jonge beestjes met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

jonge beestjes met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 01:31

He hallo,

Ik ben toch wel heel benieuwd naar jullie ideen en tips...

Ik ga binnenkort bij een nieuwe pony kijken, 1,5 jaar oud ( shetje ) Ze komt in een ruime box ( 3,5 bij 3,5 ) te staan met soortgenootjes van verschillende leeftijden.
Normaal gesproken gaan de pony's zomers heel veel het land op en in de winter gooi ik die van mij ook een aantal uur het land op of in de bak.

Ik heb pas mijn vorige pony in moeten laten slapen en nu ben ik dus op zoek naar wat anders en mn oog viel op deze pony, alleen is ze eigenlijk wat jonger dan "gepland" maar goed, ze wordt vanzelf ouder.

Maar... ik loop nu qwa ideeen een beetje vast...
Het land kunnen ze nu echt niet op , het is veelste nat en erg kleiig... land valt op dit moment gewoon af.
Ik kan haar wel praktisch iedere dag met 1 of meerdere pony's in de bak zetten, maar dat zou dan ongeveeer 4 - 6 uurtjes zijn, en ook die bak is erg nat.

Verder zal ik ook stukken gaan wandelen.

Alleen ergens knaagt het aan me, dat ze nu niet dagelijks het land op kan, maar aan de andere kant, ze komt minstens vijf uur buiten per dag.
In feite gaat het om een tijdelijke situatie, want als t straks weer droger is, kan ze gewoon weer overdag het land op, alleen je weet niet wanneer het droger gaat worden.

Zie ik iets over het hoofd?
( opfok doe ik liever niet, ben van mening dat ze met alle stalgenootjes, varierend van 2,5 tot 22 jaar ook genoeg kan leren, en in mei komen daar twee veulens bij )

Alvast bedankt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:49

Die van mij (24 jaar en 1,5 jaar) lopen 24/7 buiten. Zeker voor zo een jong dier zou het niet mijn keuze zijn om ze slechts 5 uur per dag naar buiten te doen. Staat dus nog 19 uur per dag minimaal op stal. In mijn ogen veel te veel voor zo'n jong diertje.

Cassidy

Re: jonge beestjes met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:57

En ik zou toch kiezen voor een opfok in een regio van het land met zandgrond zodat ze wel hele dagen naar buiten kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:59

Is het een eigen stal of een loopstal? Die laatste scheelt ook al, dan kan ze wel gezellig doen.

Verder, tja.. Het is kiezen uit twee kwaden.. Kan je de tijd buiten niet oprekken? Of toch een paar uurtjes extra op het land? Snap dat 24/7 moeilijk wordt maar elk uur niet op stal samen met de rest is er één.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:19

BiancaLesley schreef:
( opfok doe ik liever niet, ben van mening dat ze met alle stalgenootjes, varierend van 2,5 tot 22 jaar ook genoeg kan leren, en in mei komen daar twee veulens bij )

Gemengde kudde leren ze veel meer van dan een kleuterklas zonder schooljuf, maar zo weinig uren buiten is zeker voor een jonkie echt funest. Zijn er geen andere mogelijkheden voor slecht weer als paddock, etc.?

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:49

tamary schreef:
BiancaLesley schreef:

Gemengde kudde leren ze veel meer van dan een kleuterklas zonder schooljuf, maar zo weinig uren buiten is zeker voor een jonkie echt funest. Zijn er geen andere mogelijkheden voor slecht weer als paddock, etc.?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik hoop dat je een goede oplossing vind :).