Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:05

Ik heb een vraagje voor de wedstrijdruiters onder ons. Bewust aan de fanatieke veel trainende wedstrijdruiters omdat het voor recreatieve ruiters en penny-meisjes nogal 'makkelijk' is om een winterstop te houden of gewoon recreatief het bos/verkeer in te gaan. Wedstrijdruiters kunnen dit natuurlijk ook, maar ik vind het gewoon erg zonde. Ik zal het even uitleggen:

Ik ben sportgericht en train mijn paard 6x per week (fanatiek). Nu was de bak bij ons al bevroren vandaag, terwijl ik geen idee had dat het ging vriezen. Ik heb vandaag gelongeerd, dat kon nog net. Ik heb alleen een buitenbak namelijk.

Ik vind het ontzettend zonde om een winterstop te houden. Met name omdat ik haar bespiering gewoon wil behouden zoals het op dit moment is. Ook vind ik het zonde omdat ik dan, als ik een tijd niet heb gereden, verder terug moet gaan in training dan waar ik al was terwijl het al erg langzaam gaat met haar door haar karakter..

Ik heb sowieso één keer per week les op een andere locatie waar ik wel gewoon kan trainen, misschien kan ik in plaats van mijn tweede les die thuis plaats vindt, daar les nemen, dus dan kan ik twee keer per week trainen.

Ik vind twee keer per week trainen alleen niet genoeg, zeker niet voor mijn paard. Maar ik denk dat er niets anders op zit.. En twee keer per week fanatief trainen en voor de rest niets doen is natuurlijk ook niet goed voor haar spieren, iets wat ik heel serieus neem. In mijn ogen is een paard trainen veel meer dan alleen oefeningen rijden. Daarom vind ik dit ook echt rot en ik hoop dat er ruiters zijn die mij begrijpen.

Moet ik dan toch echt een winterstop nemen? Nu kan ik opzich ook nog het verkeer in, maar ook dat wordt te glad naarmate het meer gaat vriezen en veel in het verkeer rijden werkt eigenlijk alleen maar negatief op mijn training in.

Ik heb een heel schema steeds per week omdat het erg belangrijk is voor haar wat betreft trainingen. Teveel trainen werkt negatief op haar in en dus op mijn trainingen, maar te weinig trainen (en meer recreatief) is ook niet goed. Eindelijk ging het trainen fijn, vandaar dat ik ook lekker fanatiek door trainde, maar daar komt nu dus een eind aan helaas.

Zijn er meer mensen die er hetzelfde over denken als ik? Wat doen jullie in de winter? Ik weet wel dat de meeste fanatieke wedstrijdruiters op pensionstallen staan met binnenbakken, maar misschien zijn er ook zulke ruiters met alleen een buitenbak?

Brittneyx

Re: Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:12

ik begrijp je volledig en herken mezelf ook wel
ik heb hetzelfde probleem
als de buitenbak ligt bevroren is ga ik (ik weet het is gekkenwerk) met een paar gieters warm water
de piste ondooien klinkt eigenlijk heel dwaas maarja
ik zorg gewoon dat ik de binnenhoefslag hoefslag diagonaal grote cirkel enz ontdooid zijn
kan ik gewoon rijden

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:13

door blijvende lichte blessure geen wedstrijdruiter, maar desondanks was ik wel altijd fanatiek met trainen in de winter, juist ook om het paard zo goed mogelijk te houden. ik heb regelmatig op stallen gestaan waar niet alleen de binnenbak, maar ook de buitenbak niet ideaal was, terwijl het bospad vaak erg goed was. voor mij was de oplossing dus trainen in het bos. aangezien ik noodgedwongen enkel dressuur reed was dat ook geen probleem, het overgrote deel van de oefeningen kan je prima in het bos doen, en de ervaring heeft mij geleerd dat grote stukken rechtdoor minder belastend zijn dan 20x40 :)

edit, leuk! mijn nieuwe paard is ook een L. Ronald van moeders kant :)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:16

Mss kan je zo'n soort warmteblazers huren die je piste ontdooien want die helpen wel. En ik weet niet hoever jij van de kust zit maar trainingen op het strand zijn echt niet slecht! :) Voor de spieren van het paard en de frisse zeelucht doet ruiter en paard alleen maar goed ook voor het humeur ;) Ook het bos is een goeie optie als dat dichter bij huis is :)

