In de winter ohz naar rijvereniging stappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy92

In de winter ohz naar rijvereniging stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:04

Hoi,

Ik hoop dat het hier goed staat!

Ik was vanochtend op stal, en hoorde daar dat een stalgenoot gewoon in het donker ohz naar de rijvereniging stapt. hierbij moet ze een stukje alleen en de rest doet ze gezamelijk met 2 tinkers en een fietser.

Ik heb sinds kort mijn eigen paard, en wil ook graag bij deze rijvereniging gaan lessen (Heb er eerder gelest op een VZpaard). Vinden jullie het verantwoord om in het donker ohz ergens heen te stappen? (Uiteraard samen met een fietser en de nodige reflecterende dingen).

Het is ongeveer 15/20 minuutjes stappen. En het zijn boeren wegen. Om de zo'n 100/200 meter een lantaarnpaal.

Alvast bedankt!

SaBiNa_S

Re: In de winter ohz naar rijvereniging stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:08

Ja hoor, je kan van die lampjes voor op je cap kopen, en evt fietslampjes aan de deken .
Ik stap ook altijd naar de ponyclub in het donker 1x in de week, is 10 min. stappen en mn moeder rijdt er achter met de auto :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:08

Ik doe dat ook.. heb ondertussen een hele zooi reflecterend spul en lampjes..
Gewoon zorgen dat je goed zichtbaar bent voor het andere verkeer..

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:09

Reflectie spul om en/of lampjes en het kan prima!!!
Zorg dat ze je zien kunnen!!!

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:49

Oke, Dankje!

Ik heb zelf lampjes en een reflecterend hesje voor mijzelf en reflectiebanden die ik om de benen van het paard kan doen.

Zoek alleen nog een reflecterende uitrijddeken :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:53

Als je paard braaf is en je zorgt voor voldoende verlichting is het geen probleem. Je paard is tenminste goed in en uit gestapt. :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:59

Pas op met het maken van een kerstboom van je paard.

Verplicht is verlichting te voeren: wit naar voren en rood naar achteren aan de buitenkant, je rijdt normaal rechts van de weg, dus verlichting aan je linker been of arm, niet in het midden of rechts.

Maak je er een kerstboom van dan kan dat heel verwarrend zijn voor het overige verkeer.
Extra reflectoren is natuurlijk alleen maar goed, kunnen ze zien dat ze met een paard te maken hebben.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:59

... en een paard ziet in het donker meer dan jij :-) Ik was vroeger ook huiverig om in het donker naar buiten te gaan, maar toen ik dit hoorde, deed ik het daarna veel makkelijker. Even kijken wel of je paard niet schrikt als er een auto aankomt met koplampen aan, zo in het donker. Zorg dat je heel goed zichtbaar bent, en wat ik zelf doe is juist niet teveel aan de kant gaan, maar me goed laten zien, wat meer middenop de weg stappen (wel natuurlijk als de auto nog wat verder weg is). Dan goed opletten of je hem vaart ziet minderen. Als je al helemaal in de berm gaat rijden kun je ook niet meer iets uitwijken. Je moet wat reserveruimte houden voor het geval dat.

Als je paard wat onrustig is kun je ook kijken of het makkelijker gaat als je ernaast loopt. Dat is per paard verschillend. Maar als je paard goed verkeersmak is zal het allemaal geen probleem zijn :-).

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:01

Wat raden jullie aan (qua verlichting)? Ik wil sowieso lampje om mijn cap. Hesje en reflectoren om de benen van mijn paard.
Raden jullie nog aan om een reflecterende uitrijddeken om te doen? anders doe ik er een gewone fleecedeken op namelijk.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:04

Ik heb een reflecterende uitrijdeken en zo'n vestje waar lampjes op zitten, van voor wit en van achter rood.
Voor de rest heb ik eigenlijk niks.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:05

Ik heb wel een reflecterende uitrijdeken op als ik in het donker langs de weg rij. Heb een zwart paard dus dat valt al helemaal niet op in het donker.

Verder heb ik boven bij de staartflap van de deken een klein lusje gemaakt, hierin haak ik altijd een rood fietslampje.

