ik hoop dat deze vraag goed staat maar ja het is wel een seizoensvraag. want ik twijfel zal ik hem nog een keer scheren begin nov geschoren staat onder een 250 of 300 grams deken meneer heeft er al een paar keer scheur in getrokken dus ja moest ik hem eerst maken dus vandaar 2 verschillende grams deken.
had alles geschoren behalve ze hoofd en benen. nu zit hij pas 4 maanden onder het zadel en loopt voor de kar voor de kar zweet hij nog heel snel nu met rijden alleen de plekken onder ze hals, liezen en buik zeg maar.
dus nu zat ik te bedenken aangezien het toch hard gegroeid is er een jacht streep in te scheren. vind net zo''n race baan motief.
maar dan zit ik weer gaat het nog vriezen, welke deken moet ik dan om, hij gaat nog wel eens paar uur naar buiten aangezien de helft van ze hals er dan uit gaat moet je er dan weer een halsdeken bij op doen
ik twijfel wie heeft er tips en een idee.
gr maris
Trennie
Geplaatst: 31-12-11 09:33
Ik heb mijn Fries eergisteren voor de 2e keer dit seizoen geschoren. 1e keer was begin nov. Wederom geschoren van kop tot kont. Zat toch weer flink in het haar ondanks 400 g deken en ik kreeg hem niet goed droog. Nu 500 opgelegd. Ik gebruik geen halsdeken en dat is ook geen probleem.
Je kunt ook gerust 2 oudoordekens over elkaar leggen als het gaat vriezen. Of hij schiet weer in het haar als het kouder wordt. Of een goedkoop stalldekentje op de kop tikken en die onder je outdoor. Maw: je kunt hem gewoon geheel scheren.
ze zeggen voor januari of voor als het gaat vriezen kan je hem makkelijk nog een keer scheren als je het later doet schijnt ook ze vacht niet mooi terug te groeien. trennie bedankt voor de tip het schijnt dat een hals nog wel iets kou kan hebben ipv ze hele vacht. nog aardig beschermd als je hem scheert zeg maar gr maris maar ik kan hem 2 standen scheren en wil hem alleen scheren waar hij echt zweet dus zeg maar het jachtmodel scheren en de rest laten zitten.
hihi nou de mijne is ondanks hij een binnenstal heeft bijna al weer aangegroeid begin nov geschoren. ach was ze lekker glad hihi de jouwe. heb je er een lady shave over gedaan dan.
Nouvel
Geplaatst: 01-01-12 22:33
Ik heb mijn merrie vorig weekend voor de 2e keer geschoren, hele lijf zonder de benen. Die heeft tot gisteren met een 300 grams + ong. 100 grams onderdeken gestaan, maar de temp is hier nu zo hoog dat ik de onderdeken er onderuit heb gehaald, en ze voelt nog prima warm...
ach ik heb zelfs in april geschoren omdat de pony's het te warm hadden, en heb ook een pony een keer in de zomer geschoren om te kijken of ik zijn plekken beter kon behandelen op blote huid. Nooit problemen gehad met aangroeien van de vacht, zal vast per paard verschillen denk ik.
Je kunt in deze periode van het jaar nog prima scheren zonder dat het consequenties heeft voor de vacht.
VanHuisUit
Geplaatst: 02-01-12 18:10
Gewoon doen hoor, die natte vacht is helemaal niets. Hier ook 1x jachtmodel en 1x hals/borst eruit. Die van het jachtmodel staat zelfs niet onder deken (stoer ventje ) en bij de ander heb ik wel deken erop (1x 100grs met 1x 200grs onderdeken), is tuttekopje Overigens zonder hals.
Chamaya_
Geplaatst: 02-01-12 18:32
Je kan altijd kijken voor zo'n losse hals als je paard de wei opgaat ofzo. Maar volgens mij kan het prima hoor scheren! Beter dan een nat paard.
Hebben onze merrie gisteren voor de 2e maal geschoren. Doen we bijna elk jaar wel. Mede omdat ze een schimmel is en we regelmatig moeten wassen ivm wedstrijden. Als ze goed kort in het haar zit, is ze vele malen makkelijker schoon te krijgen.
ik heb idd een losse hals besteld. hij is nu dus begin nov geschoren staat dus onder hooguit die 300 grams deken(of die 250grams) kan ik nu jacht model scheren en moet ik er dan meteen een onderdeken onder doen vraag me altijd af of hij het niet koud heeft
Het ligt even aan de temperatuur. Als het kouder wordt zou ik de onderdeken er onder doen, anders heb je voor straks niks meer. Met deze temperatuur zou dat in principe niet hoeven. Het is even aankijken hoe hij voelt onder de deken en dan merk je snel genoeg wat het fijnste is voor jouw paard.
kiddokids
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-12 12:23
thanks.. gisteren was hij erg nat ja dan heeft scheren geen zin. gr maris
ilovesienna
Geplaatst: 06-01-12 21:10
Ik heb van de week ook weergeschoren ben echt blij datnik t heb gedaan! Heerlijk!