Vorst - voltijds werken - waterbak op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Vorst - voltijds werken - waterbak op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:40

Hoi Bokkers !

Wie kan mij helpen met dit probleem, dat ongetwijfeld velen van jullie al hebben meegemaakt : watervoorziening op de weide bij vorst overdag.

Situatie is als volgt : er staat een automatische drinkbak in de weide die ik 's avonds leeg laat lopen als er nachtvorst voorspeld wordt (luchtdruk op de leiding steken met compressor en water aflaten). Wanneer het overdag vriest helpt dit alleen onvoldoende vrees ik. Vroeger kon ik overdag wel eventjes thuis passeren (lunchpauze) en gaf de paarden dan water. Nu is dat quasi onmogelijk omdat ik te ver van het werk af woon.

Zelf dacht ik eraan om een cementkuip in te pakken met isolatie (glaswol op zo'n rol ofzo) en dit stevig te omwikkelen met van die folie die men ook gebruikt om kuilgras/voordroog te wikkelen, om de vocht tegen te gaan. Eventueel kan ik onderin wel ergens wat stenen verwerken om te voorkomen dat de bak wordt omgestoten. Overigens, de bak kan wel in een soort van open front loods staan, ik zet hem dan altijd onder de draad door zodat de paarden er net aan kunnen maar minder de neiging hebben om ermee te spelen.

Iemand tips ? Dank bij voorbaat !

fokfanaat

Re: Vorst - voltijds werken - waterbak op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:41

ik heb zo'n hele grote 1000 liter bak staan, als die vol genoeg is, kunnen ze zelfs bij pittige vorst er makkelijk zelf een gat in maken (houden)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:41

Hier hetzelfde probleem, we vullen 's ochtends een hele grote bak (badkuip) en komen 's avonds nog eens langs om het water stuk te slaan. De paarden drinken sowieso wanneer we het water aan vullen, en kleine laagjes ijs kunnen ze zelf ook doordrukken met hun neus/hoef.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:48

Als je stroom in de buurt hebt (of een accu ofzo) kun je mss zo'n luchtpompje voor vijvers in een grote waterton hangen? Daarmee houd mijn vader tenminste ook de vijver open :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:54

Wij vullen dan 2x per dag de waterbak of maken hem ijsvrij.
Paarden komen dan ook vaak aanlopen om te drinken, helaas is het niet anders dan op die manier...

Moet zeggen dat onze paarden niet spelen met de waterbak dus we kunnen ze rustig helemaal in de wei plaatsen inplaats van half onder het draadje door...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:00

Hier krijgen ze 2x per dag dan water.
Ik heb van die cement kuipen op het land staan. Die trap ik iedere ochtend en avond door, haal het ijs er uit en kiep er vaak een jerrycan heet kraanwater bij. Maar dat laatste is meer voor mijn gevoel dan dat het nodig is.

Gaat prima zo, ze komen niet eens altijd meteen drinken als ik het ijs door breek.
Ik moet wel zeggen dat ik grappige pony's heb, die trappen het zelf ook door. Een paar lopen dus met vorst met de ijspegels in hun sokken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:01

Flink wat zonnebloemolie er door doen werkt erg goed.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 16:02

Ik heb een nogal baldadige 6-jarige, meestal gaat dat goed maar als ik de bak zou omwikkelen met isolatie wil ik toch wat voorzichtiger zijn. Denk dat ik rond de isolatie nog maar een laag goede dikke tape plak. Gelukkig kunnen ze 's nachts binnen en heb ik vorig jaar slechts 1 maal vorst gehad daar. Dat idee van die vijverpomp is een goede, dat valt te proberen (alleen heb ik nu een relatief simpele en goedkope last minute oplossing nodig, paarden en weide zijn verkocht dus binnenkort zou ik dan weer alles moeten afbreken).

Die zonnebloemolie is misschien ook een idee.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:33

een plaat isolatie op het water leggen, in een rechte bak water. dan duwen ze de plaat een beetje onder om te drinken..
heb dit gehoord, heb het zelf niet geprobeerd.

zelf vul ik bij vorst elke dag het water aan en heb een hamer met een touwtje aan het hek (waar de bakken staan)
de buren die met de hond langs lopen (stuk of 5) slaan dan overdag het ijs stuk....
dit is voor mij de handigste manier!

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:39

Een klein laagje stro op het water wil het bevriezen nog wel eens belemmeren...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 03:31

tip uit het paddock paradise;

de grote maat koelbox vullen met water,eventueel sluiten voor de nacht en overdag het deksel open.

ook een tip van daar maar wel goedkoper,een specikuip in een maatje grotere specikuip zetten en de tussenruite vol spuiten met purschuim.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:40

Je kunt ook even kijken wat je paard doet, hier maken 4 van de 9 het ijs zelf stuk en de rest profiteert daarvan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:43

Caira schreef:
Je kunt ook even kijken wat je paard doet, hier maken 4 van de 9 het ijs zelf stuk en de rest profiteert daarvan.

