Laat niet gelijk je haren omhoog vliegen, want ik bedoel niet bloot scheren. Mijn haffie staat met deze tempraturen continu te zweten. Een dag als gister is veelste warm voor hem. En vanacht is hier vorst aan de grond geweest, dus reden om ziek te worden.
Ik zit er aan de denken om een stukje van de borst te scheren, en een kleine streep tot aan de singel, dus nog geeneens de benen of buik, of een streepmdoornte scheren naar de flank.
Maar kan dit wel? Hij staat 24/7 buiten zonder deken. De mede-eigenaar is tegen dekens en al helemaal tegen scheren, maar een deken opdoen is dus geen mogelijkheid. Is de mogelijk om hem dus zo te scheren terwijl hij altijd buiten staat zonder deken, maar wel een schuilstal. Kan dit met sneeuw (zoals vorig jaar langdurig) en strenge vorst (-15). Als hij weer doorschiet is het niet mijn bedoeling om dan weer te scheren, maar laat het dan doorgroeien.
Dennis scheert haar shetten ook ongeveer zo, dunne streep hals (luchtpijp zeg maar), en middelste 1/3 ong. van de borst. Foto heeft ze een keer op bokt gezet, maar ik weet niet of die nu nog zichtbaar is. Pb haar anders voor de voorbeeldfoto.
Flowq
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-11 18:13
Verder helemaal niemand meer? Heb het namelijk wel zo ver dat het mag
ik heb het weleens bij iemand gezien met een ijslander. alleen op de borst. en die liep ook gewoon buiten. maar als het mijn paard was zou ik hem toch een ongevoerde regendeken op doen...
astwice
Geplaatst: 21-11-11 18:17
hmm, ik denk opzich dat je dat wel kan doen. jammer dat je geen deken op mag doen watn dat was natuurlijk ideaal geweest
Captain
Geplaatst: 21-11-11 18:17
Ik heb ook weleens een shet zien staan die stond altijd op de weide zonder deken en daarbij was de borst en een deel van de buik geschoren.. Denk dus wel dat het kan..
ik zou de buik erin houden.. Als ze gaan liggen trekt daar meteen de kou op.. Maar een streep op de hals/boeg kan prima zonder deken op daarna
overigens, een paard wat zweet terwijl het vriest wordt niet per definitie ziek als vluchtdier doodgaan omdat je gezweten hebt na het afschudden van je belager is niet echt tactisch
flaim
Geplaatst: 21-11-11 18:21
dit kan best hoor zoals je het beschrijft.ik heb mijn vorige fjord verleden jaar ook op zijn borst,zijn buik en de binnenkant van zijn benen geschoren en heeft ook in de sneeuw en regen overdag buiten gestaan,snacht stond hij wel binnen maar in een buiten stal,ging heel goed zonder deken.
_Dracarys
Geplaatst: 21-11-11 18:22
Sommige paarden zijn geheel geschoren met een deken op zonder hals. dan is de hals toch ook gewoon bloot? dus waarom niet ?
ZusJacobs
Geplaatst: 21-11-11 18:29
Hier staat een shetlander met zijn borst geschoren. Vorige jaren altijd goed gegaan! Staat gewoon zonder deken met berenvacht.
Edit] Voelt op het geschoren stukje echt lekker warm aan.
aardigpaard
Geplaatst: 21-11-11 18:39
Ik heb een shet die zich aardig opwindt als ik met mijn andere paard het erf afloop. Hij werkt zich dan zo in het zweet dat het lijkt of hij in een meer gevallen is... Hij is zo dik in het haar, echt een pluis! Ook hij staat te zweten met warme dagen. Hij is nog nooit ziek geweest en hij droogt ook altijd gewoon weer op. Hij is op deze manier al 23 jaar geworden. Mijn insteek is dus, is het wel nodig om hem te scheren?
Ik had bij mijn shetlander ook altijd de onderkant hals en buik geschoren en hij stond zo zonder deken buiten. Kon hij prima tegen ook de afgelopen koude winters. Een deken opleggen heeft dan zoiezo weinig zin want precies het geschoren stuk wordt niet beschermd door de deken.
Ik zou dan wel niet te lang wachten met scheren zodat zijn haar nog iets kans krijgt aan te groeien voordat het echt koud wordt. Ook zou ik voor de eerste keer zijn buik niet doen, eerst even aankijken hoe hij het doet met z'n hals bloot. Als het bevalt kan je volgende winter alsnog iets meer scheren.