht isoleert minder dan een droge.
Vrieskou is dus een minder noodzakelijke reden om een deken op te leggen dan (aanhoudende) regen.

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:36

Bedankt voor julie reacties allemaal:)

Ik zal het even aankijken of hij nog meer los laat en anders laat ik hem wel zo zonder deken staan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:41

Hier ook een flinke teddy (tinker) die nu al flink aan het verharen is. Ik ga ervanuit dat de natuur het zelf wel regeld. In principe moeten ze daar tegen kunnen. Overdag gewoon de hele dag buiten met onbeperkt hooi.
En mocht ze er echt heel veel last van hebben dan maar een dekentje erop. Maar liever niet!