Friezen en zomereceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Friezen en zomereceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:18

Is het nu echt waar dat Friezen enorm veel last hebben van zomereceem?
En wat kan je daar tegen doen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:23

Ik heb 2 friezen en die hebben allebei zomerexceem. We wonen in een bosrijke omgeving en zeker de helft van de friezen die hier in de omgeving staan ingepakt tegen zomerexceem.
Wat goed werkt is een goede deken kopen die de hele hals bedekt, ook tijdens het grazen. Vaak zijn de halzen tekort en als ze dan het hoofd naar beneden doen is de helft onbedekt van de manen, dan helpt die deken dus niet zoveel. En smorgens na 9 uur naar buiten en rond 4-5 uur weer opstallen. Daarmee kan ik het redelijk goed onder controle houden.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:24

aisie schreef:
Ik heb 2 friezen en die hebben allebei zomerexceem. We wonen in een bosrijke omgeving en zeker de helft van de friezen die hier in de omgeving staan ingepakt tegen zomerexceem.
Wat goed werkt is een goede deken kopen die de hele hals bedekt, ook tijdens het grazen. Vaak zijn de halzen tekort en als ze dan het hoofd naar beneden doen is de helft onbedekt van de manen, dan helpt die deken dus niet zoveel. En smorgens na 9 uur naar buiten en rond 4-5 uur weer opstallen. Daarmee kan ik het redelijk goed onder controle houden.

Ai, dat klinkt echt niet mooi.
Begrijp me niet verkeerd: ik hou van friezen <3
Maar om ze de hele zomer met een deken om te laten lopen, dat is nu ook niet echt natuurlijk.
Wanneer (leeftijd) weet je of een paard zomereceem heeft?

ikke20

Re: Friezen en zomereceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:27

ik heb der ook 1 met eczeem. idd deken op en op tijd op stal. meestal begint het met een 2 a 3 jaar maar heb ook een oude pony gehad die het op 24 jaar opeens kreeg.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:28

Daar is geen standaard leeftijd voor. Mijn merrie was 8 toen ik haar kocht en toen had ze het nog niet. Pas toen ze 10 was is het begonnen. Mn andere paard kocht ik met 3 jaar en die had het toen al wel.
Hangt vaak ook wat van de omgeving af waar je woont. Als je dichtbij zee zit op de vlakte zonder bomen dan zullen ze er een stuk minder snel last van hebben dan wanneer je in een heel bosrijke omgeving zoals ons woont.

En nee het is niet natuurlijk een deken om in de zomer maar altijd nog beter dan een paard wat vergaat van de jeuk.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:37

aisie schreef:
Daar is geen standaard leeftijd voor. Mijn merrie was 8 toen ik haar kocht en toen had ze het nog niet. Pas toen ze 10 was is het begonnen. Mn andere paard kocht ik met 3 jaar en die had het toen al wel.
Hangt vaak ook wat van de omgeving af waar je woont. Als je dichtbij zee zit op de vlakte zonder bomen dan zullen ze er een stuk minder snel last van hebben dan wanneer je in een heel bosrijke omgeving zoals ons woont.

En nee het is niet natuurlijk een deken om in de zomer maar altijd nog beter dan een paard wat vergaat van de jeuk.

Nog even 1 kleine vraag: ik heb iemand gezien die iets met een spraybus deed.
Al kan ik me niet meer herinneren of dat tegen de vliegen was of tegen zomereceem (ruim 5 jaar geleden namelijk)
Is er nog een optie b in plaats van een deken?

Oohja, en hoe doe je dat bij het rijden? Aangezien mijn doel is om uren lang recreatie te rijden en geen wedstrijden

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:43

Dromen schreef:
Is het nu echt waar dat Friezen enorm veel last hebben van zomereceem?
En wat kan je daar tegen doen?

Dit is per paard verschillend en niet rasgebonden. Als er een paard zomerexceem zou hebben dan zouden zij in onze omgeving (zeer bosrijk) last hebben en niet een van mijn friese paarden heeft last van exceem.

Wat je ertegen kunt doen? er zijn verschillende smeerseltjes en een speciale deken, dit laatste is wellicht het prettigst. Daarbij ook op bepaalde momenten van de dag op stal houden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:43

Er is niets in een spuitbus wat de hele dag werkzaam is tegen exceem. De beste optie is een deken en op tijd op stallen.
Met rijden spuit ik ze goed in met anti-vliegenspray en er zijn ook dekens te koop waar je mee kunt rijden die de vliegjes tegenhouden.

Ben je van plan om een fries met exceem te kopen?

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 07:51

aisie schreef:
Er is niets in een spuitbus wat de hele dag werkzaam is tegen exceem. De beste optie is een deken en op tijd op stallen.
Met rijden spuit ik ze goed in met anti-vliegenspray en er zijn ook dekens te koop waar je mee kunt rijden die de vliegjes tegenhouden.

Ben je van plan om een fries met exceem te kopen?

Fries kopen ja
Met zomerexceem nee liever niet.
Op dit moment kan ik geen Fries kopen,gewoon te weinig tijd. Maar over 2.5 jaar zal er zeker een groot zwart paardje in de stal staan.
Daarom probeer ik me zoveel mogelijk in het ras te verdiepen, dat ik dan geen miskoop koop.

nienke321a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:35

ik heb ook een fries die heeft ook zomer exeem. Die dekens zijn echt geweldig, maar je moet niet 1 keer denken van het kan wel een dagje zonder, dan is alle moeite voor niks geweest. Maar je kunt ook een drapje maken van baby olie teatree olie en zwafelbloem poeder, teatree olie helpt wondjes genezen en ontsmetten dat kun je kopen bij kruidvat en zwafelbloem poeder bij de DA. dit help het verzachten. dit helpt niet zonder de deken. de boett deken gaat het langste mee maar is ook het duurste.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:39

Wij hebben hier een stuk of 12 friezen rondlopen. En niet één daarvan heeft zomerexceem. Dit is niet typisch een friezenprobleem zoals zo vaak wordt gezegd. Zijn veel meer rassen die dit hebben.

rosalinda91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:33

ik heb ook een vries word in maart 5 en heb nog geen last van eczeem ofzo gehad hij heeft echt hele lange en dikke manen en staart mischien scheelt het ook omdat het een ruin is merries hebben er meer last van dan ruinen vind ik dan.