Enorm verharen en vorst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Enorm verharen en vorst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:29

Jaja, altijd leuk natuurlijk.
Willem wordt altijd een ontzettende teddybeer. En echt niet zomaar een wintervacht zoals KWPNérs en vaak veel luxere haffies, maar echt een teddybeer.

Hij heeft immers bijna de hele winter staan zweten, want hij had een vacht voor -10, en dat is het niet geweest. Nu is hij vanaf eind december alweer bezig met verharen, en niet zo'n beetje ook niet. Hij is alle lange en dikke haren tussen de billen en op de hals al kwijt, rond zijn koker en achterbenen is hij zomers altijd kaal, 's winters krijgt hij daar lange plukken haar, maar die zijn nu al zo goed als weg.

Hij zit kwa verharen nu dus ongeveer al op de helft.
Maar nu gaat het volgende week erg hard vriezen, wat nu?

Hoor het graag van jullie!

tamary

Re: Enorm verharen en vorst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:30

Komt vanzelf goed, heb dat hier ook en vorig jaar verhaarden ze ook rustig toen er nog sneeuw lag.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:33

Als hij het echt heel koud heeft kun je er toch een dekentje overheen gooien voor alleen de nacht..?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:35

Dat wil de eigenaar weer niet, hihi :o
En hij heeft helemaal nooit een deken op, alleen na de les.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:59

Kunnen ze wel hebben hoor. Gewoon zorgen voor voldoende ruwvoer en dan komt die niets te kort. Zoals je zelf zegt zijn er meer paarden die een korte vacht hebben in de winter en die komen ook zonder moeite de winter door. Gaat niet zozeer om de dikte maar hoe ze de warmte vast houden. Is trouwens vrij normaal dat ze nu verharen, zodra de dagen langer worden gaan ze verharen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:38

Dus kan geen kwaad?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:41

Heb hier hetzelfde en maak me echt geen zorgen. ;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:38

Mijne verhaart nu ook enorm. staat ook onder 2 dekens. en heeft nu weer een dun vachtje. Ik maak me niet veel zorgen. mocht ze het duidelijk koud krijgen krijgt ze er nog een bij op

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:39

De natuur regelt zichzelf, ook de paarden die geschoren zijn schieten nu sneller in hun haar door de kou. Jouw paard zal ook minder verharen als de temp zakt en kan ook weer haar laten groeien.

Moeder natuur helpt je paard wel :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:16

Sharonaa_ schreef:
Mijne verhaart nu ook enorm. staat ook onder 2 dekens. en heeft nu weer een dun vachtje. Ik maak me niet veel zorgen. mocht ze het duidelijk koud krijgen krijgt ze er nog een bij op

Heb jij wel goed gelezen? _O-
Ik lees nergens dat TS dekens gebruikt...

TS heeft een vraag over verharen, dus jouw antwoord met van 2 naar 3 dekens komt erg :o? over.
Plus dat je je ernstig af moet gaan vragen of jij wel zo paardvriendelijk bezig bent met je eventuele 3 dekens...

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:30

Inderdaad, MarvanTom, en ik gebruik GEEN dekens.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:39

Hier ook een lekkere fluffie die nu enorm aan het verharen is. Je kan d'r zowat plukken! Ze heeft tot een maand terug 24/7 buiten gestaan bij de vorrige eigenaar zonder deken.
Maar ik vertrouw erop dat het allemaal goed komt en dat de natuur het zelf regeld. En mocht ze er echt erg veel last van hebben ondanks voldoende ruwvoer (staan overdag buiten met onbeperkt hooi)kan er altijd nog uit nood een dekentje op. Maar liever niet!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:52

MarvanTom schreef:
Sharonaa_ schreef:

Heb jij wel goed gelezen? _O-
Ik lees nergens dat TS dekens gebruikt...

TS heeft een vraag over verharen, dus jouw antwoord met van 2 naar 3 dekens komt erg :o? over.
Plus dat je je ernstig af moet gaan vragen of jij wel zo paardvriendelijk bezig bent met je eventuele 3 dekens...

Ja dat weet ik dat de TS geen dekens gebruikt, dat heb ik wel gelezen hoor. Die van de ts is dus gewend zonder deken te staan en zal daar dus ook heel anders op aangepast zijn dan die van mij. dus lijkt mij niets om zorgen over te maken. Die van mij wordt fanatiek en vaak gereden en dus onder de dekens en een dun vachtje. Wat zou ik dan moeten doen, dat beest koud laten hebben en met de gevolgen van dien? dat is paardvriendelijk zeker?
Beetje absurd om zo fel te reageren, dit is wat ik doe bij een paard die het koud heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:06

Mijn shet pony verhaard ook als een malle, maar maak ik mij geen zorgen om. De vacht lijkt nog prima te werken. Vandaag had ze het zelfs nog flink warm na zich wat druk te hebben gemaakt, terwilj ze buiten in de wind stond, dus er zit nog genoeg aan ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:11

Hier ook een verharend paard (tinker). Je hoeft je geen zorgen te maken hoor. De vacht regelt het allemaal zelf :j

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:19

Mijn fjord heeft dat ook. Echt hele plukken haar. Hij staat dag en nacht buiten in een paddock met onbeperkt ruwvoer en veel schuilplekken. Ik ga geen deken opleggen want dan kan hij zijn eigen temperatuur niet meer regelen. het enige wat ik dus niet doe is rossen maar alleen een harde borstel over hem heen. merk wel sinds gister dat hij zijn haren weer aan het vasthouden is. Hij voelt lekker warm aan dus maak mij daar niet echt veel zorgen over.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:22

Ieder jaar gaan de paarden al vanaf eind december verharen, omdat dan de dagen weer langer worden. Het is dus volkomen normaal en het lichaam regelt zelf hoeveel haar eraf komt en wanneer, dus nu met deze vorst zal het wss weet wat langzamer gaan. Mocht je nou toch het idee hebben dat hij het koud heeft (veel rillen, niet meer eten van het rillen etc) dan kun je eventueel een 100 grams dekentje opgooien.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:19

Willem verhaard immers nooit zo vroeg, altijd half februari zoiets

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:58

Ziet hij misschien nu meer daglicht dan voorgaande jaren? Mijn merrie begon ook altijd laat, en staat nu de hele dag buiten en is ook al weer aan t verharen. Puur omdat het lichaam beter merkt dat de dagen langer worden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 15:48

Nee, hij staat al die jaren 24/7 buiten, hij ziet nu juist minder daglicht, omdat hij een inloopstal heeft waar hij vaak in gaat staan.