Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aisie schreef:Ik heb 2 friezen en die hebben allebei zomerexceem. We wonen in een bosrijke omgeving en zeker de helft van de friezen die hier in de omgeving staan ingepakt tegen zomerexceem.
Wat goed werkt is een goede deken kopen die de hele hals bedekt, ook tijdens het grazen. Vaak zijn de halzen tekort en als ze dan het hoofd naar beneden doen is de helft onbedekt van de manen, dan helpt die deken dus niet zoveel. En smorgens na 9 uur naar buiten en rond 4-5 uur weer opstallen. Daarmee kan ik het redelijk goed onder controle houden.
aisie schreef:Daar is geen standaard leeftijd voor. Mijn merrie was 8 toen ik haar kocht en toen had ze het nog niet. Pas toen ze 10 was is het begonnen. Mn andere paard kocht ik met 3 jaar en die had het toen al wel.
Hangt vaak ook wat van de omgeving af waar je woont. Als je dichtbij zee zit op de vlakte zonder bomen dan zullen ze er een stuk minder snel last van hebben dan wanneer je in een heel bosrijke omgeving zoals ons woont.
En nee het is niet natuurlijk een deken om in de zomer maar altijd nog beter dan een paard wat vergaat van de jeuk.
Dromen schreef:Is het nu echt waar dat Friezen enorm veel last hebben van zomereceem?
En wat kan je daar tegen doen?
aisie schreef:Er is niets in een spuitbus wat de hele dag werkzaam is tegen exceem. De beste optie is een deken en op tijd op stallen.
Met rijden spuit ik ze goed in met anti-vliegenspray en er zijn ook dekens te koop waar je mee kunt rijden die de vliegjes tegenhouden.
Ben je van plan om een fries met exceem te kopen?