Wel of niet rijden(les geven) in een natte rijbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cleverwelsh

Wel of niet rijden(les geven) in een natte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:06

Ik ben rij-instructrice niveau 2 en geef al een tijdje les bij mensen thuis. Hartstikke leuk!
Alleen nu het zo erg nat is ben ik benieuwd hoe andere instructeurs dat doen met het bepalen of een les wél of niet doorgaat.
En dan gaat het mij er vooral om wat goed is voor de paarden/pony's. (mbt natte drapperige modderige buitenbakken)
Zelf drijfnat worden vind ik geen probleem en als de lesklant dit ook niet erg vind gaat de les gewoon door.
Nu is alleen de discussie tot wanneer het goed is voor het paard en wanneer het echt af te raden is om te rijden.
Als ik het in mijn omgeving navraag krijg ik heel tegenstrijdige antwoorden.
De éne zegt dat het geen kwaad kan, de andere dat het heél slecht is voor de paarden.
Zelf heb ik een pony van 21 waarmee ik gewoon overal doorheen banjer. Die heeft nérgens last van:-)
Maar ja, als je les geeft gaat het om de paarden van een ander. Vind ik nogal een verantwoordelijkheid.
Nou, hoor graag hoe jullie daar over denken en wat jullie ervaring daarin is!
alvast bedankt!

shirleyp
Blogger

Re: Wel of niet rijden(les geven) in een natte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:10

Het blijft altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik zou nooit rijden in een gladde natte bak of op een bevroren bodem. Het hangt er ook vanaf wat het paard gewend is, als het paard altijd in die natte zware bak wordt getraind is de kans op blessures kleiner dan wanneer het paard een stabiele correcte bak is gewend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:12

Ken bakken die als ze zwembad evenaren, nog steeds goed te rijden zijn (niet glad, niet wegzakken) en bakken die met 1 buitje al verloren zijn.
Zou het dus laten afhangen van de bodem van de bak en of de paarden het gewend zijn of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:12

Nat is niet erg, mits het niet glad is en de bodem vlak.

Het is aan mijn klanten zelf om al dan niet af te bellen voor de les. Ik maak de keuze niet voor hen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:16

Ik denk dat een eigenaar dat vaak goed zelf kan bepalen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre jij verantwoordelijk hiervoor bent en je je hiervoor moet voelen, zeker als je vooraf dit soort dingen aangeeft. (Joh, heeft je paard daar geen moeite mee?)

Als ik naar mezelf kijk: ik vind het geen probleem om te rijden in een natte bak. Ik pas wel mijn training er iets op aan. Mijn paard staat 24/7 buiten op soortgelijke bodem en is redelijk 'bodemvast'. :)

Daarbij is het enorm afhankelijk van de bak - een natte bodem is niet altijd glad.

Ik zou mensen zelf die keuze laten maken. :j

Edit: weer heerlijk eensgezind met Sonja :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:40

Bij ons is de bak nu een wegzakbak, dus ik les nu in een andere bak. Regen boeit me niet maar de bak moet niet te zwaar worden.

Maar ik bepaal dat wel zelf idd, alleen soms bij regen en erge wind wilt juf niet. En anders les ik gewoon.

cleverwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:59

Bedankt voor alle snelle reactie's..!
Mijn ervaring is een beetje dat 'men' er vanuit gaat dat je óveral verstand van hebt als je een diploma hebt voor het lesgeven. Nou, we hebben écht wel veel geleerd tijdens de cursus maar volgens mij moet je 10+ jaar studeren wil je óveral alles vanaf weten:-) Ik laat het idd vaak aan de paardeneigenaren zelf over, maar soms zijn dat ook mensen die nog niet zo lang een eigen paard hebben. En dan moet ik mijn kennis dus halen uit de studieboeken, mijn eigen ervaring en de ervaring van anderen/omgeving. Tja, en in mijn kennissenkring zitten mensen die Z-dressuur rijden en vrolijk in een drekbak hun oefeningen doen, maar ook mensen die hetzelfde niveau rijden en toch écht alleen binnen rijden:-) Vandaar dat ik hier even de vraag heb neergelegd hoe jullie er over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:01

Hmm, ik heb de ballen verstand van lesgeven, maar ik doe het heel simpel: als ik de bak heel erg zwaar vind om in te lopen, is ie ook te zwaar voor paard. Niet moeilijk.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:23

RT-D >> SV

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:46

Sonja schreef:

Het is aan mijn klanten zelf om al dan niet af te bellen voor de les. Ik maak de keuze niet voor hen.

