mini's en shets die zweten met hun dikke haartjes !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

mini's en shets die zweten met hun dikke haartjes !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:45

Hoi !

Ik heb een vraagje :

Tot nu toe heb ik geen shets en mini's bij ons geschoren omdat er niet zo intensief met ze gewerkt wordt elke dag, maar, nu zag ik gister dat ze helemaal bezweet, vnl onder hun halsjes en tot op de buik, dus borststuk zeg maar, waren en ze voelden zich hier helemaal niet happy mee.
Nu mijn vraagje : zou ik de ponies nu beter scheren en zo ja, welke deken moet daar dan in hemelsnaam op (grams) nu ?

Hartje

Re: mini's en shets die zweten met hun dikke haartjes !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:40

Misschien eerst proberen of ze zich beter voelen als je de halsjes van de dekens af laat. Deze ponies hebben een dikke huid waardoor met deze koud (nog geen ijskoude regen en harde wind) nog prima zonder hals om kunnen staan.
Een andere optie is anders inderdaad scheren en dan een 200 of 300 gr deken opdoen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:47

Als je gaat scheren kan je dan niet gewoon een strookje eraf halen, bijvoorbeeld bij de buik (tussen voor en achterbenen een strook van zo'n 10cm breed) of bij de hals. Dan kunnen ze wat warmte kwijt en hoef je niet gelijk met dekens in de weer (ga ervanuit dat je nu niks op hebt liggen).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:49

Als ze dag en nacht buiten staan en je er niet heel veel mee doet, zou ik het zeker niet doen!
Wanneer ze op stal staan juist wel!

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:42

Ik zou het zeker niet doen, deze beestjes zijn van oudsher gebouwd om tegen de kou bestand te zijn, die vacht afnemen is vaak vragen om gedonder... dat ze zweten, kan ook zijn omdat ze net gespeeld of gerent hebben. Ik zou, gezien de temperatuur nu al flink dichtbij 0 komt, zeker niet gaan scheren. Laat de natuur zijn gang gaan, die regelt het wel.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 01:06

Bedankt van je reactie !
Kijk, ik begrijp je wel een beetje maar, ik moet je wel zeggen, als ik toekom en ze staan allebei heel zielig en depressed te kijken onder het afdak van hun stalletje en normaal zijn het 2 heel speelse beestjes, dan denk ik toch dat die vacht hen echt in de weg zit, had echt niet de indruk dat ze het zo leuk vonden

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:09

Je zou de onderkant van de hals en de borst kunnen scheren. Dan kunnen ze hun warmte kwijt en kunnen ze zonder deken :)
Bokster Dennis doet dit al jaren en dat werkt prima. Geen zieke ponys.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:55

niet ziek zo ? kan, maar het kleinste van de 2, een kruising van een minishetlander x minipaardje is zo al vaak ziek, die scheer ik toch wel helemaal en dikke jas aan, denk dat dat dan wel beter is, anders staat ie zo weer te snotteren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:58

Nope :) geen zieken :) doe het zelf ook, en heb er ook nooit eentje ziek gehad :n
Maar je moet lekker doen wat je zelf wilt :) zo te lezen heb je het al bedacht.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:12

nee, toch nog niet, alleen, dat kleinste is echt zo'n snotteraarke, is heel veel ziek op een jaar, echt van 't minste en hij heeft het weer zitten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:13

Dan zou ik er eens naar laten kijken, want dat is niet normaal :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:18

heb ik al verschillende malen laten doen, mijn dierenarts zegt dat het het is dat er minipaardje in zit en dat hij daarom zo snel iets heeft, die zijn veel weker dikwijls zegt ie

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:27

Dan is je VA niet goed wijs :) minipaardje is A geen ras B zijn die kleintjes echt niet minder sterk als de grotere.
Zou eens een holistische arts laten komen, die hebben er een stuk meer verstand van :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:24

Is nochtans een heel goeie dierenarts, heeft een zeer goede en gekende kliniek hier in België ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:26

wat een bullsh*t zeg!! mini shetjes behoren keihard te zijn onder deze weersomstandigheden. Daar moet je niet te veel mee trutten. Gewoon in de vacht laten want die hebben ze hard nodig.
En voor het snotteren een dierenarts laten komen die een antibiotica voor schrijft voor een dag of 5 a 7

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:30

ah, zo ken ik bokt weer, helaas, goed lezen is blijkbaar toch wel een kunst voor velen.. ik heb het hier over een kruising MINIPAARDJE x Minishetlander, niet over een oersterke gewone Shetlander

En dus, just for the record, jij vind dus dat je je paardje maar moeten laten staan zweten, echt kletsnat, zonder dat ie gewerkt heeft of iets, ze hele borstkas nat en depri te staan kijken, niet bougeren, echt sip erbijstaande, ja, jij vind het dus wel ok.. ok, doe jij dat dan maar met jouw arme paardjes maar ik vind het niet echt kunnen zo, paardjes moet zich blij en ok voelen en dat zijn ze naar mijn idee nu echt niet met al dat heel dikke haar

En dat van die antibiotica, ja, dat krijgen ze als ze dat nodig hebben, niet meer elke 2 tot 3 weken gelijk bij dat minipaardkruisingske vorige winter

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:33

Als er niet te intensief mee gewerkt word zou ik ze niet scheren, dan maar iets langer uitstappen met dekentje op oid.

Ik heb mijn mini's (een minipaard, en een luxe minishet) wel geschoren behalve hoofd en benen en hebben een 200grams deken)
En andere jaren had mijn minipaard nooit geschoren hoor, lekker in de wintervacht. Maar die staan regelmatig voor de kar en word intensief mee gelongeerd/lange lijnen

En als je paardje kletsnat zonder gewerkt te hebben is, zou ik er eens een DA bij halen want dat hoort niet.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:41

@Melanie, ik weet ook wel dat dat niet hoort, kletsnat zonder gewerkt te hebben, maar ze waren àllemaal kletsnat, enkel op de borst, dus denk echt wel dat het al dat megahaar is hoor, zou niet weten wat anders, het is echt mega, mega dik haar, veel dikker dan vorige winter

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:46

Staan de pony's onder deken of begrijp ik dit nu verkeerd.
Als dat zo is, gooi die er maar eens vanaf.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:57

nee, hebben geen deken op en geen koorts alleen megaveel heel lang en dik haar

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:58

Zou toch eens een andere DA laten kijken, of eens naar het voer kijken.
Die van mij had vorige jaren ook onwijs veel haar, maar kletsnat? dat is gewoon echt niet gezond en zou sterk twijfelen aan de gezondheid van de pony's (longen?).

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:02

ze krijgen enkel hooi, geen brok, dierenarts moet van de week komen inenten, zal is vragen te kijken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:07

Het feit dat ze allemaal zo bezweet zijn zou mij in geven dat de pony's net hun renuurtje hadden gehad ofzo. Want zo warm is het nu niet. En misschien waren ze wel ergens van geschrokken. Hoe waren ze vandaag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:18

Klein streepje scheren (onderkant hals en middenstuk borst). Als ze het echt zo te warm hebben staan ze te lang nat. Kan ook zijn dat je snotterende pony geen last meer heeft als die droog blijft.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:20

ja, gaan streepje zsm scheren

vandaag normaal maar ze hebben grote warme stallen (die nu nog wel open blijven staan ;) )en verder hooi erbij

vandaag redelijk maar veel te dik in het haar