Wintervacht WEL of GEEN zweetdeken???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Wintervacht WEL of GEEN zweetdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:15

Misschien zijn hier al topics over maar wat ik gevonden heb bevestigd niet genoeg duidelijkheid voor mij :o

Ik heb een haflinger en ik gebruik geen dekens omdat mijn haffie prima zonder kan.
Nu begin ik natuurlijk wel te merken dat ze goed begint te zweten bij training... Echt moeilijk heeft ze het niet met haar vacht want ze heeft geen mega dikke vacht zoals vele haffies wel hebben..

Maar nu is mijn twijfel wel of geen zweetdeken gebruiken na het rijden (natuurlijk stap ik goed uit)? Mijn gevoel zeg niet doen... Maar aan de andere kant denk ik in het wild sloven ze zich ook niet zo uit zoals de mensen hun trainen..

Ik heb wel een stukje gelezen op de site van paard natuurlijk... Maarja ik weet niet hoe hun de paarden trainen die van mij moet aardig lopen ;)

Ik ben dus benieuwd naar meningen en ervaringen van bokkers... :Y)

malissapaard

Re: Wintervacht WEL of GEEN zweetdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:20

ik zoe ff een wollen dekentje op doen dat die ietjes droger is. anders koelen de spieren ineens veel te hard af...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:21

Ik vind dat het niet hoeft. Een paard dat normaal onder een deken staat heeft een (veel) dunnere vacht waardoor hij sneller afkoelt na een training. Dit snelle afkoelen is vooral vervelend voor de spieren, die worden dan sneller stijf.
Een paard in wintervacht kan zichzelf veel beter warmhouden (daar is immers die dikke vacht voor) dus heeft de deken weinig meerwaarde. Mijn ervaring is zelfs dat paarden die niet onder deken staan snel gaan nazweten of veel te warm worden onder een fleece/wollen deken na het rijden, wat helemaal niet gezond is.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:22

Ik doe vaak toch even een zweetdeken op, daar trekt dan het meeste vocht wel in. Vind dat ze anders wel heel snel afkoelen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:29

_Esther_87_ schreef:
Ik vind dat het niet hoeft. Een paard dat normaal onder een deken staat heeft een (veel) dunnere vacht waardoor hij sneller afkoelt na een training. Dit snelle afkoelen is vooral vervelend voor de spieren, die worden dan sneller stijf.
Een paard in wintervacht kan zichzelf veel beter warmhouden (daar is immers die dikke vacht voor) dus heeft de deken weinig meerwaarde. Mijn ervaring is zelfs dat paarden die niet onder deken staan snel gaan nazweten of veel te warm worden onder een fleece/wollen deken na het rijden, wat helemaal niet gezond is.

Dat viel me vandaag ook op onder dat zweetdeken leek ze veel meer na te zweten :? vandaag was eigelijk de eerste keer dat ik haar een zweetdeken oplegde... Maar had er gemengde gevoelens bij vandaar even dit topic.. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:33

Franka1986 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Dat viel me vandaag ook op onder dat zweetdeken leek ze veel meer na te zweten :? vandaag was eigelijk de eerste keer dat ik haar een zweetdeken oplegde... Maar had er gemengde gevoelens bij vandaar even dit topic.. :)

:j Dat gebeurt vaker...Je paard koelt toch al langzaam af (als je gewoon netjes uitstapt enzo) omdat de dikke vacht niet in één keer al die warmte kwijt is. Door daar een extra deken op te leggen kan het paard eigenlijk de warmte niet meer kwijt. Bij paarden die gewend zijn met deken te staat is de deken een soort vervanging van de vacht. Dus dan is bezweet paard met zweetdeken zegmaar vergelijkbaar met bezweet paard met wintervacht qua warmte en afkoelen.
Oke, ik kan het echt niet fatsoenlijk uitleggen volgens mij. Het is in ieder geval zolang je goed uitstapt (echt helemaal op adem) en zorgt dat ze niet in de tocht staan als ze nat zijn, niet nodig om een deken op te doen. Geen zorgen dus!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:38

nee hoor, deken is niet nodig.
paard heeft een prima vochtregulerend harenpak :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:45

Tanx voor jullie reacties is toch weer geruststellend :)

@ _Esther_87_ ik begrijp heel goed wat je me duidelijk wilt maken... Het is ook logische als je er over nadenk dat paarden die onder de deken staan wel een zweetdeken nodig hebben :j en paarden die zonder staan hebben natuurlijk een dikke vacht die zo ontwikkeld is om het allemaal zelf te regelen...

Gister had ik bijvoorbeeld ook gereden ze was wat vochtig maar heb haar toch de wei op gedaan... Was vandaag beetje bang dat ze stijve spieren zou opgelopen hebben door gister maar ik had er vandaag geen gevolgen van :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:32

Mijn arabisch ezeltje en half arabisch ezeltje hebben een dikke wintervacht en als ze zweten plof ik ze gewoon zo terug op de wei. Nooit problemen gehad, de vacht regelt dit zelf :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:36

Ik doe wel altijd een wollen zweetdeken op, ook om te voorkomen dat de spieren te snel afkoelen en ze daardoor stijve spieren krijgt.
Maar goed, mijn paard draagt ook een winterdeken, dus dat is misschien toch weer anders dan.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:36

Mijn Schwarzwalder heeft ook een flinke wintervacht en die gaat na het rijden ook bezweet terug de wei op. Ook geen problemen mee, de vacht regelt het idd zelf :j

Voorheen gebruikte ik nog wel eens een zweetdeken, meer omdat dat voor mijn gevoel "moest", maar ze kan prima zonder. De vacht werkt hetzelfde als een zweetdeken.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:42