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:17

Als fanatiek wedstrijdruiter is het denk ik lastig om met twee keer per week trainen voldoende resultaat te krijgen. Verder is het (vind ik) ook niet eerlijk tegenover je paard, maar dat is een hele andere discussie.
Bij ons zorgen we ervoor dat in ieder geval de longeercirkel zacht genoeg is om nog wat in te kunnen doen. Verder rijd ik, wanneer nodig, naar de dichtstbijzijnde binnenbak. Vorig jaar met al die sneeuw kwam dat neer op vier keer per week. Het kost veel extra tijd, moeite en brandstof, maar dat is een consequentie van het hebben van alleen een buitenbak helaas..
Een vriendinnetje van mij zoekt in de winter een andere stalling op, waar een binnenbak aanwezig is. Zodra het dan winter is verhuisd ze haar paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:25

@picassojava: Het is inderdaad gekkenwerk, maar dat heb ik er ook wel voor over. Helpt het goed? Hoe lang na het 'gieten' kan jij beginnen met rijden?

@Jade: Het gaat inderdaad om dat principe, dus dan is de naam 'wedstrijdruiter' niet nodig, maar ik heb geen idee hoe ik het anders zou moeten zeggen. Het bos ligt naast de locatie waar ik les krijg, alleen weet ik uit het verleden dat de paden daar ook best snel al bevroren zijn. Wanneer ik naar het bos kan, kan ik ook wel naar die locatie toe om te rijden, maar het gaat erom dat mijn moeder mij vaak niet kan brengen jammer genoeg..
Wat leuk zeg, familie! :D

@Diva92: Ik heb geen idee wat warmteblazers zijn, zal ik even opzoeken. Ook hiermee is het weer zo dat als ik naar het strand kan, ik ook naar die ene locatie kan, maar het ligt er echt aan dat mijn moeder mij niet kan brengen.. Ik ben al twee keer met m'n paard naar het strand geweest, maar meer dan één keer per week een recreatie-dagje werkt juist negatief voor ons.. Géén recreatie-dagje nog negatiever. Ik heb een heel ingewikkeld paard, en was dan ook echt blij dat ik eindelijk, na een paar maanden, een goed schema had voor onze trainingen.

@_Mas: Wat vind jij er niet eerlijk over tegenover het paard? Misschien ben ik het compleet met je eens hoor.
Ik heb jammer genoeg alleen een buitenbak, geen longeercirkel etc. Fijn dat jij wel gewoon nog vier keer per week kon rijden. Opzich is er bij ons in de buurt (op stap afstand) een kleine manege met een kleine buitenbak, ik zal daar maar eens contact op nemen, maar dat zie ik somer in..

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:32

Geryon schreef:
@_Mas: Wat vind jij er niet eerlijk over tegenover het paard? Misschien ben ik het compleet met je eens hoor.
Ik heb jammer genoeg alleen een buitenbak, geen longeercirkel etc. Fijn dat jij wel gewoon nog vier keer per week kon rijden. Opzich is er bij ons in de buurt (op stap afstand) een kleine manege met een kleine buitenbak, ik zal daar maar eens contact op nemen, maar dat zie ik somer in..

Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat je in die twee keer per week wel net zo fanatiek traint als normaal, en wel hetzelfde niveau verwacht. Heel kort door de bocht van mij gedacht natuurlijk, maar volgens mij is dat ook niet iets wat je wil als ik je verhaal zo lees.. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:36

Er bestaat speciaal bak-zout dat niet schadelijk zou moeten zijn voor de hoeven.
Ik heb daar goede ervaringen mee gehad (niet mijn eigen bak).
Verder deed ik gewoon wat aangepast werk. Veel stapwerk en rustig drafje gaat ook best wel op een harde (egale) bodem. Volgende week dooit het trouwens al weer.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:40

Bak loshouden door middel van vaak slepen en zout strooien.
Wij hebben er wel kokos in liggen nu.
We hebben 2 wedstrijdpony`s staan en nog een paar oudjes en een jaarling en die moeten wel elke dag buiten kunnen.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:02

Ik wil alleen even zeggen dat het afgelopen dagen inderdaad heeft gevroren. Maar overmorgen zijn de temperaturen 's nachts weer boven 0, rond de 5 graden dus nog geen reden tot bezorgdheid denk ik zo...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:09

