Dikke vacht en toch deken op i.v.m. regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Dikke vacht en toch deken op i.v.m. regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:16

De situatie is als volgt;

Mijn 2,5 jarige hengst staat 24/7 buiten. Dit staat hij eigenlijk al heel zijn leven, maar meestal gaat hij 's winters 's nachts op stal. Op dit moment zijn alle stallen vol en daarom staat hij ook nu 24/7 buiten met zijn maatje. In de weide staat op dit moment geen schuilmogelijkheid, maar een windbreker is onderweg/besteld. Deze komt er dus ook spoedig, maar deze heeft geen dak.

Op zich vind ik dit geen enkel probleem dat hij altijd buiten staat aangezien het niet echt koud is en hij een prima wintervacht heeft. Nu zit ik alleen met al die regen. Het regent nu ontzettend veel waardoor zijn vacht bijna altijd nat is. Hij krijgt bijna de kans niet om te drogen.
Is het slim om hem nu toch een deken op te doen?

Ik hik bij hem tegen een deken aan omdat hij een dikke vacht heeft en het warmtemechanisme van de vacht door de deken geblokkeerd wordt. De haren kunnen door een deken tenslotte niet meer omhoog gaan staan.

Daarom graag jullie mening.
- Een regendeken opdoen (om hem droog te houden)
- Een dikke winterdeken opdoen (omdat het warmtemechanisme door de deken geblokkeerd wordt)
- Geen deken opdoen

pluklief

Re: Dikke vacht en toch deken op i.v.m. regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:22

Hier lopen ze gewoon zonder deken, zolang ze voldoende ruwvoer hebben dan gaat het meestal prima.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:25

Geen deken op doen. Als hij idd een lekker dikke wintervacht heeft is dat de beste deken die hij kan hebben. Helemaal omdat hij ook nog zo jong is en niet hoeft te werken.
Mijn Shet loopt ook in dit butweer zonder deken. Die heeft het met zijn mega-vacht echt niet koud en/of nat :n

m3lisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:28

Ik zou geen deken op doen..Je paardje heeft al zijn eigen deken op..En hij hoeft niet te werken een deken zal alleen maar nadelen geven dan. Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:30

Ik zou geen deken op doen, zorgen voor onbeperkt ruwvoer en kijken hoe het gaat, als hij echt koud aanvoelt of korstjes krijgt hebben ze wel een regendekentje nodig, maar ik zou het even aankijken.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:31

een dun regendekentje zou geen kwaad moeten kunnen hoor, gewoon zo'n 0 grams deken. Dan heeft hij zijn eigen vacht voor de warmte, en is de deken alleen tegen de nattigheid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:33

Zelfde dilemma hier. Paardlief en haf zitten al volledig in het haar (paarden maken vacht aan tot medio december) en om kou en vorst kan ik me niet druk maken maar die regen :( ...

Ik check mijn paarden dagelijks en soms meerdere malen per dag. Ze hebben 24/7h ruwvoer en soms zet ik ze een uur of wat in de noodstal, even bijkomen. Ik heb besloten pas de regendeken op te doen als het écht de spuigaten uitloopt en ik ze continu rillend van het land afhaal (tot nu alleen in de zomer voorgekomen). Ik doe dan alleen een ongevoerde regendeken op. Ik vemoed echter dat we het ergste nu wel gehad hebben (dat moet O:) )

Even een vraagje, hebben jullie die windbreker besteld omdat een schuilstal niet mag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:34

tja als er echt veel wind staat en het giet zou ik persoonlijk er een regendeken overgooien, maar van zodra hij uit de wind kan staan is dit imo niet meer nodig. 't is de combi regenen wind die ervoor zorgt dat ze te veel zouden kunnen afkoelen. Dus als je hengst uit de wind kan gaan staan zal hij dit wel doen als hij echt te koud zou krijgen. En verder voldoende ruwvoer aanbieden, zeker als de temperaturen richtig of onder vriespunt gaan...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:34

Geen deken, als je wel een deken doet een warme deken. Een regendeken doet in deze situatie alleen veel meer kwaad, omdat ze hun haren niet meer kunnen opzetten wat jij ook al zegt.

Maar zolang een paard niet werkt en voldoende ruwvoer krijgt zou ik ze lekker zonder deken laten staan :)
En gewoon controleren of hij wel warm genoeg is, misschien eens een aantal keer temperaturen?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:39

Bedankt voor het meedenken!

Een regendeken, zoals een aantal van jullie opperen, vind ik eigenlijk een lastige optie i.v.m. het warmtemechanisme van de vacht. Die wordt naar mijn mening door iedere deken geblokkeerd.
Mijn twijfel is daarom vooral; ALS ik beslis een deken op te doen, dan een regendeken (omdat het warmtemechanisme met een relatief lichte deken niet geblokkeerd wordt) of winterdeken (om de warmte, die anders de vacht zou geven, te vervangen)?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:40

Sees schreef:
Zelfde dilemma hier. Paardlief en haf zitten al volledig in het haar (paarden maken vacht aan tot medio december) en om kou en vorst kan ik me niet druk maken maar die regen :( ...

