Rijden op straat in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Rijden op straat in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:31

Mijn pony heeft geen ijzers, (begin ook niet over dat dat wel moet want die krijgt ze niet)
Ze heeft super goede hoeven. En rijden heel vaak op straat

Nu zou ik van winter heel graag door willen blijven rijden.
Maar zijn er nog andere soorten ice steps voor paarden ? waarmee je op sneeuw/ijs kan rijden

Ik heb nu iets gevonden met hoefschoenen en daarin soort kalkoenen maken. Maar dat is erg prijzig.
Ben meer opzoek naar iets zoals wat er voor mensen ook is.

Maaiike94

Re: Rijden op straat in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:55

Ik heb ooit eens gelezen dat het smeren uierzalf of vasaline onder de hoeven zou kunnen helpen.
Weet niet of het waar is

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:10

Maaiike94 schreef:
Ik heb ooit eens gelezen dat het smeren uierzalf of vasaline onder de hoeven zou kunnen helpen.
Weet niet of het waar is

hihi klinkt bijzonder, nooit van gehoord best het proberen waard :P

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:11

Als je paard een beetje kan uitkijken kan je makkelijk op straat rijden. Hier zelfs met 2 ijzers aan de voorkant. Anders eerst eens aan de hand proberen?

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:13

Marjo89 schreef:
Maaiike94 schreef:
Weet niet of het waar is

hihi klinkt bijzonder, nooit van gehoord best het proberen waard :P

ik heb dit 2 winters geleden uit geprobeerd en ECHT NIET doen! De hoeven worden er zachter van en daardoor glij je nog veel sneller uit!!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:14

Die vaseline is geloof ik tegen ijsklompjes op de weide/paddock.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:15

Uierzalf of vaseline helpt tegen het vormen van ijsklompen onder de hoeven. Dit gebeurt als er sneeuw ligt, als je paard dan ijzers zou hebben, vormen zich daar snel ijsklompen in. Door de hoeven in te smeren met die vettigheid heb je daar minder last van.
Maar tegen uitglijden helpt het niet zo lijkt mij..
Ik zou niet gaan rijden als het ijzelt, of als de straten bevroren zijn.
Zonder ijzers glijdt je paard sowieso al minder, dus ik zou er ook zeker geen ijzers onder laten slaan! (was je toch al niet van plan) :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:16

Er bestaat sneeuw beslag.
Wat er ook is zijn hoefschoenen waar je soort spikes in kunt draaien (soort stiften, maar scherper)
Echter goedkoop zijn die niet als je die rondom zou willen.

Vorig jaar hebben wij dikke 2 maanden niets gekund, vanwege gladheid.
En onze paarden zijn ONBESLAGEN! Als het echt glad is glijden die net zo goed uit.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:18

Maaiike94 schreef:
Weet niet of het waar is

Ja, dit moet je in de hoef smeren zodat de sneeuw er niet in blijft hangen. ;)
Een paard zonder hoefijzers glijd niet zo snel uit.
Kalkoenen waren denk ik de beste oplossing, maar zonder gaat ook!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:20

Citaat:
ik heb dit 2 winters geleden uit geprobeerd en ECHT NIET doen! De hoeven worden er zachter van en daardoor glij je nog veel sneller uit!!!

Je moet dit nooit te dik doen. ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:21

Scheelt dat de meeste wegen wel gepekelt zijn

Ik moet zeggen dat als ik met mijn paard wandel en we komen een glad paadje tegen, dat zij makkelijk doorloopt maar ik glij steeds uit :+

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:24

Ja logisch, jouw paard heeft 4 benen en jij maar 2... :-))

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:27

Ik bedoel meer dat zij veel meer grip op de weg heeft dan mij ;).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:05

Ik sta in het buiten gebied en hier is het echt wel onwijs glad.
En wandelen kan maar ik wil juist echt blijven rijden ga wel naar de binnenbak toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:07

Ik rijd altijd door, totdat het pad verandert is in een ijsbaan... Dan blijf ik ik wel in de wei met sneeuw.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:09

Bij ons word echt wel heel snel glad

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:11

IJzer zijn er weer af hier, alleen laat de sneeuw op zich wachten.
Volgende week komt de smid om te overleggen. Een van de pony's heeft ijzers nodig ivm het afslijten van de achterhoeven. Ik denk dat het dan sneeuwbeslag gaat worden.

Zolang het hier niet glad is rijden we gewoon.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:16

Ik heb de meeste op blote voeten in de winter. Die ijzers hebben, krijgen stiftgaten en als er dan sneeuw ligt, dan krijgen ze daar widia punten in. Dat is dan afdoende om te voorkomen dat ze uitglijden. Vorig jaar had ik er eentje met hoge voeten op speciaal sneeuwbeslag dat helemaal dicht zat van onderen zodat er ueberhaupt geen sneeuw meer in kon. Doordat ze hoge smalle voeten heeft, krijgt ze echt enorme ijsklompen want de sneeuw valt er dan echt niet uit. Dat speciaal beslag is heel prima bevallen. Dit jaar kon ze gelukkig op blote voeten want dat luxe sneeuwbeslag is bere duur. Mijn ervaring is dat ze prima lopen op de sneeuw op blote voeten, ook als die sneeuw al wat aangereden is. Als het ijs wordt, moet je wel verschrikkelijk gaan uitkijken.

