Moeten mijn pony´s een deken om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pietjebelle

Moeten mijn pony´s een deken om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:37

Ik ben Linda en ik woon net in Zweden. Ik heb twee ponys en die staan de hele dag buiten. Het is nu de hele dag -10.
Het zijn een new forest pony en een welsch pony van 8 en 10 jaar.
Moet ik een deken bij ze omdoen omdat het koud is? Soms regent en waait het ook. Ze hebben wel een soort schuilstal.
Dankjewel

jenn0dv

Re: Moeten mijn pony´s een deken om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:43

Hoi Linda, nee hoor dat is niet nodig, zeker niet als ze een plekje hebben om te schuilen. Geef ze maar voldoende hooi, dan blijven ze warm!

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:52

Zolang ze onbeperkt ruwvoer hebben en een droog plekje om te schuilen is een deken helemaal niet nodig! Zo werk je ook hun natuurlijk warm houd systeem tegen, aangezien ze met een deken hun haren niet meer rechtop kunnen zetten :).

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:58

Zolang ze een mogelijkheid hebben tot schuilen en onbeperkt ruwvoer en water tot hun beschikking hebben moeten ze het makkelijk kunnen redden. Zorg ook ervoor dat ze een goede plek liefst bij/in de schuilstal om ook met hun voeten droog te kunnen staan.

Voor de rest zou ik ze goed in de gaten houden. Ik neem aan dat ze vanuit NL mee gegaan zijn? Dan is het wel een behoorlijke temp verschil van +10 naar -10 maar ik denk wel dat ze zich aan zullen passen.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:55

als je de indruk hebt dat ze het koud hebben en ze hebben niet zo'n dikke vacht zou ik het wel overwegen, in Nederland is het zo koud nog niet geweest. En als ze bijvoorbeeld op stal gestaan hebben zullen ze ook wel minder vacht hebben.
Maar als ze beiden gewoon een dikke vacht hebben en lekker kunnen eten zal het wel goed gaan lijkt me.

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:40

Ik zou geen deken opdoen .. Als het goed is maken ze vanzelf een goede wintervacht aan.

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:40

Als ze er gewoon goed uitzien, hoef je geen deken op te doen. Zolang ze ook maar een goede schuilstal hebben kan het geen kwaad om ze geen deken op te doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:17

Ik zou geen deken omdoen. Zodra ze een deken op krijgen kunnen ze hun vacht niet uitzetten om lekker warm te blijven. :)

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:59

waarvoor wil je een deken omdoen?
vraag dat af, en hebben ze het warm zo? dan is het toch goed;)?
zolang ze een dikke wintervacht hebben!

noa112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:06

Pietjebelle schreef:
Ik ben Linda en ik woon net in Zweden. Ik heb twee ponys en die staan de hele dag buiten. Het is nu de hele dag -10.
Het zijn een new forest pony en een welsch pony van 8 en 10 jaar.
Moet ik een deken bij ze omdoen omdat het koud is? Soms regent en waait het ook. Ze hebben wel een soort schuilstal.
Dankjewel

is niet nodig als ze maar een zomervacht heben

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:10

Dat ligt er maar net aan wat voor soort pony's je hebt en wat ze gewend zijn. Als ze elk jaar met een deken op staan lijkt het me verstandig dit weer te doen en ze langzaam te laten wennen aan zonder deken staan. Als ze niet gewend zijn een deken te dragen zou ik het vooral zo laten. Let vooral op jou pony's. Hoe reageren zij? Geven ze kou aan, rillen ze veel, zijn ze dun in hun vacht, zijn ze vermagerd? Dan kan een deken nodig zijn. In principe is een paard gewend aan alle weersomstandigheden en kan het zich prima aanpassen. Er zijn echter uitzonderingen, een arabier bij die temperatuur zou ik eerder een deken op doen dan een fjord.