Zag op de site van Agradi dat ze momenteel wat reflectie dingen in de aanbieding hebben

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:08

Ik stap ook ongeveer 15 minuten naar de manege.
Goede reflectie materialen om en idd lampjes (reflectie deken/beenbandjes om de 4 benen/band om de hals en rood lampje achter, wit lampje voor). Ik moet een behoorlijk drukke weg over steken, maar dat gaat tot nu toe prima. Ik wacht ruim voor de oversteek plaats tot we kunnen oversteken. Ik vind het namelijk eng als ze zou gaan lopen klieren langs die grote weg. Verder loop ik over een niet verlicht fietspad en een niet verlicht bospad (erg donker dus!). Ik loop naast het paard met een extra begeleider. Beide dragen we veiligheidsjasjes en een van ons heeft nog een zaklamp.
Mijn instructrice vertelde mij dat we goed zichtbaar waren van uit de auto. Dat horen we natuurlijk graag!

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:11

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:39

Zelf een veiligheidvest aan, lampje in de staart (vlechtje maken en daar in hangen), lampje op je cap, reflectie bandages, borststuig (agradi), zadeldekje met reflectie en/of uitrijdeken.

Speelgoed genoeg te vinden :-)

Ik rij zelf met mijn paarden met een reflectie halster, omdat ze bitloos gereden worden. Maar een reflectie hoesje voor neusriem etc is makkelijk zelf te maken :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:26

Ik ga ook altijd te voet, ik moet wel maar 5 minuten door een boswegje dus kom nooit iemand tegen. Ik heb wel standaard lichtje aan mijn beugel, fluodeken op, fluovestje aan en fluostrips over zijn bandages. Rest van de club lacht mij altijd vierkant uit - "is dat voor die twee konijnen onderweg" - maar je weet maar nooit hé ;-)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:31

Wij reden vroeger ook altijd een paar kilometer langs de straat (best wel erg druk en een stuk 80 kilometer weg met fietspad).
Nu hadden wij wel erg betrouwbare pony's, maar toch.
Wij hadden altijd een lampje aan ons eigen been (uiteraard aan de kant van de straat), hesjes had je toen niet, maar die zou ik nu wel aandoen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:48

ik stap ook gewoon naar de rijvereniging onder het zadel, is 10 minuutjes stappen over een rustig weggetje, lampjes aan, en hesje om..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:11

Tuurlijk, gewoon zorgen dat je goed zichtbaar bent, ik ga 2x pw door het donker!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:27

Op naar de Hema om fietslampjes te halen en bij de fournituren zaak wat klipjes zodat je ze snel overal aan en af kunt doen.

Ik heb voor op de ringetjes van m'n zadel 2 witte lampjes. En als het heel donker is ook 2 voor op m'n beugels. En achter aan m'n zadel de rode (heb ik ook ringetjes) en achter op de uitrijdeken min 2 ivm staart zwiepen.

We hebben het in de bak getest met het licht uit en het is goed zichtbaar. Bij volle maan is het zeker de moeite waard om naar buiten te gaan (10 december)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:39

Ik rijd zelf ook regelmatig in het donker naar onze rijvereniging (ong. 25 minuten). Wat hierboven ook al gezegd is, zichtbaarheid is belangrijk. Ik zorg zelf altijd voor een reflecterend hesje bij mezelf en een lampje om mijn arm. Voor mn paard een uitrijdeken met reflecterende strepen. Ik rij altijd met z'n tweeën, samen met een ander paard en ruiter. In z'n eentje vind mijn paard het wel spannend. Samen gaat het goed.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:48

Je hebt nu ook voor weinig geld een lampje bij de action, deze kun je ook op je cap vast zetten, verder kun je ook goedkoop aan reflectiemateriaal komen, ik heb deze bv gekocht bij de wibra wat om benen en je arm zou kunnen, Ook heb je daar vestjes, ik zelf heb daar een strook van klittenband opgemaakt omdat ie te groot is en anders gaat wapperen:( maar als je paard gewoon goed buiten kan rijden lijkt het mij geen probleem.