Wanneer beginnen en eindigen met deken en grams.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dmii95

Wanneer beginnen en eindigen met deken en grams.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:44

Ik heb dit jaar nog een 0grams regendeken, deze is zit er pas op sinds het weer omsloeg naar regen e.d. maar dit meer dat ze niet al te vies word, is een viespeukje :')

Het gaat om een fjord.

-maar ben nu vanplan volgend jaar(herfst-winter) een warmere te geven maar wanneer begin je en hoeveel grams geef je?
en je moet in de winter dan ook nog een onderdeken van hoeveel grams eronder doen?

-of ik wou haar gaan scheren.
maar hoeveel grams geef je dan en wanneer begin je en moet je in de winter zelf nog weer zwaardere geven?

en voor beide geld; wanneer eindig je?

Alvast bedankt voor de reacties.

petitparis

Re: Wanneer beginnen en eindigen met deken en grams.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:48

ik begin met een regendeken vanaf temperaturen onder 15°C van zodra de temperaturen niet meer boven 12°C komen leg ik meestal een gevoerde regendeken of een 100grams deken op (dit gaat soms terug af op een zonnige dag) wanneer de nachten ook onder 4°C zakken en grondvorst mogelijk is een 220grams deken. Bij geschoren paarden tel ik overal en 100-150gram bij.

Dus mijn paard is geschoren en staat nu onder een 370grams deken. Op een zonnige dag en nog een 12°C dan kan het zijn dat ik een 220grams overdag opleg, omdat ze dan ook rondlopen en anders gaan zweten.
Als de temperaturen onder 0°C blijven overdag doe ik er nog 150grams bij onder.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:17

Onder de 5-10 gr. 0 gr regendeken ligt ook aan het weer regen etc. Oktober/ November scheren dan gaat de 150/ 200 erop. Als het onder de 0 komt overdag 340gr.

Nu het warmer weer is blijft hij onder 200 zodra de temp. omhoog gaan en zijn vacht weer helemaal is gaat de deken er weer af. Ben daar best snel mee, heerlijk weer zonder deken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:02

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:31

Als je de vacht kort wil houden, moet je al beginnen als de dagen korter worden (vanaf augustus, maar de meesten beginnen september). Vanaf dan gewoon langzaam opbouwen naar gelang hoe koud het is.
Als je van plan bent om te scheren kun je ze langer zonder deken laten staan en deken op doen vanaf het moment dat ze geschoren is.

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:36

Ik begin met een deken, zodra de temperatuur 's nachts onder de 6 graden is, dan gooi ik er een 200 grams op. Zodra het overdag ook zo koud is, laat ik de deken er overdag ook op liggen, boven de 12 graden gaat hij er overdag af.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:56

Ik hou ook een bepaald schema aan voor dekens.. Outdoordeken, winterdeken,.. Overzichtje van welke ik wanneer gebruik heb ik gisteren op m'n blog gepost (onderschrift), als jullie willen kopieer ik hem wel even :)