Wat te doen met oud & nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Wat te doen met oud & nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:12

Mijn pony's staan achter het huis {doorgaande weg met aan weerskanten huizen} in een zandbak met schuilstal die ik niet kan afsluiten,al veertien jaar ga ik met oud&nieuw om 5 voor twaalf naar ze toe om ze te kalmeren en ze hooi te geven,doe dan het grote buitenlicht aan en het stal licht.Ik doe ze een halster om en houd ze vast aan een looptouw tot het ergste over is.
Dit gaat altijd goed,maar ieder jaar vind ik het toch spannend en daarbij niet erg gezellig voor mijn gezin en visite :o
Zomers staan ze op een groot weiland in de polder met schuilstal,het schijnt daar erg rustig te wezen wat betreft vuurwerk maar er is geen toezicht.
Nu heeft het door mijn hoofd gespeeld om ze daar vrijdag naar toe te brengen en ze zondag of maandag weer op te halen zodat ik ook eens de jaarwisseling kan vieren met mijn gezin en de paarden gewoon los kunnen blijven lopen.......maar wat is wijsheid?
Ze staan sinds eind oktober weer aan huis en krijgen nu dus hooi,kan het kwaad als ze zomaar weer volledig aan de gras gaan bijgevoerd met hooi?
Mijn grootste angst is eigenlijk dat ze gepikt kunnen worden omdat er totaal geen toezicht is en een ieder toch binnen zit met oud & nieuw,of is dat een kronkel in mijn brein?

Wat zouden jullie doen,thuis houden of wegbrengen naar het land?

EmptyWords

Re: Wat te doen met oud & nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:44

wat doen ze als je bij ze staat? hoe reageren ze op het vuurwerk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:47

Voor het vuurwerk ed zou ik ze vooral niet vast houden. Paarden redden zich wel. Alleen zorgen dat ze veilig staan.
Lekker op tijd zorgen voor hooi en het licht aan en dan redden ze zich wel.

Maar snap jou wel hoor wat dat betreft, besterf het ook elk jaar maar dat is paardenmens eigen waarschijnlijk.

Alleen het weghalen is denk ik wat overdreven. Als het regent zit ook iedereen binnen en is er geen toezicht, neem aan dat je dan er ook niet bij staat.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:20

@ Emptywords dan schrikken ze af en toe van de knallen de pijlen die over het stalletje gaan,ze vertrouwen op mij en worden daar door rustiger is mijn idee....
@ MarliesV Natuurlijk staan ze veilig maar ik ben meer bang dat ze gaan rennen in hun zandbak en dan door het hek komen,en wat regen betreft ik kijk van huis zo de inloopstal in dus ik kan altijd zien hoe het met ze gaat ,al vind ik regen geen vergelijking met vuurwerk.....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:48

paardemensen zijn nu eenmaal geen gezellige mensen met oud en nieuw, leg je daar bij neer en je familie kan dan best even zonder je. Anders komen ze maar met de champagne naar de stal. Als je ze verderop in de polder zet, Heb je ook geen moment rust. Dus wat is de winst?
Ik zou zeggen, doen zo je het altijd doet

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:55

Misschien kun je de schuilstal zo maken dat het ook dicht kan. dan kunnen de paarden niet door de zandbak heen rennen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:02

de regen opmerking was ook absoluut niet bedoelt mbt het vuurwerk maar ging over het weghalen van je paarden. Daar zou ik me niet druk om maken.

Vuurwerk is lastig. Mijn ervaring is met wat eten en licht in de stal vang je al veel af maar voorkomen dat ze gaan rennen doe je er inderdaad niet mee. De enige oplossing daarvoor is wat jij nu doe, dus vasthouden. Of je moet toch de stal veilig af kunnen sluiten maar dat is altijd mogelijk helaas.

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:50

kweet niet.. k zou in ieder geval iets doen zodat je keer bij je familie kan zijn..

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 10:04

Ik heb besloten dat ik het gewoon zoals alle andere jaren ga doen,dat is beter voor mijn eigen gemoedstoestand :P Van de zomer gaan we een nieuwe schuilstal bouwen en dat word er dan een die ik kan afsluiten dus volgend jaar om deze tijd gaan ze gewoon samen op stal en vier ik de jaarwisseling nadat ik ze hooi heb gegeven gewoon binnen! Dus nog 1 x samen knus met mijn pony's het vuurwerk bewonderen hahahaha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:26

vroeger stonden mijn paarden in een polder waarbij de eerstvolgende buren op 400 mtr weg was. Dan deed ik niets anders dan anders. Ook nu er dichterbij huizen zijn doe ik niets anders dan op andere avonden. Het geknal en ander vuurwerk horen zij nu toch ook al. Wat ik nu niet doe is nu op buitenrit gaan maar verder doe ik niet anders dan gewoonlijk hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:38