Hier hetzelfde. :j Willen ze dat de les door gaat, prima ik kom wel. Bellen ze af, heel begrijpelijk.

Zelf zou ik nooit in een natte bak gaan rijden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:09

Onze bak is met een buitje al helemaal verzopen. Het is bijna een egaal rechthoekig meer van een cm of 2 diep... :') Maar bij ons ligt er doek onder het oppervlak van de bak. Daardoor kan het water minder goed weg zakken. Maar het voordeel is wel dat de bak super stevig is en absoluut niet glad. Mijn paard is iig nog nooit een pas weg gegleden. ook niet op een volte in middengalop oid.

Maar even over de vraag van TS: Ik vind ook dat de klanten gewoon zelf moeten beslissen. En idd kijken naar wat de paarden gewent zijn. Al vind ik een natte bak met bevroren ondergrond echt not done...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:16

Aukelizzy schreef:
Sonja schreef:

Hier hetzelfde. :j Willen ze dat de les door gaat, prima ik kom wel. Bellen ze af, heel begrijpelijk.

Zelf zou ik nooit in een natte bak gaan rijden.

Het ligt totaal aan het paard, de bak en de ruiter. Maar ben het er niet mee eens dat je de beslissing bij de ruiter mag/moet leggen. Sommige hebben nog niet lang een eigen paard en zul je hierin moeten begeleiden. Als een baan te nat of te droog is zal je je training aan moeten passen. En ik vind als instructeur dat je je leerling moet leren om dit in te schatten en aan te voelen wat het paard op die dag met die bodem kan.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:19

In mijn lessen laat ik de keuze ook aan de klant. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Of het moet zo zijn dat ik de bak echt te slecht vind (bijvoorbeeld bevroren, te glad etc.), dan pas ik òf de les aan òf ik laat hem zelf niet doorgaan. Het moet wel rechtvaardig blijven tegenover de paarden.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:22

Als ik les geef is de keuze aan de eigenaar van het paard. Zelf rij ik met bijna alle omstandigheden, mijn paard is het gewend en die weet dan ook wel dat ze iets rustiger aan moet doen. Of ik moet werken dat ze het niet aan kan / niet goed erop loopt dan stop ik gewoon.

cleverwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 09:15

Bedankt voor al jullie antwoorden.!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:20

Ik heb geleerd om niet in een natte bak te rijden.
Omdat dit niet goed is voor de pezen van het paard, die krijgen het dan extra zwaar te verduren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:22

Ik vind nat en iets zwaarder ook niet erg,maar ongelijk is wel funest ivm blessures.
Ik laat het vd klant afhangen,maar als de bodem te slecht is dan geef ik dit wel aan.
Tis namelijk zonde van je les en tijd als je niet normaal kunt trainen.

cleverwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 09:35

PartoutZ schreef:
Omdat dit niet goed is voor de pezen van het paard, die krijgen het dan extra zwaar te verduren.

Dit is voor mij ook wel een beetje precies waar de onduidelijkheid bij mij ligt. Ik heb al vaker gehoord dat het slecht zou zijn voor het paard/de pezen om in een natte/drapperige bak te rijden.
Aan de andere kant ken ik iemand die van een osteopaat/fysiotherapeut het advies heeft gekregen om júist een tijdje in een zo zwaar mogelijke bak te rijden om het paard sterker te maken.