Hier ook zoiets, ik heb allemaal van die ringen ijs in de bakken waar ze het stuk gemaakt hebben om te drinken.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 01:43

Helaas, dat doen ze niet. We hebben nu 2 rubberen metselkuipen die in mekaar passen, de tussenruimte gevuld met isolatiemateriaal en plasticfolie, en dat geheel nog eens in een oude gebarsten kuip zodat het 5cm extra van de grond staat. Het water zal ik van de kranen halen buiten, dat wordt even emmers sjouwen. Bedankt voor de hulp!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:29

Welnee, neem een kruiwagen en een H20 bag, ideale dingen en je bent met 1 loopje klaar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:06

Drijvende bal in de bak (voetbal of zoiets). De paarden duwen de bal opzij om bij het water te kunnen (de bal moet natuurlijk niet te groot zijn tov de bak) en daardoor duwen ze ook het ijs stuk. Bovendien blijft de bal vaak ook door de wind wat in beweging als er niet gedronken wordt en dat beperkt de ijsvorming ook iets (in het kader van alle kleine beetjes helpen).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:17

ik zou niet de waterbak half onder een draadje plaatsen in de winter, want dat betekent dat ze weinig ruimte hebben om het evt. ijs zelf kapot te maken.
Kijk eerst eens aan of ze ermee gaan spelen en zoja, bindt hem vast aan een paal / de muur ofzo, bij mij hielp dat al voldoende.

Moet zeggen dat ik wel vind dat je er laat over nadenkt; wat nou als er al eerder vorst ingetreden zou zijn??

Ik vind water gewoon echt een must, ook (of juist) bij vorst. Probeer een zo groot mogelijke waterbak neer te zetten (dus 1000liter vat of badkuip heeft de voorkeur) en isoleer deze aan de buitenkant erg goed. Verder kun je er iets in plaatsen dat drijft (bal bijvoorbeeld) en ga er zo vaak mogelijk heen, regel desnoods iemand anders die het tijdens een erge vorstperiode doet.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:30

Ik heb maar twee paarden, dus dat scheelt in de hoeveelheid water, maar hier redden ze zich zelf uitstekend door een gat in het ijs te maken met hoef/hete adem/likken. Er zit namelijk altijd een gat in :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:46

Wij hebben hier een vijverbeluchter in de speciekuip liggen in combinatie met een bal. Is ook geen permanent iets, wij ruimen hem na iedere winter gewoon weer op. Wij hebben de beluchter zelf in een dichte emmer zitten met 2 gaatjes erin. 1 voor een stroomkabel (verlengsnoer wat door het kozijn naar binnen loopt) en 1 gaatje voor het beluchtingsslangetje met daaraan de beluchtingskogel. Ze zijn o.a. te verkrijgen bij de wildkamp(online) en kosten geen wereldbedrag.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 14:12

opisop_shop schreef:
ik zou niet de waterbak half onder een draadje plaatsen in de winter, want dat betekent dat ze weinig ruimte hebben om het evt. ijs zelf kapot te maken.
Kijk eerst eens aan of ze ermee gaan spelen en zoja, bindt hem vast aan een paal / de muur ofzo, bij mij hielp dat al voldoende.

Moet zeggen dat ik wel vind dat je er laat over nadenkt; wat nou als er al eerder vorst ingetreden zou zijn??

Ik vind water gewoon echt een must, ook (of juist) bij vorst. Probeer een zo groot mogelijke waterbak neer te zetten (dus 1000liter vat of badkuip heeft de voorkeur) en isoleer deze aan de buitenkant erg goed. Verder kun je er iets in plaatsen dat drijft (bal bijvoorbeeld) en ga er zo vaak mogelijk heen, regel desnoods iemand anders die het tijdens een erge vorstperiode doet.

Waarom ik er nu pas over nadenk? Dat is een erg lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik me hier, mocht iedere andere betrokken partij zijn verantwoordelijkheid in genomen hebben, normaal niet meer over moest denken aangezien wonimg en paarden al lang moesten verkocht zijn. Als je hier echt meer over wil weten kan dat via pb. Overigens is materiaal om dergelijke dingen in mekaar te knutselen bij ons overal vlot te krijgen dus war dat betreft heb ik gewoon inkopen gedaan gisteren en geknutseld. Het overige materiaal om de leidingen niet te laten bevriezen heb ik al.Ik kon dus prima bij nachtvorst de leidingen leeg laten lopen en overdag de bak terug gewoon open zetten. Ik had het ook liever anders gezien, wat mij betreft was alles gewoon al geregeld maar de andere partijen willen niet mee.

Er stast voor morgen iig een mooie 3wandige bak klaar eneenresem emmers (h2o bag kan niet als buitenkraan is afgelaten, dan moet ik met kruiwagen in badksmer). Beestjes zullen niks tekort komen, wees gerust.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:48

een bal/stro/olie in de waterbakken helpt echt niet als het hard gaat vriezen.
paarden kunnen gelukkig zelf ook nog wel wat. (als het echt moet)
en als jij elke dag komt aanvullen is er niets aan de hand! tis alleen veel meer werk.
succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:27

JoAnn schreef:
Er stast voor morgen iig een mooie 3wandige bak klaar eneenresem emmers (h2o bag kan niet als buitenkraan is afgelaten, dan moet ik met kruiwagen in badksmer). .

Dat heb ik vorig jaar de halve winter gedaan :D :o Was wel even dweilen voordat ik ging douchen. Dit jaar hebben we een dubbele koppeling op de wasmachine kraan en red ik het in de bijkeuken, heb gelijk een rondedansje gedaan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:29

Ja hoor olie werkt wel als je er maar genoeg in doet.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:35

Zonnebloemolie door het water... vinden paarden dat lekker? En is het wel goed voor ze?
Heb er nog nooit van gehoord, maar als het werkt, zou het wel een goeie, eenvoudigt tip zijn! Hoeveel doe je dan ongeveer bij het water?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:36

Er zijn veel paarden die iedere dag een scheut door hun voer krijgen.