Advies: Wel of geen deken zonder schuilmogelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Advies: Wel of geen deken zonder schuilmogelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:40

Ik wil geen reltopic over het feit dat paarden geen deken nodig hebben vanwege hun vacht, ik weet dit, maar ik weet ook dat dit gaat over paarden die in optimale omstandigheden met schuilmogelijkheid/bomen staan, dus ben opzoek naar advies betreffend mijn situatie ;) dus graag offtopic reacties niet plaatsen. Ook weet ik dat er veel topics zijn met gelijksoortige vragen , maar die komen niet uit in mijn situatie.

Het gaat om een 2,5 jarige fjord, hij staat samen met mijn haflinger van smorgens 7 tot savonds 7 buiten, weer en wind zonder schuilmogelijkheid.
Probleem is dat het bij ons ook erg hard waait, de wind rassd min of meer door onze paddock heen......over de velden.

We zijn aan het kijken of het mogelijk is een schuilmogelijkheid te creeeren maar dit kost tijd ivm gemeente endergelijke.
Mijn haflinger is gedeeltelijk geschoren en heeft dus een deken op, fjordje komt uit een opfok en heeft een wintervacht.
We zijn pas verhuisd met z'n alle naar deze plek, vandaar dat ik het dus ook niet wist, de wind.

Is het nodig om de fjord een deken op te doen?

Hij regent tot op de huid nat, hij trilt niet en heb niet direct het idee dat hij het koud heeft, weet ook niet precies waar ik dit aan kan zien.
Ze krijgen overdag 2x hooi in de paddock, onebeperkt gaat niet wegens snel overgewicht.

Waarom ik dit wil weten is, ik krijg momenteel veel opmerkingen als: hij staat echt in een flinke wind en het regent heel de dag zonder beschutting, zou je hem geen deken op doen?! :o

Ik twijfel puur omdat ze nergens uit de wind en regen kunnen gaan staan, en dan kan het best lang zijn van 7/7 buiten, of is dat niet zo en kan het prima zonder deken in weer en wind zonder beschutting?
Zouden ze kunnen schuilen van de wind en regen zou ik er nog niet overna denken hem een deken op te doen aangezien er een boel ongemak en gedoe bij komt kijken.

Pentax

Re: Advies: Wel of geen deken zonder schuilmogelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:42

Zijn ze gezond?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:43

deken is niet nodig.

je fjord heeft een wintervacht aangemaakt.
en ene gezond paard maakt een wintervacht aan voor zover als nodig. in dit geval dus nodig, dus zal het een dikke wintervacht zijn.

hou goed in de gaten of ie niet te veel afvalt en verkouden wordt.

voor mijn gevoel is een deken alleen maar een middel wanneer de vacht zelf niet voldoet (zieke paarden waarbij een wintervacht aanmaken te veel energie kost, of wanneer ze geschoren zijn). wanneer je wilt rijden kun je een deken op doen, zodat de vacht dan dunner blijft, maar ook dat is in dit geval niet aan de orde.

het lijkt soms zielig, maar als je paard vrolijk en gezond is, is er niets heerlijker hoor.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:47

@Pentax : de haflinger is niet van belang, om hem gaat het me ook niet aangezien hij een deken op heeft omdat hij gedeeltelijk geschoren is en er geen moeite mee heeft.
De fjord heeft last gehad van diarree, ik heb hem zo gekocht enkele maanden terug, is al beter, nu is de mest nog slapper meer niet, hij is onderzocht en gezond alleen heeft hij nooit goed eten gehad, was niet ontwormd en het bekende rideltje ;) maar niet ziek dus.

@Joltsje, bedankt voor je reactie. Hij is afgevallen, maar dat was ook nodig ;) dat komt imo niet van de kou, hij word ook goed bijgevoerd nu met kwalitatief hooi en voer.
Rijden is niet van belang, hij is 2,5 jaar en blijft voorlopig nog paardje zonder wat ;)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 07-12-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:47

als ik het zo lees, knapt je paardje alleen maar op.. niet nodig dus.
een deken kan altijd nog...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:49

@Joltsje , ik denk dat je gelijk hebt,m bedankt.
Het is zo stom dat ik dan toch ga twijfelen door andere mensen ...... ik wil het beste voor ze.
Ik was een beetje bang dat het uiteindelijk wel koud werd met regen en wind.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 07-12-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:50

Ik zou het niet doen, tenzij de diarree echt lastig is.
Bij een paard dat er last van heeft, of een die zichzelf niet warm kan houden is het anders(meestal oude paarden).

