Dilemma, scheren of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Dilemma, scheren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:30

Hallo,

Ik zit zelf een beetje in twijfel, het was in eerste instantie niet mijn bedoeling om mijn paard te scheren, kom weinig aan rijden toe ongeveer 3 a 4 keer in de week maximaal. En ga een keerin de week naar springles. Mijn paard staat dag en nacht buiten met een 150 grams deken. Mijn paard heeft zo ondertussen zo'n dikke vacht aangemaakt dat hij zo zeiknat is na het rijden heb niet echt het idee dat ie er last van heeft ofzo hij doet gewoon door en aan het einde van de springles wil ie nog gerust een les meelopen want hij is in topconditie maar ik vind het zelf vervelend dat ie steeds zo zeiknat is en dat het uren duurt voordat ie droog is dit lijkt mij ook niet erg gezond voor het paard. Wat is nu wijsheid wel of niet scheren, heb hem vorig winter touwens niet geschoren omdat ik toen maar eens in de week maximaal kon rijden. maar de 2 jaar ervoor heb ik het wel gedaan omdat ik toen wel gewoon dagelijks reed.

Hoe denken jullie erover wel of niet scheren of gedeeltelijk...vind dit eigenlijk best lelijk :Y) maar als het beter is moet ik toch maar zoiets gaan doen. De jaren dat ik hem wel geschoren heb heb ik hem volledig geschoren en stond mijn paard 's nachts op stal en met vies weer ook. Het mooiste vind ik zelf dat ie mooi dag en nacht buiten loopt dus ik vraag jullie mening over wel of niet scheren, zo ja, volledig of gedeeltelijk indien gedeeltelijk welk gedeelte?

begin zelf steeds meer te neigen naar gedeeltelijk scheren met de flanken in hals ofzo brand los!

_Annemiek

Re: Dilemma, scheren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:34

ik zou hem gedeeltelijk scheren (de hals en zweetplekken).

en als je merkt dat die het toch kouder krijgt een extra deken op of als je merkt dat die nog veel zweet dan helemaal scheren (benen niet)

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:36

ja het probleem is dat ie altijd helemaal zeiknat is dus heeft het nut als ik hem gedeeltelijk scheer?

Ik heb ook nog een 360 gram deken met hals liggen die had ie toen hij geschoren was op en dan ook soms i.c.m. de 150 gram

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:40

dan zou ik hem helemaal scheren (benen niet).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:42

Ik ben geen voorstander van half scheren. Daar waar het paard zweet is ook direct het meest kwetsbare gedeelte van een paard. De rest is dan warm van de vacht terwijl het geschoren gedeelte juist koud blijft. Een deken bedekt die delen ook niet.Hoe moet het lijf die delen dan warm houden? Ik zou dit al helemaal niet doen als hij 24/7 buiten staat.
Als je gaat scheren zou ik kiezen voor helemaal (hoofd en benen niet) en kiezen voor goede dekens die hem goed warm houden met koude nachten!
Kan je paard na het rijden niet op stal tot dat hij droog is? Dan kan je hem daar na buiten zetten.

edit:
Dan zou ik hem scheren en goed in de dekens zetten. Denk je wel aan zijn buik? Die vind het vast ook lekker als het warm blijft ;)

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:55

@No_No dat idee heb ik dus ook bij half scheren, paard kan wel op stal dat is het probleem niet, hij is zelf alleen veel liever buiten met zn maatje. Als ik 's avonds les heb staat ie snachts ook op stal te drogen, meestal rijd ik achter in de middag en gaat ie voordat ik naar bed gaat weer naar buiten want dan is ie net droog duurt wel zn 4 uur dat ie beetje droog is en dat lijkt me juist niet fijn voor een paard.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:33

Ik rijd ook max 3 x per week. Staat overdag buiten, snachts binnen.

Die van mij kwam zijn warmte niet kwijt, was niet meer actief tijdens het rijden. Stond met regelmaat te zweten op stal en na het rijden moest ik UREN wachten voordat hij droog was (wat dus betekende dat ik enkel in de ochtend kon rijden en hij dan dus niet meer naar buiten kon....)

Ik heb hem van de week geschoren en loopt nu met 200 gram. ALs het dadelijk echt gaat vriezen gaat er een 300 grams op. Ik ben er zelf erg blij mee en heb het idee dat hij dit ook fijner vind dan zo'n pak haar.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:36

gedeeltelijk scheren is handig hierbij, geen zweet en hij heeft nog wat wamrte van zijn vachtje

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:06

Ik heb hem zaterdag ochtend zelf even geschoren, heb zn benen en hoofd niet gedaan, de rest is mooi bedekt onder de deken, wat heerlijk met rijden geen uren wachten voordat ie droog is en paard was ook wat beter te pas :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:41

zo doe ik het ook, ik vond het bij gedeeltelijk scheren maar niks dat de rug zo lang nat bleef... en ik als nog een uur moest wachten om dekens te wisselen.

LoVaLiCiOuS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:00

Mag ik vragen waarom bij het scheren de benen niet scheren? Vind het er raar uitzien?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:50

omdat ik ook nog op buitenrit ga en en het dan voor mijn paard fijner vind dat ze nog wat natuurlijk bescherming heeft tegen takjes en bramen. En als je de spierlijnen volgt ziet het er helemaal niet zo raar uit...
ook bij felle regen worden de benen niet snel door en door nat, doordat de vacht nog steeds z'n werking kan uitvoeren.

LoVaLiCiOuS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:01

Oh oke, ja dan heeft het een duidelijke functie. Mijn paard heeft zon dikke vacht dat hij staat te zeten op stal. De vacht is zon 5cm dik. Morgen ga ik het eraf scheren. Heb hem na 8jr weer terrug gekregen en is weer ff wennen. Als hij overag 4 uurtjes buitenstaat in de bak en ik doe hem een zweetdeken met hals aan en een 350grams dek eroverheen, heeft hij het dan koud? Doe ik het dan goed? Toen ik hem 8 jaar geleden had deed ik dat altijd met hem. Hij is nu 18jaar en heeft weinig bespiering.. dus moet het wel warm houden.
Kan iemand mij advies geven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:10

lijtk mij wel voldoende alleen zien dat het niet regent, want anders wordt hij via de fleece helemaal nat. ikzelf leg ook altijd 370grams deken en van zodra het overdag ook onder het vriespunt blijft een extra 150 grams onderdeken erbij...