Bilkoorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

Bilkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:46

Ik heb een nieuw deken gekocht voor mijn paard.
Gister kwam de deken binnen en zag dat er geen bilkoorden aanzaten. |( Wel een koord onder zijn staart... maar daar valt natuurlijk alle kak op.
Ik heb de deken gister toch gewoon opgelegt in de hoop dat het goed blijft liggen.

Kun je bij een deken waar geen bilkoorden aan zitten die er toch op bevestigen?
Zijn er geen speciale losse bilkoorden die ik aan de deken vast kan maken? Of mss er op kan naaien?

ik heb toch het idee dat het deken dan beter blijft liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Sanne

HTM

Re: Bilkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:51

Zitten er ringen voor bilkoorden aan de deken?
Want dan kun je gewoon losse kopen en eraan zetten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:04

Je kunt inderdaad gewoon losse kopen.
Of er bijvoorbeeld strotouwtjes o.i.d. voor gebruiken ;)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:11

Er zitten geen ringen aan... anders was het idd makkelijk! Kun je die ringen los kopen en aan de deken vastmaken?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:12

Gaat het om de Amigo deken? Dat is inderdaad even wennen maar ook zonder bilkoorden blijft hij goed zitten bij mijn merrie.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:19

Nee het is geen Amigo deken... Ik weet zo het merk niet! Ik hoop ook dat hij goed blijft liggen maar voor het geval dat hij dat niet doet..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:56

Mijn Rambo deken heeft ook geen bilkoorden, maar alleen een (geplastificeerd) koord achter de kont langs.
Deze deken blijft veel mooier liggen dan de deken die ik hiervoor had met bilkoorden.
Voor mij geen dekens met bilkoorden meer, ik vind het Rambo systeem met liners echt ideaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:17

Ik heb juist liever geen bilkoorten. Als ze gaat plassen, worden die dingen enorm ranzig, en ze wordt door die dingen heel vies tussen de benen door alle mest en plas. Nu heb ik ze eraf gehaald (waait niet zo hard, en een zwaardere deken door een onderdeken eronder vast te maken) en hij blijft gewoon prima liggen. Enkel een staartkoort, die wordt idd ranzig, maar zit haar iig niet in de weg. Met de bilkoorten deed ze ook nukkig als ze moest plassen :(:)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:21

Rumpleteaser schreef:
Je kunt inderdaad gewoon losse kopen.
Of er bijvoorbeeld strotouwtjes o.i.d. voor gebruiken ;)

Ik ben zelf erg van de strotouwtjes....ze zijn goed te gebruiken om van alles en nog wat vast te binden, maar als bilkoorden zou ik ze niet gebruiken.
Zij zijn scherp en snijden, als de deken wat scheef zou gaan liggen, in de huid van de binnenachterbenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:19

Marije_jiplover schreef:
Mijn Rambo deken heeft ook geen bilkoorden, maar alleen een (geplastificeerd) koord achter de kont langs.

Dat zou echt een uitkomst zijn. Ik hoop dat ze dit bij de Amigo reeks ook overnemen, want gewone bilkoorden zijn idd ranzig.
Beenkoorden heb ik zelf wel eens op een Amigo gezet om die reden.
Naast het stukje opgenaaide materiaal waar de achterste buikriem zit heb ik een D-ring vastgezet en dan kun je idd de andere ring van het bilkoord gebruiken om hem dicht te doen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:22

Nou tot mijn verbazing blijft het deken echt perfect op zijn plek liggen! *\o/*
Hij heeft er ook al mee gerold en het deken ligt nog perfect. Het heeft ook een hele goede pasvorm.
De koort onder zijn staart wordt wel wat vies, maar dat maak niks uit!
Ik ben er blij mee.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:26

Alle horseware dekens Amigo, Rambo en Rhino zijn zonder bilkoorden maar hebben zo'n goede pasvorm dat deze goed blijven liggen zonder. Even aankijken dus. Heb een ander merk deken waar ik de bilkoorden afhad gehaald en die moesten echt terug omdat de deken anders omhoog geblazen werd bij storm ;-) Maar bij Amigo's e.d. is dat niet het geval. En anders gewoon een paar ringetjes aan de zijkant bevestigen in de deken en daar de extra koorden aan bevestigen lijkt me.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:29

Marije_jiplover schreef:

En deze bilkoorden zijn tegenwoordig los te krijgen :D Ik heb dus van al mijn dekens de gewone koorden vervangen door die geplastificeerde van HW. Even doekje erover als ze smerig zijn en klaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:38

rina schreef:
Marije_jiplover schreef:

En deze bilkoorden zijn tegenwoordig los te krijgen :D Ik heb dus van al mijn dekens de gewone koorden vervangen door die geplastificeerde van HW. Even doekje erover als ze smerig zijn en klaar.

Heee dat is interessant nieuws, want ik heb behoorlijk wat dekens van horsware met zo'n goor ding aan de achterkant ;-)
Waaaaaar zijn ze te krijgen en hoe duur???

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:08

fargo schreef:
Heee dat is interessant nieuws, want ik heb behoorlijk wat dekens van horsware met zo'n goor ding aan de achterkant ;-)
Waaaaaar zijn ze te krijgen en hoe duur???

Hihihi ja had ik ook, nu hebben al mijn HW's ook heerlijk een schoon koord :D
Waar in NL te verkrijgen durf ik je niet te zeggen, maar in ieder geval bij Krämer Pferdsport. En ze kosten maar 5 euro, geen geld om van alle ellende van smerige koorden af te zijn ;) En er zijn verschillende lengtes te krijgen.
http://www.kraemer-pferdesport.de/HORSE ... &ci=249807

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:29

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:35

Kijk dat is mooi!! Alleen moet ik met elastisch wel een beetje uitkijken ;-) Ik heb 4 ruinen en als zij voelen dat een touwtje elastisch is dan gaan ze er bij een ander uiteraard net zo lang aan hangen en heen en weer ploinken dat ze kapot zijn. Al zal dit met geplatificeerde varianten waarschijnlijk een stuk minder makkelijk gaan en er misschien ook niet zo elastisch eruit zien :D

Maar dan eerst maar eens even uitproberen bij de paarden waar de rest dit soort geintjes niet bij durft te wagen, want wel handig deze tip.

TS: fijn dat deken zo goed blijft liggen, goed model met goede pasvorm dus!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:15

Oh los te verkrijgen!! Dat wist ik niet ideaal! Die ga ik bestellen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:21

dat is wel best interessant, want idd dat is het enige minpuntje aan mijn HW dekens

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:23

Ik heb nu eigenlijk een Rambo besteld omdat mooie bilkoordje haha... Maar uiteraard ook omdat het fijne dekens zijn.