Mijn vzp heeft een hele dikke vacht. Ze zweet erg snel en veel. Maar in het begin met rijden hoor ik altijd een kuchje dus ik pas altijd wel heel goed op! Na het rijden ('s avonds) doe ik haar altijd een zweetdeken op vooral als het koud buiten is. Vaak wordt die 2 a 3 uur later afgehaald omdat ze het anders te warm heeft in de stal en daar weer van gaat zweten. Als ze na het rijden nog naar buiten gaat doe ik haar altijd even een gewone deken op, deze gaat weer af zodra ze naar stal gaat! Ik blijf dit even volgen :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Als de ondervacht mooi droog is dan hoeft een zweetdeken niet. Mocht je paard buiten moeten blijven wachten (afzadelen/uitspannen/eten of zo) en er staat een vieze wind dan leg ik graag even een deken op de kont en rug. Paard draait vanzelf met bips in de wind mits mogenlijk. Op deze manier koelen ze niet te snel af, aangezien ze stil moeten blijven staan.
Op stal doe ik het eigenlijk niet of de ondervacht moet nat zijn. Dan kijk ik elke 5 minuten even of de deken af kan.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:10

Fijn die reacties :) ik denk dat ik het zweetdeken niet meer ga gebruiken na vandaag :o nouw heeft het er vandaag de 1e keer opgelegen :D want vorige winter deed ik er ook niet aan, maar mijn twijfel sloeg toch even aan omdat ik puur op mn gevoel af ging (mede door paardnatuurlijk) en het had gekunt dat ik er naast zat... Heb nog geen goede argumente gehoord voor mijn pony om er toch maar een zweetdeken op te doen...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:59

Mijn zweetdekens liggen alweer zo'n 5 jaar ongebruikt en opgevouwen in de kast.. hoop dat er inmiddels geen muizen inzitten ;-)
Gewoon zo hup, de wei in, zonder deken.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:01

e_horse schreef:
Mijn zweetdekens liggen alweer zo'n 5 jaar ongebruikt en opgevouwen in de kast.. hoop dat er inmiddels geen muizen inzitten ;-)
Gewoon zo hup, de wei in, zonder deken.

Hihi nouw die van mij verdwijn ook gewoon weer in de kast alleen ik leg hem maar veilig thuis in de kast minder kans op muizen ;)

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:40

Wat ik doe:

Na het rijden (Nigel zweet best behoorlijk) goed uistappen, dan als ik de bak uit ben doe ik een fleece zweetdeken op, geef hem zijn lekkers (emmertje brokjes) ruim spulletjes op, beetje kletsen met stalgenootjes... dus hij staat makkelijk een half uur onder de zweetdeken, dan is hij meestal droog genoeg dat hij zonder deken de wei in kan om te spelen met zijn vriendjes!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:39

Ik gebruik enkel een zweetdeken als ik met de trailer ga. Dan doe ik wel even een dekentje op. Zodra ik thuis ben gaat die af en gaat ponylief gewoon de wei in. Als het hard waait dan voer ik haar hooi in haar loopstal, zodat ze eerst nog even rustig kan acclimatiseren en drogen. Als ik bij de buren in de bak rijdt (of men of longeer) dan houd ik rekening met die vacht. Gewoon wat vaker stappen en ik rijd dan minder intensief en voldoende lang uitstappen. Daarna ook gewoon weer de wei in. Pony is nog nooit verkouden geweest (klop het wel even af).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:44

Als ze een goede wintervacht hebben moet je wel zorgen dat ze goed uitgestapt zijn en niet meer te warm aanvoelen anders nog even stappen.
Daarna gooide ik mijn shet even in de rijbak en daar rolde hij eens effe lekker, wat een ware beloning voor hem was.
Door het rollen is die veel sneller droog.
Zou ik hem een deken op gaan liggen krijgt hij het nog warmer waardoor die gaat nazweten.
Wollen deken of fleece heeft dezelfde functie als zijn eigen vacht.
De vacht is erop gemaakt dat zweet erop komt te liggen en de huid al snel droog is.
Een beter ademende deken is er niet.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:20

Eerst idd zorgen dat ze goed is uitgestapt, daarna wel even een zweetdekentje op doen, anders koelen de spieren te snel af. X

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:24

Probeer eens wol ipv fleece. M.i. zweten ze onder fleece veel sneller en dus ook meer nazweten. Met wol heb ik nog nooit gehad dat ze nazweten. Vocht ligt er altijd als druppeltjes bovenop en eronder zijn ze droog. Nat de wei in zou ik nooit doen. Bezweet en dan een windje erop...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:08

Met deze dagen merk ik wel dat het extra zwaar is omdat de tempratuur zo zacht is.
Ik heb iedergeval besloten om mijn zweetdeken niet meer te gebruiken en gewoon verder gaan zoals ik het eerder deed...

Dus goed uitstappen... Daarna doe ik haar halster om met longeerlijn zodat ze nog even in de bak kan rollen... En klaar is kees... En indd als er veel koude wind staat dan zet ik haar wat langer binnen :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:14

Ik stap eerst goed uit, en gooi er daarna een zweetdeken op. :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:22

hihi toch zijn de meningen verschillend :=

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:58

Leuk he al die verschillende meningen, over welk item je het ook heb iedereen denkt er anders over.

Doe wat jou gevoel en ervaring je ingeeft. Bij twijfel altijd opleggen je kan altijd nog afhalen.
Ik zelf heb ook 2 wollen bed dekens op stal die beschermen nu de waterpomp tegen vorst maar in geval van nood zo te pakken. Zweetdekens en vliegendeken liggen nu thuis anders vieren de muizen daar feest in.