Ben dus benieuwd of er op dit forum nog 'dokters' of dergelijk meekijken die hierin wat meer duidelijkheid kunnen geven.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:38

cleverwelsh schreef:
PartoutZ schreef:

Dit is voor mij ook wel een beetje precies waar de onduidelijkheid bij mij ligt. Ik heb al vaker gehoord dat het slecht zou zijn voor het paard/de pezen om in een natte/drapperige bak te rijden.
Aan de andere kant ken ik iemand die van een osteopaat/fysiotherapeut het advies heeft gekregen om júist een tijdje in een zo zwaar mogelijke bak te rijden om het paard sterker te maken.

Ben dus benieuwd of er op dit forum nog 'dokters' of dergelijk meekijken die hierin wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Daar zit ook wel wat in :j
Dan denk ik wel dat je uit moet kijken met welk paard je dat doet..
Paarden met oude peesblessures of (jonge) paarden waarbij de pezen nog niet zo getraind zijn lijkt me dat niet zo'n goed plan.

Mij is vroegah ook vertelt dat galloperen op asvalt ook niet erg is, mits de pezen daarop getraind zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:43

of een bak nat is of onder water staat op zich maakt me niet veel uit. Op onze galop baan staan ook vaak plassen, maar hij schuift niet en ligt vrij vlak, dus kans op misstappen is klein. bodem is dan iets harder, maar ook dat is voor enkele keren niet slecht voor de pezen (ok je moet niet op topsnelheid willen gaan ofzo) Echter lessen in een zware bak waar je paard weg/diep inzakt (meer dan een halve hoef) zou ik nooit doen, veel te vermoeiend voor de pezen, spieren en gewrichten.
En ja op zich is af en toe op een zware bodem rijden goed om kracht op te bouwen, maar dan moet je imo niet gaan dressuren of springen, maar gewoon rechtdoor en conditie opbouwen, dus eerder duinen of los zand op het strand...

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:51

Onze bak is ook erg nat maar door al het water is het zand wel compacter geworden en nog steeds goed te berijden. Mijn paard is niet anders gewend dan in deze zware bak, over het algemeen train ik hier nooit veel langer dan een half uur in ivm zwaarte maar ze is het gewend en geen probleem. Alleen met springen kijk ik wat meer uit. Ook bepaal ik zelf of mijn les wel of niet door kan gaan. Diegene die les neemt lijkt mij verantwoordelijk voor in welke bak diegene rijd (zolang je les geeft op locatie waar het paard normaal ook getraind word). Jij kent je paard en je weet wat deze aan kan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:39

Ik zou dit inderdaad laten afhangen van de grond die in de bk ligt...
Veel bakken met geel zand (zandbakzand) kunnen enorm nat worden, maar worden niet glad of echt modderpoel, daar blijft het water meer op staan. Hier kun je prima in rijden als het nat is.

Maar heb je bosbodem (standaard donkere grond, dus geen echt bakbodem) dan wordt het echt glad, in de hoeken vaak ook boderig/glibberig. Dit lijkt me buiten het gevaar van uitglijden niet verstandig om in te rijden ivm pezen/gewrichten..

Het ene of het andere paard zal ook nog wel schelen, hoe stabiel deze lopen op een gladdere/natte bodem, het lijkt mij dus echt situatie afhankelijk.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:19

Zelf rij ik altijd wel in een natte bak (geel zand).
Het ligt denk ik ook wel aan het soort zand,
bij mij thuis zak ik er niet in weg en is het niet glad.

Goia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:44

als het goed zand is zou het geen probleem moeten zijn denk ik.. De manege waar ik rij heeft enkel een buitenbak, en dat is écht geen probleem met nat weer.
Bij vries rijdt er niemand in de bak, veel te gevaarlijk en glad

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:11

Thuis heb ik een 'bak' op gras dus daar rijd ik nu niet, glijd meteen uit en ik sloop de bak.
De buren hebben een bak met zo'n goede dure bodem, daar rijd ik wel als het nat is, paard glijd niet uit.

Is het verantwoord om nu te gaan springen? dat is in de wei maar hoef geen scherpe bochten te maken en heb alle ruimte om hem terug te nemen, ga zeker niet hoger dan 80cm