Het is misschien een beetje 'n vreemde titel, maar kon zo gauw niets anders bedenken
.De vraag: wat is het verschil in gebruiksgemak (voor mens en paard) tussen een onderdeken en een staldeken wanneer het wordt gebruikt onder een outdoordeken.
Ik zit het me al de hele avond af te vragen. Dus wanneer je besluit om je paard onder twee dekens te zetten, een waterdichte deken met daaronder een extra deken, waarom zou je dan kiezen voor een onderdeken in plaats van een staldeken?
Het enige voordeel wat ik van een onderdeken kan bedenken is dat deze kleinere gespen heeft op de borst.
Nadelen van onderdeken: katoenen binnenkant (vaak) dus grotere kans op schuurplekken dan bij gladde binnenkant van (veel) staldekens. Ook is de kans op schuiven van een onderdeken groter omdat deze slechts een voorsluiting heeft (en soms nog bilkoorden).
Misschien iemand die het verlossende antwoord kan geven, waarom je zou kiezen voor het gebruik van een onderdeken boven een staldeken?
Want er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, anders zouden ze wel dezelfde naam dragen...
Groetjes Donna
Edit: nog een vraag, zou het gebruik van meerdere dekens (dus meerdere laagjes over elkaar) warmer zijn dan het gebruik van 1 dikke deken?
Bij ons werkt het wel zo, en volgens mij is het zo dat de lucht tussen de laagjes isolerend werken waardoor de combinatie warmer is. Geldt dit dan automatisch ook voor paarden?