Deken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 15:46

Ik heb even een vraagje.

Mijn Nederlands Trekpaard heeft 's nachts binnen gestaan, hij is nu verhuisd naar een andere stal waar hij (tijdelijk door brand) 24/7 buiten staat.
Hij is net te mager (ben ik mee bezig) en zit niet heel goed in zijn vacht. Hij heeft wel een dikkere vacht, maar nog niet echt een wintervacht.
Nu vraag ik me af: moet ik er een deken op doen? Zoja, wat voor deken dan?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door _Caitje__ op 13-11-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Re: Deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:52

Ik zo er niet gelijk een deken opgooien. Krijgt hij het zelfde voer als op de vorige stal en kan hij buiten schuilen?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 15:53

Ja, hij krijgt hetzelfde voer (ik voer zelf).
Hij kan buiten helaas niet schuilen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:53

Omdat hij wat dunner is heeft hij niet veel lichaamsvet om zich warm te houden. Je kan er voor kiezen er een licht dekentje op te gooien, puur tegen de ergste kou. Vooral omdat het nu 'snachts erg afkoelt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:01

Ik denk dat je paard een deken niet erg prettig zal vinden, zal waarschijnlijk gaan irriteren en 'm dan kapot bijten om 'm af te krijgen. (Hij is geen deken gewend.)
Maar je paard hebt voldoende vet nodig om op een prettige manier de winter door te komen. Zou 'm toch lekker extra voeding geven, zolang die alleen maar buiten kan staan.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:03

Hij krijgt idd extra voer, maar hij wordt niet echt dikker.
Hij vindt dekens trouwens niet erg.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:21

Als hij niet gewent is met deze kou buiten te staan dan zou ik zeker een deken om doen. Misschien verstandig om even wormonderzoek te laten doen en kijken of daar een oorzaak van niet dikker worden zit. Vooral veel hooi voeren als je wil dat hij voller wordt !

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:11

Ik heb donderdag uitslagen van die test binnengekregen. Hij heeft geen wormen. Hij krijgt wel veel hooi en staat nog op de wei.
Wat voor deken zou ik er dan op moeten doen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:15

Als hij de beschikking heeft over onbeperkt goed hooi dan zal hij zich waarschijnlijk prima warm kunnen houden. Ik weet niet of je een deken hebt? Zo niet zou ik er in ieder geval een kopen, is altijd fijn eentje achter de hand hebben.

Mocht het dan toch heel slecht weer worden (regen) kan je altijd nog een deken opdoen als je merkt dat hij het koud heeft.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:18

Hij heeft niet onbeperkt hooi. Er staat nog wel redelijk veel gras op de wei, maar ik weet niet hoe het met de voedingsstoffen zit. Ik heb geen deken nee, nooit nodig gehad, hij was gewent buiten te staan en zat altijd dik in zijn vacht.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:22

als je er nou een deken opgooit zou ik hem scheren en een lekkere warme winterdeken op doen.
als je namelijk een deken op de wintervacht legt kan hij die niet meer rechtop zetten voor zijn eigen lichaamswarmte.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:38

Met die kou hebben ze toch in de nachten buiten echt wel onbeperkt goed ruwvoeder nodig zeker als hij wat schraal is.

Zou dan toch of kijken voor een goede deken of proberen met onbeperkt bijvoeren.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:42

Onbeperkt bijvoeren gaat echt niet (helaas).
@LADPR: Wat is volgens jou een goede deken? En wat plientjedres zegt: hoe zit het dan met zijn eigen lichaamswarmte.
Scheren doe ik liever niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:59

Poeh ik heb geen ervaring met Trekpaarden helaas, dus ben bang dat ik je daarin neit kan adviseren.

Je moet er wel rekening mee houden dat je inderdaad niet zomaar weer de deken af kan doen. Als hij weer op stal komt zal dus moeten proberen of hij het zonder deken warm genoeg heeft, zo niet zit je wel een tijdje aan de deken vast. Het is echt een kwestie van utiproberen, voor hetzelfde geld heeft hij het helemaal niet koud zonder deken of zelfs warm met een deken.

Het ene paard is het andere niet.