Ik check mijn paarden dagelijks en soms meerdere malen per dag. Ze hebben 24/7h ruwvoer en soms zet ik ze een uur of wat in de noodstal, even bijkomen. Ik heb besloten pas de regendeken op te doen als het écht de spuigaten uitloopt en ik ze continu rillend van het land afhaal (tot nu alleen in de zomer voorgekomen). Ik doe dan alleen een ongevoerde regendeken op. Ik vemoed echter dat we het ergste nu wel gehad hebben (dat moet O:) )

Even een vraagje, hebben jullie die windbreker besteld omdat een schuilstal niet mag?

Jep. De staleigenaar bouwt zelf windbrekers, maar de doeken ervoor zijn besteld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:40

heb bij mijn haf altijd ongeschoren alleen een regendeken op gehad, en ook Wisse heeft vorig jaar totdat het ging vriezen onder een ongevoerde regendeken gestaan. Staat sinds het wat kouder was en vroor, onder een fleecegevoerde deken. Ze hebben het nog nooit koud gehad.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:42

Als hij dag en nacht buiten staat en je wast, rost hem niet.
Dan heeft hij een vet laag in zijn vacht die hem warm en droog houd.
Geen probleem dus dan!
Lekker zo laten staan...worden ze groot en sterk van :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:44

Liever geen deken, die vacht is prima bestand tegen regen.
Hier hebben we ook nog jonge paarden buiten lopen omdat het gras nog niet op is.

Voldoende ruwvoer is wel van belang.

Zolang het dier nat is kan je geen deken opleggen, dan sluit je juist het water op onder deken en duw je het door de natuurlijke isolatie van de vacht heen.
Verder loopt het water altijd wat bij de hals naar binnen en staan ze juist met een natte lap om hun lijf i.p.v.

Doe je wel een deken op dan een warme omdat de vacht plat ligt onder de deken en zo zijn isolerend vermogen verliest.

Misschien kan je paard even drogen op stal als de andere paarden overdag naar buiten gaan?
Zo doe ik dat wel met de pony van mijn dochter, die staat normaal 24/7 buiten maar mag van mij drogen als mijn paard buiten is overdag. Niet te lang want dan is meneer het alweer zat.

angelakrops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:47

geen deken op doen

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:48

tiwi1969 schreef:
Doe je wel een deken op dan een warme omdat de vacht plat ligt onder de deken en zo zijn isolerend vermogen verliest.

Dankje, dit was waar ik op doelde.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:52

ik zou er zelf ook geen deken opdoen. mijn paardje had laatst een wond wat dus met krammen gedicht moest worden op zijn rug. ik heb toen ter bescherming een ongevoerde regendeken opgedaan want hij staat op de dag buiten. na enkele dagen dacht ik ineens even voelen maar hij was erg koud onder deken. hij kon zijn eigen temp. niet meer regelen door zijn haren op te zetten bij kou en regen want de deken drukt de haren plat. dus lekker zonder deken laten staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:25

Als het regent, zetten de haren als het goed is niet op. Iig bij mijn paarden niet, die zetten echt uitsluitend de haren op als het koud is. Dus IK zou dan zeggen een ongevoerde regendeken (die dus niet inregent anders wordt de vacht wèl tot op de huid nat. En als het goed is, ligt je regendeken niet strak tegen de huid (op de rug).

Dus jullie mogen ook geen schuilstal van de gemeente maar wel een windbreker?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:27

Nou ja, niet mogen is nog niet aan de orde. Maar we zijn nog in overleg met de gemeente, dus we willen geen risico lopen dat ze weer afgebroken moeten worden.

Houdt het gewicht van een deken de haren niet altijd plat? Dus is dan een gevoerde deken niet beter?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:30

Als je dan perse een deken wilt (wat voor je paard echt niet nodig is)
Neem dan een lekkere dikke waterdichte winterdeken.
Maar zoals ik al zei...lekker zo laten staan is veel beter.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:33

gewoon een deken met een fleece voering op doen. hij heeft een dikke vacht. en door het fleece word de deken aan de binnenkant niet koud als er regen op valt.
heeft die toch wat warmte wat jij zegt over het warmte mechanisme.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:38

Een deken is voor mij helemaal geen must, maar indien de dagen zoals vandaag uit alleen maar regen blijven bestaan en ik toch beslis voor een deken te gaan wil ik wel voor de juiste deken gaan.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:39

ja, dat snap ik helemaal. dan zou ik hem er 1 met fleece opdoen...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:41

Gewoon je paardje in de gaten houden, je kunt altijd nog een deken op doen.
Hier stond mijn 2,5 jarige een paar dagen geleden met een samengeknepen kontje in de wind, die heeft dus een ongevoerde regendeken opgekregen. Na een nacht vol regen vond ik hem nog steeds niet erg warm en heb ik er een licht gevoerde regendeken opgedaan. Vanmorgen was hij lekker warm en stond hij vrolijk op het natste stuk van het land te eten. Mijn haflinger heeft nu een 50 grams regendeken op geen last meer van stijve spieren door langdurige regen en wind. Als het weer wat droger wordt gaan de dekens gewoon weer af.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:41

Mn 2 jarige staat ook zonder deken, ook altijd buiten, maar alleen de bovenvacht is nat de haren eronder zijn helemaal droog. Ik neem aan dat dat bij jou paard ook zo is?