Over zomer (manen en staart) exceem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linndatbenik

Over zomer (manen en staart) exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:17

Ik heb een Haflinger. Nu staan Haflingers wel bekend om zomer exceem.
Mijn paardje heeft er ook last van. Nu is het winter.. Maar ik ben nu al bang voor de zomer, wanneer het weer de manen en staart kapot schuren word.
Ik gebruik iedere zomer een spray en dat werkt opzich prima. Ik heb nu ook een vliegendeken, ik wil haar in de zomer wel graag een paar uur per dag buiten hebben.

Zijn er nog andere manieren om het een beetje te stoppen? Ik vind het zo zielig dat ze er maar onder lijd en ik wil er graag iets aan doen, zodat ze weer fijn de zomer door komt.

tamary

Re: Over zomer (manen en staart) exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:10

een vliegendeken heeft vaak te grote gaten waardoor vliegen nog wel kunnen prikken en ze zo last krijgen van eczeem.
beter toch een echte eczeemdeken aanschaffen

een hele goede site met alle info die je weten wilt is deze:
http://www.zomereczeem.info/index.php

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:12

Oké. Bedankt voor de tip (ik heb btw wel een Pagony met hele kleine mini venstergaatjes.)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:19

Een vliegendeken werkt niet omdat die niet goed afsluit, vooral tijdens het grazen blijft het grootste gedeelte van de hals dan bloot en dan heeft die deken geen effect. Je kunt het beste een echt goede exceemdeken aanschaffen die de manen en staart goed bedekt, ook tijdens het grazen. En als je je paard na 9 uur buiten zet en rond 5 uur weer binnen dan staat hij binnen voordat de vliegjes het actiefst zijn.

Goede exceemdekens zijn bijvoorbeeld de Rambo sweet itch hoody maar je hebt ook kopieen daarvan die een stuk goedkoper zijn. Rambo's gaan vaak wel jaren mee, heb er eentje 4 jaar gehad. Dus dan valt de prijs in verhouding ook wel mee.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:22

Oké~! Bedankt voor de tip met het buitenzetten. Ik had er vorig jaar wel rekening mee gehouden, maar ik was eerlijk gezegd alweer vergeten welke tijden het waren. Mijn moeder kan haar rond half 9 wel buitenzetten. Maar 9 uur, dan zit ze al op haar werk.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:23

mijn groninger heeft ook zomer exceem,, zij heeft dan ook een exceem deken op en probeer haar zo min mogelijk op stal te laten staan.. en ik was der dan vaker met shampoo tegen exceem,, tot nu toe werkt het goed..

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:24

@kips
Is daar speciale shampoo voor? Kun je me even een linkje sturen van de shampoo die jij gebruikt?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:24