Zit er een 'maximaal' aan hoeveelheid gram deken je opdoet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MlieZ88

Zit er een 'maximaal' aan hoeveelheid gram deken je opdoet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:55

Misschien een heel gekke vraag hoor :S Ik stel nooit zoveel vragen, maar ben nu wel heel benieuwd!!

mijn paard moest ik half okt al scheren omdat het net een teddy was. nu 6 weken later is ze alweer teddy!!!!
(nja die vacht groeit bij haar bizar hard, begint in september al :S)
ze heeft nu een 300gr deken op omdat ze dus geschoren was, maar nog steeds 300gr nu ze dus dik in de vacht staat..
nu wil ik haar volgende week weer scheren, maar dan heb ik alleen nog een 100gr liner die ik eronder kan doen.
mocht eht dan echt hard gaan vriezen, kan ik er dan ook een 300gr liner onder doen??
zodat ze dus onder 600 gram staat?? of is dat echt ONWIJS veel?! het klinkt nl zoveel...

of maakt dt geen reet uit :+

wat doen jullie je geschoren paarden op?? (als het echt heel koud is...)
het word dan misschien geen -20 zoals de voorspellingen.. maar -10 is ook al eeeerg koud ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:50

Zoals je zegt. Het maakt geen reet uit... :')

Ik ken mensen die zetten hun geschoren koukleumen onder 1000gr. Het is maar net wat je paard aangeeft. Als je paardje lekker warm onder de deken aanvoelt met bijv 400gr op. Dan zou ik niet meer op leggen. Want anders kan hij het misschien te warm hebben. Dan maar nog een keer extra scheren. :=

Maar als je een wat kouwelijk paardje hebt kan dat prima. :j

judith_irene

Re: Zit er een 'maximaal' aan hoeveelheid gram deken je opdoet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:58

Maakt niet uit.

Je moet naar je paard kijken. Mijn paard heeft in het verleden onder wel meer dan 1000gr. gestaan. Deed ik dit niet kon ik haar elke 2 weken scheren. En had ze het altijd koud.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:01

Mijn paard staat nog net niet in haar zomervacht en ik heb er een fleecegevoerde regendeken op met een extra stevige buitenkant. Daaronder heb ik een vorig jaar gekochte 250 grams maar die is door het wassen alweer dunner geworden. Heeft ook een zware waterdichte buitenvoering.
Vaak is het warm houden effectiever met laagjes dam met 1 hele dikke deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:02

Het is inderdaad erg paardafhankelijk :j
Mijn pony staat (geschoren) onder 200 gram, heeft het lekker warm en blijft mooi dun in de vacht.
Paard van mijn zusje (die in de box ernaast staat, en gelijke tijden buiten staat) heeft al een veel dikkere deken op omdat hij het echt koud had.
Als je merkt dat je paard het koud heeft dan zou ik dus wel bij stapelen. Je kan altijd beginnen met de 100 gram liner er onder en na een uurtje of twee even voelen hoe hij het heeft. Misschien is het warm genoeg, en anders kan je altijd nog voor dikker gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

maakt inderdaad niet uit. vooral als je met liners werkt, die liggen prima onder een wintedeken.

ik heb voor onder mijn 370 gr rhino een 300 grams en 100 grams onderdeken.

bij extreme kou gooi ik er zelfs beide onderdekens onder.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:00

Ik heb nu gewoon een 200 erop liggen. Dat is mijn enige deken. En als het heel erg koud wordt, dan leg ik er een extra fleese dekentje eronder.

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:00

inderdaad als je merkt dat het paard het koud heeft, lekker omhoog met die grammen. maar als je paard staat te zweten onder de deken zou ik gaan zakken. verder is het zoals hierboven ook al wel genoemd word erg paard gebonden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:57

mijn paard is net geschoren en staat onder 600. hier voelt ze gewoon normaal onder.

denk dat ik bij haar in de winter wel tot de 1000 kom ;) ze is gewoon echt een koukleun

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:01

Ik heb mijn paard ook zo vroeg geschoren en heb het afgelopen week herhaald, het was ook weer aangegroeid.
Ik denk dat het scheren niet veel helpt zolang de wintervacht nog groeit.
Mijn paard staat overdag buiten, `s nachts in een buitenbox en heeft nu ca 400 gram op, en een hals van 0 gram

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:50

Maakt niet uit maar het is natuurlijk ook wat je paard zeg maar gewend is. Al staat ze nu al onder 300 zal ze het koud hebben als het nog een stuk kouderword en het gaat vriezen.
Mijn paard stata nu nog onder 0 grams regendeken en is er nog steeds warm onder. Als ik haar dan zoveel gram op doe zal ze het te warm hebben! Ik ga het nu wel langzaam opbouwen en als het echt vriest krijgt ze maximaal 300 grams op. Maar ik ga haar dan ook niet scheren!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:15

Wat een paard nodig heeft, zo ver ga ik. Ik heb dekens dat ik tot 300 gram kan gaan (en dan max. 2 bij elkaar is dat). Mocht ze meer nodig hebben, dan is een deken zo gekocht. Maar neem aan dat dat niet nodig is, ze is niet geschoren.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:15

ooooooo haha
das mooi!
dacht het al wel... maar was toch ff benieuwd wat andere doen :D
dank u allen!!!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:24

Ik scheer mijn pony niet. Kijk ik snap het wel dat sommigen het in de zomer doen omdat het dan toch warm is maar ik VIND ( dus niet dat het zo is) dat het een beetje sneu is als je een pony scheert die ene dikke wintervacht heeft en dan dat hij opeens kort haar heeft. Dan heeft hij het toch verschikkelijk koud!!! Kijk het is misschien wel mooier om een goed gekamd paard te hebben in plaats van een teddybeer maar nog.
Ik herhaal: dat vind ik. Het hoeft dus niet zo te zijn. Ik kan het gewoon mni hebben hoor ;)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:27

emilyslaluna schreef:
Ik scheer mijn pony niet. Kijk ik snap het wel dat sommigen het in de zomer doen omdat het dan toch warm is maar ik VIND ( dus niet dat het zo is) dat het een beetje sneu is als je een pony scheert die ene dikke wintervacht heeft en dan dat hij opeens kort haar heeft. Dan heeft hij het toch verschikkelijk koud!!! Kijk het is misschien wel mooier om een goed gekamd paard te hebben in plaats van een teddybeer maar nog.
Ik herhaal: dat vind ik. Het hoeft dus niet zo te zijn. Ik kan het gewoon mni hebben hoor ;)

maar het is wel eerlijk als je paard na het werken nog heel lang blijft zweten door zijn warmen wintervacht? en daardoor misschien wel een longontsteking krijgt? dan kan je volgens mij toch echt beter scheren ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

Op een gegeven moment heeft het geen zin meer. Je kan dan beter ('s nachts) de benen inpakken met een stalbandage dan er nog weer een extra deken op te gooien.

Om te voorkomen dat ze dik in het haar schieten werkt het licht langer aanhouden beter dan extra dekens opgooien.