is het te laat voor een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

is het te laat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 20:17

Hoi,

ik verzorg een pony en ik mag nu ook naar de ruiterclub met haar om 1 keer in de week te lessen. Nu staat ze in een stal met de deur open en kan ze dus ook buiten gaan staan.
Mijn vraag is, is het te laat om een deken op te doen? Aangezien de wintervacht al iets eraankomt?

tamary

Re: is het te laat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

Als die wintervacht nu pas komt zou ik me erg zorgen maken, die moet er nl al een paar maanden op zitten. Als je nu nog een deken op wil doen is de kans groot dat je moet gaan scheren, dus overleg het even met de eigenaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:01

Waarom wil je dan een deken om doen?
Maakt toch niet uit dat je 1x in de week gaat lessen, daar hoeft toch geen deken voor op.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:03

Om te zorgen dat ze niet nat is als ik naar de les ga.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:04

Ja, ik denk dat dat nog prima kan hoor. Hoeveel grams wil je op gaan leggen dan?

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:07

En als ze nat is van 't rijden, Ik ze niet zo op wei of in de stal wil zetten terwijl ze nat is. En ze heeft al haar gehele wintervacht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:48

MyLittleLove schreef:
Om te zorgen dat ze niet nat is als ik naar de les ga.

Als de pony nu al veel zweet door het haar zul je als enige optie hebben om te scheren.
Het niet zo als je een deken oplegt het haar spontaan minder wordt.
En als ze nu nog niet zweet door haar haar zal dat ook niet meer gaan komen en zou ik ook geen deken opleggen.

Gewoon goed droogstappen. Het is belangrijk dat je de huid droog stapt. De vacht is niet zo erg als die nat is zolang het paard maar afgekoeld is.

Daarbij komt als je echt met dekens wil gaan werken. Zul je er meerdere moeten hebben want de hele functie van de vacht valt weg eigenlijk. Gezien een paard bij wat kouder weer de haren recht zet. Als er een deken opligt kan dit niet meer en moet je een paard een dikkere deken opleggen als het echt goed gaat vriezen. En moet je ze dus zeer goed in de gaten houden kwa tempratuur en met name wie gaat de dekens wisselen als het nodig is. De stalhouder? Eigenaar?