Verschil staldeken versus onderdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Verschil staldeken versus onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:41

Hallo bokkers,

Het is misschien een beetje 'n vreemde titel, maar kon zo gauw niets anders bedenken :Y).

De vraag: wat is het verschil in gebruiksgemak (voor mens en paard) tussen een onderdeken en een staldeken wanneer het wordt gebruikt onder een outdoordeken.

Ik zit het me al de hele avond af te vragen. Dus wanneer je besluit om je paard onder twee dekens te zetten, een waterdichte deken met daaronder een extra deken, waarom zou je dan kiezen voor een onderdeken in plaats van een staldeken?

Het enige voordeel wat ik van een onderdeken kan bedenken is dat deze kleinere gespen heeft op de borst.
Nadelen van onderdeken: katoenen binnenkant (vaak) dus grotere kans op schuurplekken dan bij gladde binnenkant van (veel) staldekens. Ook is de kans op schuiven van een onderdeken groter omdat deze slechts een voorsluiting heeft (en soms nog bilkoorden).

Misschien iemand die het verlossende antwoord kan geven, waarom je zou kiezen voor het gebruik van een onderdeken boven een staldeken?
Want er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, anders zouden ze wel dezelfde naam dragen...

Groetjes Donna

Edit: nog een vraag, zou het gebruik van meerdere dekens (dus meerdere laagjes over elkaar) warmer zijn dan het gebruik van 1 dikke deken?
Bij ons werkt het wel zo, en volgens mij is het zo dat de lucht tussen de laagjes isolerend werken waardoor de combinatie warmer is. Geldt dit dan automatisch ook voor paarden?

Eb01

Re: Verschil staldeken versus onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:46

Ik gebruik staldekens altijd als onderdeken. Ik naai wel de voorkant dicht en ze moeten niet te lang zijn a.d. zijkanten. Doe ik al jaren. Nooit een onderdeken gekocht, volgens mij is dit iets van de laatste jaren. Ook doe ik wel een 0 grams outdoordeken over haar staldeken als ik haar buiten zet.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:25

Ik heb een onderdeken gebruikt voor mij paard. Nadeel hiervan vond ik dat er geen loopsplitten in zaten. Tevens was de stof niet zo prettig. Stof was niet glad, en ieder strootje, hooi, haar, bleef eraan hangen.
Gebruik nu als het echt koud is (wat het nog niet geweest is deze winter) een staldeken. Bevalt mij veel beter. De stof is glad, er zitten loopsplitten in, en de deken heeft singels. Ideaal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:36

Donna_ schreef:
Ook is de kans op schuiven van een onderdeken groter omdat deze slechts een voorsluiting heeft (en soms nog bilkoorden).

Dit klopt niet, Harry Horse bv heeft ook singelgaten waar je de singels van de bovendeken doorheen kunt halen waardoor de deken niet schuift. Ik gebruik zelf een onderdeken van HH die me erg bevalt maar ik zie ook erg veel mensen een gewone staldeken of een fleecedeken gebruiken als onderdeken wanneer het kouder word.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:45

ik heb een deken van drunensruiter huis en dat is z'n 2 in 1 deken net als amigo en horse ware, dus dat ik wel een onderdeken, maar daar krijgt hij geen scheurplakken van.
meerdere dunnen dekens over elkaar is warmer als 1 deken van de zelfde hoeveelheid, omdat er bij meerdere laagjes stilstaande lucht tussen zit en dat is warmer. maar dan moet je nu niet 3 of 4 dekens op gaan leggen want dat is wel weer heel veel en ook niet fijn voor je paard.
ik denk dat veel mensen een onderdeken nemen omdat dat makelijker is en heeft niet zo veel singels due dan over elkaar heen lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:40

Ik gebruik mijn dunne Dominick staldeken altijd als onderdeken onder mijn dikke waterdichte Dominick, dat gaat prima

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:42

Gebruiksgemak door het ontbreken van de singels

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:31

Barvrouwke schreef:
Gebruiksgemak door het ontbreken van de singels

Meestal wel inderdaad en vaak hebben ze geen loopsplitten waardoor ze sneller zorgen voor schuurplekken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:35

Ik vind het vooral fijn dat een onderdeken (of nouja, de mijne toch) veel minder en minder dikke naden heeft. En daarnaast inderdaad dat je niet de dubbele buiksingels en bilkoorden hebt. Zowel voor mezelf fijn dat ik minder los hoeft te maken als voor het paard dat er geen 8 dingen onder hem doorlopen steeds.
Ook zijn ze bij mij wat korter aan de zijkant (de staldeken valt er aan alle kanten overheen) waardoor hij heel fijn blijft liggen en niet vies word.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:01

Ik heb onderdekens die ik vast kan maken aan de buitendeken (Rambo liner systeem).
Het voordeel is, minimale hoeveelheid extra sluiting: de voorsluiting is een platte klittenbandsluiting en en zitten geen extra kruissingels aan, past precies, steekt nergens uit, want is in model gesneden van de buitendeken, ligt vast aan de buitendeken, dus als 1 deken op en af te doen.
En wel gladde voering, net als de buitendekens, dus geen last van schuurplekken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:05

Marije_jiplover schreef:
Ik heb onderdekens die ik vast kan maken aan de buitendeken (Rambo liner systeem).
Het voordeel is, minimale hoeveelheid extra sluiting: de voorsluiting is een platte klittenbandsluiting en en zitten geen extra kruissingels aan, past precies, steekt nergens uit, want is in model gesneden van de buitendeken, ligt vast aan de buitendeken, dus als 1 deken op en af te doen.
En wel gladde voering, net als de buitendekens, dus geen last van schuurplekken.

ik heb ook rambo onderdekens. ik ga mee met de reactie hierboven, het zijn erg fijne dekens.