Ik zit met hetzelfde probleem. Ook hebben wij geen longeercirkels e.d. en ik woon 30 km van stal . Paarden staan bij mijn ouders, waarvan pap in ploegen werkt en mam geen trekker rijdt en ik kan ook niet van haar verwachten dat ze dagelijks even mijn bak strooien en slepen. Zelf werk ik full time (2 banen) en heb ik een gezin. Ik ga heb wel tijd om mijn 2 paarden te trainen en de stal bij te houden, maar een bak slepen en zout strooien (wat vervolgens ook nog moet intrekken), daar heb ik simpelweg geen tijd voor. Een buitenrij-type ben ik helemaal niet en mn paarden zijn daardoor ook niet verkeersmak ofzo. Ik probeer zo vaak mogelijk naar een binnenbak in de buurt te gaan, maar pas mijn training wel aan (dus minder intensief en lang). Ik ben al blij dat ik zo lang thuis heb kunnen doorrijden zonder bevroren bak dus ik klaag niet over deze winter tot nu toe :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:52

Ik heb in een slechte winters met hele slechte bak en vorst ook wel doorgetraind.
Ik reed
1x per week priveles bij instructeur met binnenbak
2x per week ging ik vrij rijden in een binnenbak, of 1van die keren clubles toen ik die nog reed.

Dat verdeelde ik zo goed mogelijk over de week, en tussendoor reed ik een buitenritje (desnoods alleen over de weg als de bermen of bospaden te ongelijk bevroren waren) en/of deed wat stap en evt. rustig drafwerk in de vlakgetrokken bak.

En heb ook een periode redelijk goed door kunnen rijden toen het eerst een tijd goed droog was voor het ging vriezen zodat de toplaag al wat losser was. Toen kon ik met zout strooien en in de middag in het zonnetje rijden, redelijk doorrijden in de bak. Met speciale vezels door/over de bak, bakslepen die de toplaag los/rul kunnen maken (heb ik helaas niet) goede drainage zodat het zand goed droog is en minder hard op kan vriezen en wat zout kom je ook een heel eind...

Bij ijs door smeltende en weer opvriezende sneeuw is het lastiger... Dan ben je afhankelijk van gestrooide wegen en de binnenbakken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:02

eeeeh waarom zou een wedstrijdpaard niet lekker op buitenrit kunnen gaan? Zo'n paard vindt het ook leuk om eens wat anders dan die rondjes in 20 x 40 te rijden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:30

Ik denk ook dat je je voor deze winter nog geen zorgen hoeft te maken en anders is denk ik de enige optie zoals Joyce B schrijft of een winterstop. Ik heb tegen mijn zin in de laatste twee winters een stop gehouden maar erop terugkijkend heb ik daar niet heel veel last met rijden van gehad.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:54

Wat ik sowieso altijd doe is het weerbericht goed in de gaten houden en zodra het gaat vriezen
sleep ik de bak.Nu het overdag nog boven nul is komt de toplaag met het zonnetje erbij weer los
en dan is de bak goed te rijden.
Als het overdag ook vriezen dan sleep ik de bak ook en dan wordt de bak ook iets losser.
Mocht het gaan sneeuwen dan strooi ik zout door de bak.
En ligt er een heel pak sneeuw dan zit er niks anders op om of tijdelijk naar een stal te verhuizen met
binnen bak of winterstop(paard gaat dan het land in)
Mijn ervaring is als er erg veel sneeuw ligt dat de meeste wedstrijden ook worden afgelast.
Dus met een droge bak en vorst heb ik altijd gewoon kunnen door rijden als je maar optijd sleept :)

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:08

Voldoende slepen, 's avonds na het rijden direct met de trekker er door en eventueel zout strooien. Maar als het zo als nu 's nachts vriest en overdag de zon schijnt is de bak prima om in te rijden..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:17

@ _Mas: Dat is inderdaad niet wat ik wil en verwacht. Zeker niet van mijn paard, want dan zou ze erg boos worden en dan kan ik er ongeveer twee weken niets meer mee, daarna wilt ze weer haar best doen.

@ Sizzle: Ga ik dan even opzoeken op internet, klinkt wel fijn.

@ loriene: Ik heb niet de mogelijkheid om de bak vaak te slepen jammer genoeg.. Mijn ouders moeten het doen maar die hebben het altijd druk. Misschien als ik het heel lief vraag willen ze wel een keer per dag slepen.

@ Bart_Max: Wat fijn dat het dat weer wat warmer wordt 's nachts, bedankt voor het melden.