Ik heb helemaal geen goede ervaringen met het smeren van vet in de voeten. Het helpt geen mieter, wat je er ook voor soort vet in smeert. Ik doe dat dan dus ook niet meer.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:36

Ik denkt dat ze het vet er snel uitlopen.
Ik heb het eigenlijk nog niet geprobeerd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 09:14

Ijzers kan gewoon niet mijn pony staat dag en nacht buiten
En ik wil het zelf ook niet vind ze gewoon nergens voor nodig

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:51

Het klopt dat je de onderkant wat vet kunt maken met hoefvet of vaseline. hoefvet heeft dan wel mijn voorkeur.
het is om de vorming van ijsklompen tegen te gaan en het werkt aardig goed.
Ik heb dit altijd zo gedaan.
Het is gewoon een oud trucje van vroeger uit.
Toen moest men gewoon door omdat het paard nog een dier was wat voor werk belangrijk was.

Dat de hoeven er zacht van worden is onzin, want hoefvet zelf doet niet zo veel met de hoeven.
Dat gaat pas werken als je de hoeven eerst ook vochtig maakt en dat doe je in de winterdag uiteraard niet.
Laat je je paard veel op stal staan in de winterdag dan heeft de inwerking van urine en mest veel meer schade tot gevolg op de hoeven en zool van je paard. De oorzaak zul je daar moeten zoeken en niet bij het vet.

Als er sneeuw ligt kun je prima een ritje maken, zeker met een paard met onbeslagen hoeven.
Beslagen hoeven zet je op scherp met sneeuwbeslag.
Het is niet voor niets dat er ook arresleeen bestaan waar paarden prima voor kunnen lopen.

In landen waar het gewoon is dat er langere tijd sneeuw ligt zetten ze de paarden ook niet gelijk stil.
En vaak is dat ook nog eens bergachtig gebied.
Wij hier in Nld raken gelijk van de leg als er een beetje sneeuw ligt.
Dat zie je ook gebeuren in het verkeer.
Het is gewoon vooral even een kwestie van wennen en ermee om leren gaan, er vertrouwd mee raken.

Dat geldt ook voor de paarden.
Als je deze gewoon in de wei blijft zetten als er sneeuw ligt, raken ze er mee vertrouwd en weten er mee om te gaan.
Ze zullen zelf dan door hebben op wat voor een ondergrond ze lopen en er rekening mee houden.

De voorgaande jaren heb ik gewoon door kunnen rijden op sneeuwondergronden. Dressuur op gras met sneeuw en in het bos op of langs de paden. Dit ging prima in alle gangen.

Ligt er een dikke ijslaag dan is dat iets heel anders. Daar moet je wel goed oppassen en dit lukt alleen als je je paard op scherp hebt staan.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:00

Waarom wel ijzers in de winter? Op ijs glijden ze ook met ijzers uit. En kalkoenen zijn heel slecht voor de gewrichten. Als je in het losse sneeuw blijft dan glijden ze niet uit zonder ijzers. Dit moet natuurlijk wel geoefend zijn. Als jij voor het eerst gaat schaatsen kan het ook fout gaan. Als de weg bestaat uit glad aangereden sneeuw zou ik zeker niet rijden maar lopen naar de binnenbak. Daar ga je de benen van je paardje toch niet voor breken?! Waarom zou je om een ijslaag willen rijden?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:05

Frats schreef:
Waarom wel ijzers in de winter? Op ijs glijden ze ook met ijzers uit. En kalkoenen zijn heel slecht voor de gewrichten. Als je in het losse sneeuw blijft dan glijden ze niet uit zonder ijzers. Dit moet natuurlijk wel geoefend zijn. Als jij voor het eerst gaat schaatsen kan het ook fout gaan. Als de weg bestaat uit glad aangereden sneeuw zou ik zeker niet rijden maar lopen naar de binnenbak. Daar ga je de benen van je paardje toch niet voor breken?! Waarom zou je om een ijslaag willen rijden?

Mee eens. Ben er zelf ook geen voorstander van om op ijs te rijden ook al zou het paard op scherp staan.
Maar volgens mij wil TS haar paard ook niet op ijzers hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:32

Ik wil mijn paard niet op ijzers. Nooit niet

Bij ons word de weg heel snel ijs en het hele bos eigenlijk vandaar.
Oh even aanvulling ik wil kunnen blijven rijden en heb dan de mogelijkheid rijdend naar de binnenbak toe te gaan dat is maar 4,5 km, aangezien ik ijzel en de trailer nog enger vind
In de sneeuw rijden dat ken ik wel

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:08

Hier een lompe fjord die het prima doet op 2 ijzers in de winter hoor! Hij kan absoluut niet zonder dus we moeten wel, staat 24/7 buiten. Volgens mij stond de andere fjord nog vierkant op ijzers vorig jaar maar weet het niet zeker.