Verstandig, als ze ver weg gaan wil je waarschijnlijk toch gaan kijken. Ik heb ze een paar jaar op de wei gelaten, (vlak bij) maar ging er dan altijd om kwart voor twaalf naar toe. Niet gezellig inderdaad, maar ach, het heeft ook wel wat hoor. Soms kwam het bezoek gewoon om half 1 met een glaasje champagne bij de wei. Sinds ik thuis een afsluitbare stal heb, zet ik ze daar in, maar ondanks dat sta ik naast die stal, liedjes te zingen of sprookjes te vertellen i.p.v. binnen te blijven of bij de jongens, die een stukje verderop vuurwerk afsteken, te kijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:21

Ik zou het ook gewoon zo houden. Anders komt misschien ook wat drukte van de 'verhuizing' erbij, wat niet echt helpt met de stresslevels soms.

Ik zit er dit jaar ook aan te denken naar stal te gaan... ze zijn zo onrustig bij knalletjes dit jaar, echt veel meer dan vorig jaar. Shetlief rent dan steeds drondjes door stal... wil niet weten hoe dat met oud en nieuw gaat, maar denk dat ik weinig kan uitmaken wat dat betreft... Argh, wanneer wordt vuurwerk nou gewoon afgeschaft :=

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:40

Ik zou ze idd laten staan ..

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:47

Wie weet deze laatste keer gezellig met de visite en de champagne naar buiten om om 12 uur bij de paarden te proosten?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:10

Wij staan met zijn allen gezellig om de stal rond 12 uur. Glaasje champagne in de hand en lekker met de paarden kletsen. Scheelt wel dat onze paarden absoluut niet bang zijn voor het vuurwerk, die steken hun hoofd zo ver mogelijk uit de stal en staan te kijken naar het vuurwerk. We doen wel de lichten aan bij de stal en zorgen dat ze voldoende hooi hebben.
Verder gaan wij morgenochtend al om 7 uur met de paarden naar de bak om ze flink aan het werk te zetten zodat ze hun beweging gehad hebben voordat het geknal van overdag al begint. Dan staan ze veel rustiger en zijn ze veel tevredener.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:06

Verstandig Bianc,

Ik heb ze dit jaar voor het eerst nog op het land staan maar ik heb ze vanmorgen ook weggebracht naar een plekje waar ze op stal kunnen en waar toezicht is. Morgen haal ik ze weer op en breng ze weer naar het land.
Ik ben dit jaar dus voor het eerst in ruim 10 jaar niet bij de paarden met oud en nieuw en vind het best wel een raar idee hoor...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:11

truus1970 schreef:
paardemensen zijn nu eenmaal geen gezellige mensen met oud en nieuw, leg je daar bij neer en je familie kan dan best even zonder je. Anders komen ze maar met de champagne naar de stal. Als je ze verderop in de polder zet, Heb je ook geen moment rust. Dus wat is de winst?
Ik zou zeggen, doen zo je het altijd doet

Hier sluit ik me bij aan..

Gewoon doen zoals je altijd doet.. Als dat gewoon prima verloopt :) .

Ik zou er totaaaal niet gerust op zijn als ze daar in het weiland staan. Daarnaast moeten ze weer rustig kunnen wennen.. En als ze dan nog knallen horen en ze gaan rennen, hoe veilig is dat dan, zonder toezicht?
Ik zou dat zelf dus nooit doen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:13

binky schreef:
Ik heb besloten dat ik het gewoon zoals alle andere jaren ga doen,dat is beter voor mijn eigen gemoedstoestand :P Van de zomer gaan we een nieuwe schuilstal bouwen en dat word er dan een die ik kan afsluiten dus volgend jaar om deze tijd gaan ze gewoon samen op stal en vier ik de jaarwisseling nadat ik ze hooi heb gegeven gewoon binnen! Dus nog 1 x samen knus met mijn pony's het vuurwerk bewonderen hahahaha

Verstandig en geeft meer rust, zowel voor je viervoeters als voor jou ;) .. En dan wens ik je alvast een heel goed uiteinde en een mooi 2012 toe! :D Succes!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 10:20

Het was een prachtig einde van 2011 en een rustig begin van 2012.
De pony's waren rustig,zochten af en toe mijn bevestiging dat het goed was.....{hoofd in mijn nek,dicht tegen me aanstaan}maar aten vooral gewoon hun hooi. Zo af en toe ging er een siddering door hun lijf bij onverwachtse heeeel harde knallen en knetters.Nu scheelt het ook dat ik er zelf dit jaar zeer relaxed bij stond al moet ik het zelf zeggen :P Straks de vele bergen poep opruimen want daaraan is te zien dat ze toch iewat meer stress hebben gehad hahahaha

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:05

Fijn dat het allemaal goed verlopen is Binky :) . Wat een geruststelling is dat altijd ;) .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:05

fijn dat alles goed is gegaan

hier ook, kreeg om half 1 een sms dat alles rustig was gebleven..