@ Leorah: Wat heb jij het druk dan inderdaad. Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen inderdaad, zo vaak mogelijk proberen om gewoon te kunnen rijden.

Ik ben ook mijn training aan het aanpassen trouwens, maar dat lijkt mij vrij logisch.

@ joyce B: Goed verdelen over de week lijkt mij ook een slim plan ja. Helaas heb ik geen speciale vezels.. Voor dat laatste wat je zegt ben ik ook best bang voor. Mijn moeder wilt dan niet met de trailer rijden, als de weg glad is en ik kan dan dus ook niet met paard zelf naar buiten.

Gister was mijn bak trouwens aan het ene deel gewoon te rijden, maar een ander deel was keihard. Ik wilde het losharken, maar kwam er met de hark niet eens doorheen.. Gaat het met de baksleep dan wel? Ik denk er dan ook dat ie gewoon óp het zand blijft bij harde stukken.

@ Arabesk: Ik heb geen idee waarom dat niet zou kunnen :)

@ Rhodos: En hoe was jouw winterstop? Konden ze toen wel gewoon naar buiten? Ik heb met mijn pony's een winter meegemaakt dat het sneeuw in de bak lag en daaronder hartstikke bevroren (maar ik reed recreatief met ze totdat ik een nieuw paard had). Ze konden écht niet los gezet worden, maar voor lopen was het ook veel te glad. Ik zou dan echt niet weten wat ik moet doen nu met mijn paard.

bericht van essie en albert lees ik als ik thuis kom van school, ik negeer jullie niet hoor, ben blij met tips en ervaringen :D

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:19

Ik ben rijdend lid bij mijn rijvereniging, ik ga hier met de trailer 4x per week heen als de bak niet te doen is. Mijn paard kan wegens een blessure ook absoluut niet stil komen te staan. de dagen dat ik niet naar de vereniging ga, werk ik d'r wat op de weg.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:23

Hihi, ik moet stiekem ergens wel grinniken.. 2 dagen vorst en we 'klagen' al over een harde bak.. Is het geen nattigheid waar we over klagen dan is het wel de harde bodem.. :))

Nu met deze paar graden vorst is de bak smiddags wel ontdooit dus rijd ik gewoon smiddags.

Morgen dooit het trouwens alweer. ;) Alleen de vooruitzichten voor volgende week schijnen weer vorst te brengen..
Wanneer de vorst echt aanhoud en de bak overdag niet meer dooit zorg ik dat ie wel egaal en vlak is zodat ik wel stapwerk en rustig wat drafwerk kan doen. Ook ga ik dan een aantal keer per week naar de rijvereniging te rijden.. Dat is 10 minuutjes met de trailer, dus daar ben je ook zo.. :)

Vorige winters was ik nog niet zo fanatiek dus heb ik ook een 'winterstop' gehouden.. De paarden kwamen gewoon elke dag op de weide (ja, ook met sneeuw ;) ) en verder ging ik zo nu en dan wandelen, deed grondwerk of op buitenrit en ze dan langs de weg wat loswerken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:39

Wij konden op stal niets, zelfs de weg er naar toe werd door de gemeente niet schoongehouden dus op pad met een trailer was ook geen optie. We hebben een pad van de stal naar de stapmolen schoongehouden zodat de paarden in ieder geval wel uit hun stal kwamen. Toen de bak weer begaanbaar werd ben ik heel rustig de training weer gaan opbouwen nadat ik eerst het gas en de rem had gecontroleerd :D.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:48

Bij ons is het na het rijden direct slepen en zout strooien. En bij erg hard vriezen tussendoor nog keer strooien. We doen het nu al 2 jaar en geen van de paarden heeft last van de hoeven. We krijgen niet de hele bak super maar zeker de hoefslag en voltes zijn prima te rijden.

Enige nadeel is dat je de hoeven goed moet vetten van te voren en zeker erna goed moet afspuiten en wederom vetten. Zou is natuurlijk niet heel goed voor de hoeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:00

Geen wedstrijdruiter, maar wel fanatiek.
Ik heb het voordeel aan de kust te zitten, scheelt toch een hoop. Gisteren was de bak s'middags eigenlijk al ontdooit, op een strook na die in de schaduw lag. Tja dan rijd ik daar omheen.
Is de bak echt niet meer te doen, dan ga ik op buitenrit. Enne, buitenrit is echt niet hetzelfde als relaxen hoor, ook dan kan er fanatiek getraind worden! Zeker als je naar een strandje gaat, of een hele goede berm met lang gras zoekt, is het prima te doen. Als er sneeuw valt ga ik ook nog voorzichtig naar buiten de eerste dag, daarna niet meer, dan word het te glad.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:04