Over het algemeen is de stelregel dat je een paard in de jeugdjaren geen deken op doet, zodat er een.goed immuumsysteem ontwikkeld kan worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:51

ooh heel begrijpelijk.. het lijkt ook zielig..

mijn bijrijdpaardj heeft met de hele groep tot 1 december op het land gestaan. dag en nacht
zielig.. ja vond mijn gevoel wel.. zo koud etc.. maar is het zielig.. nee. nu staan ze op stal.. geen beweging etc.
toen stonden z herlijk buiten, samen, genoeg gras, ook geen schuilmogelijkheden, maar ze zijn super gezond.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:53

Wij hebben dat probleem hier op stal ook; hier krijgen (de helft heeft het al) een hoek met windbreekgaas (?). Misschien is dat een optie?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:54

mijn paard staat 24/7 buiten, in weer en wind, moest hem gisteren halen voor een inenting, bij ons hagelde het, natte-sneeuwde het, regende het ijskoud en met een wind van jewelste.
Even tussen de haartjes gekeken.. Nog héérlijk warm en droog, dus dat moet echt geen probleem zijn!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:56

@Pentax, bedankt, hij heeft eigenlijk ook een mooie wintervacht al zeg ik het zelf :-) ik ben ook helemaal geen voorstande van dekens, zeker bij dit soort rassen niet.
De diarree is bijna weg, gelukkig maar want hier zij n we flink me bezig geweest.

@Joltsje, ik denk ook dat het alleen voor ons als mens zielig lijkt. Als het aan mij lag kwamen ze niet eens binnen snachts maar daarvoor is onze paddock gewoon ( nog ) niet voor geschikt.

@Prisjee91 , wat leuk, zijn dus met iets soortgelijks bezig, een hoek uit de wind met gele zand zodat er een 'droge' plek ontstaan uit de wind, maar dat kost wat tijd om uit te vogelen wat wel en niet mag.

@slofje, bedankt voor je reactie, mijn fjord was dus wel nat tot op de huid, doorweekt en voelde koud aan, maar heb niet het idee dat hij het koud had :) daarom vodn ik het ook een beetje moeilijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:06

Ik heb 2 weken vrijwilligerswerk gedaan, en daar was toen destijds ook zo'n bui; ze kregen nog een extra hoop hooi erbij, om zichzelf warm te houden, en alleen een oude knar van 22 kreeg een regendekentje op omdat hij echt te oud was om zichzelf helemaal warm te houden.

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is, als je paard nu voelt dat hij tot op de huid nat word, zal zijn vacht nog meer gaan groeien zodat het dikker en bestendiger word :)

Wat het vooral is: Paarden kunnen beter tegen enorme vrieskou dan tegen regen. Nu heb ik het geluk dat mijn dikkont het ook prima met regen doet, omdat hij al wat jaartjes ervaring heeft met regen, en hij is een ijslander en maakt toch vaak een wat dikkere vacht aan dan andere paarden.

Maar ik denk echt dat je fjord het prima moet kunnen doen, en zonodig onbeperkt hooi, dan moet er echt niets te klagen zijn.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:29

Volgens mij mag je dat gaas gewoon neerzetten zolang het niet hoger als 1.60 meter is... De paarden hier vinden het iig geweldig.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:07

@Prisjee91 , ik sta in Duitsland met mijn paarden, daar is het net allemaal even anders :-( ze zijn het nu aan het uitzoeken!

Hier stormt het flink, giga buien met hagel tussendoor, ik zometeen hooi voeren, eens kijken hoe het met de bende gaat ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:46

als je in de liezen voelt. kan je voelen of ze warm of koud zijn. Dus waar de uier of de koker zit zegmaar ongeveer,hihi.

Ik heb ook een fjord, ook dekenloos, en ook in een padock met wind en water :D
Met die hele harde wind en veel regen word ze op den duur wel koud, maar als het té gek word gaan ze iets eerder naar binnen. Die van ons staan nu met dit weer van half 9 tot 5 buiten. Gister, dinsdag warenze wel wat koud, maar dan komen ze binnen met hooi en dan zijn ze zo weer warm.

GEwoon goed aankijken, zolang ze niet tot op de huid nat zijn, warm voelen in de leizen en niet vreselijk bibbereb komt het vast goed.