Ja, ook ik heb alleen een buitenbak(en een longeercirkel) de buitenbak is gedraineerd maar helaas was deze gister ook te hard om gewoon te rijden. Het veerde nog wel dus heb kunnen longeren voor de beweging. Verder heb ik meestal 2x per week in de binnenbak les. Dan nog 1x op wedstrijd en meestal probeer ik in zulke weken een privelesje te nemen. Ik ben op mn oude stal ook wel eens een eind naar een binnenbak gereden. Niet optimaal maar beter dan niks. Als het een tijd allemaal bevroren blijft ga ik proberen te rijden bij 1 vd 2 binnenbakken die op 50 meter lopen langs de weg liggen. Maar gelukkig rijdt ik nog maar op een sump niveau dus harde training is niet nodig. En mijn paard wordt er alles behalve slechter van als die wat weekjes wat minder hoeft te doen. Hij blijft wel elke dag meerdere uren op het weiland lopen, dus beweging krijgt die wel. En als het dit weer is ga ik niet met hem langs de weg, hoe mak die ook is. Ik ben minder oplettend met deze kou, auto's rijden ook roekelozer en het kan glad zijn op de weg. En daar waag ik mn vriendje niet aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:26

Sita_ schreef:
Morgen dooit het trouwens alweer. ;) Alleen de vooruitzichten voor volgende week schijnen weer vorst te brengen..
Wanneer de vorst echt aanhoud en de bak overdag niet meer dooit zorg ik dat ie wel egaal en vlak is zodat ik wel stapwerk en rustig wat drafwerk kan doen. Ook ga ik dan een aantal keer per week naar de rijvereniging te rijden.. Dat is 10 minuutjes met de trailer, dus daar ben je ook zo.. :)

Zo doe ik het ook.
Zorgen dat de bak glad is en dan kun je sowieso staptraining doen en rechte stukken draven.
Als je dat 2 dagen in de week een half uur doet en je traint 2 of 3 dagen in de week bij de rijvereniging kun je je paard gewoon op conditie houden :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:03

Ik begrijp je reactie over meer dan 1x per week een recreatiedagje niet, in combinatie met het feit dat je evt. buiten zou kunnen trainen?

Ik ben weliswaar geen wedstrijdruiter meer, ik heb een senior ex manegepony en die moet ik ook echt in beweging houden, omdat hij anders stijf en stug wordt.

Ik rijd al maar 1x per week in de bak, omdat hij dat na 18 jaar manegewerk echt niet leuk meer vindt om er vaker te moeten lopen (ok, verzorgster rijdt ook nog 1x per week in de bak, dus hij loopt er nu gemiddeld 2x per week).

Maar ik train wel zijn lijf, ook als ik buiten rijd. Dat is echt niet perse 'recreatie' ik train nl buiten ook het rechtrichten, op de achterhand gaan, wijken, schoudervoor/schouderbinnenwaarts, etc. Er zijn dus dagen dat ik puur recreatief het bos in ga (meestal dan ook nog bitloos) en er zijn trainingsdagen buiten, waarop ik met zijn gewone 'bak'optoming rijd en dezelfde dingen oefen als in de bak, alleen dan in het bos, of langs de weg, of waar dan ook, maar niet in de bak.

Gisteren ben ik een rondje langs de weg gegaan, omdat ik het in het bos ook niet helemaal aandurfde met de vorst in de grond en heb hem gewoon lekker aan het werk gehad. Op mijn zit laten reageren, binnen achterbeen eronder laten zetten, schoudervoor, van links naar rechts over het pad wijken (ik had een rustig weggetje waar ik dit deed uiteraard, geen medeweggebruikers in de wegzitten!).

Maar dat is dan echt geen recreatieve rit voor mijn pony, gewoon een trainingsrit, alleen niet in de bak maar op straat.

Als er echt sneeuw ligt en/of ijzel en het glad is, ja, dan wordt het ook lastig om met paard naar buiten te gaan, dan is met alleen een buitenbak een winterstop waarschijnlijk de enige optie. Als je perse wil blijven trainen zou een andere optie zijn, je paard tijdelijk verplaatsen naar een stalling met binnenbak. Maar daar zit ook een kostenplaatje aan verbonden natuurlijk.