Paard tijdens -20 graden toch deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femmigje

Paard tijdens -20 graden toch deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:20

Met alle berichten van een horrorwinter zit ik eens te denken. Mijn 16 jarige haflinger merrie staat overdag buiten ( open weiland met weinig beschutting met een maatje) en 's nachts binnen. Ik denk dat ze veel binnen zullen staan als het echt zo bar en boos wordt. Zeker als er sneeuw valt. Ze heeft nooit een deken op gehad. Nu twijfel ik als het echt zo bar en boos zou worden of ik er dan goed aan doe om er een deken op te leggen.. Van de ene kant denk ik ze heeft dr vachtje dat prima werkt maar van de andere kant -20 is wel echt heel koud.. :brr:
Hoe kan je checken of je paard het koud heeft?
En wat doen jullie toch een deken opleggen als het zo koud is of lekker dr eigen vachtje?
En als jullie een deken op zouden leggen welke deken?

Marije_jiplover

Re: Paard tijdens -20 graden toch deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 07:59

Ik zou het in principe niet doen. De temperatuur is het probleem niet, alleen regen (bij zulke temperaturen sneeuw/ijzel) en wind maken het guur, maar als je paard dan binnen staat, heeft hij daar geen last van.
Hier in het oosten is het afgelopen winter ook wel goed koud geweest, -15 zeer zeker in de nachten, misschien nog wel kouder.
Dat hoeft echt geen probleem te zijn hoor, paard heeft een goede isolerende deken van zichzelf, die zich mooi aanpast aan de omstandigheden (ervan uitgaande dat het dier gezond en wel is).

Daarnaast moet ik het eerst nog zien, of het wel zo koud wordt, zo goed komen de weersverwachtingen het hele jaar al niet uit, dus als je die tendens doortrekt, krijgen we een kwakkelwinter zonder vorst :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:00

Nee de mijne blijft lekker in zijn blote kont :) Of ik zou moeten zien dat hij ondanks overvloedig voeren erg invalt. Maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren :)

Lekker de kachel aan houden met ruwvoer :)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:02

De mijne staat lekker zonder deken hoor..heeft een lekker teddy vachtje..alleen als het non stop regent en waait krijgt ie een regendeken op..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:02

Voor het eerst staan ze bij mij nu al onder de deken en gaan ze straks op stal.
Voor de kwpner om 2 redenen... Ze hebben erg veel bij voer nodig omdat ze aan de magere kant zijn en om niet al hun energie te laten verbruiken om zich warm te moeten houden ligt er een dikke deken op en staat de stal klaar.
De hafjes staan onder een deken vanwege het doortrainen en werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:51

Nee, ik zou het niet doen :)
De wind maakt het alleen vervelend en koud..

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:56

Ik zou even aankijken of ze het koud heeft of niet.
Ik weet zelf geen 'truukje' om te weten of paarden het koud hebben,
maar onze 2 arabieren stonden vorige winter te trillen op hun benen,
en dat was toch wel een duidelijk signaal :+
Maar ik ben idd ook wel benieuwd of je op een bepaalde plek kunt voelen of je paard het koud heeft :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:00

Mijn shetlanders krijgen geen deken op met -20. ten eerst geloof ik er nisk van dat dit echt gaat gebeuren, en ten tweede hebben ze wel echt een hele dikke vacht.

Wel zouden ze dan onbeperkt hooi krijgen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:18

Lastig hoor.
Die van mij zou eigenlijk zonder deken deze winter(net als vorig jaar). Maar ging nu opeens zo afvallen, tot aan het magere aan toe(terwijl de echt veeeel te dik was altijd). Dat ik nu heb besloten om toch een deken om te doen, simpelweg zodat ze geen extra energie nodig heeft om zichzelf warm te houden.

Uiteraard krijgt ze voldoende ruwvoer/krachtvoer.

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:50

Thx allemaal voor jullie reacties.. Ik denk dat ik het maar zo laat en mocht ze net zoals bij xjitske staan te trillen op haar benen of extreem afvallen dan kan ik alsnog een deken halen ..
Scheelt natuurlijk veel dat ze bij extreem weer naar binnen kunnen in hun ruime stal en onbeperkt hooi.. Voelt toch prettig merk ik. Denk als ze altijd buiten zou staan ik het n lastiger dilemma zou vinden..
Ik hoop maar dat een echte horrorwinter ons bespaard blijft..
Tips blijven welkom hoor!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:53

Zolang ze maar goed uit de wind staan en droog zijn, zal het denk ik zo wel moeten lukken

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:53

Ik heb normaal nooit een deken maar helaas heeft knolleke zondag een zware koliek aanval gehad en wil nu haar buik wat meer beschermen dus mooi staldeken met regendeken erover.

eerst nog een fleecedeken nu ze alleen maar in stal mag ( voor even)
als ze half uur wei in mag fleecedeken regendeken overheen

straks ook en als het koud word staldeken en regendeken misschien nog een wolle deken of dikkere staldeken kopen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:01

Je kunt zien aan het paard of het koud heeft doordat het paard bijvoorbeeld haren overeind heeft staan of staat te rillen. Mijn paarden staan altijd buiten en we werken regelmatig met ze. Ze staan onder de deken om te voorkomen dat ze te dik in de vacht gaan zitten. Dit ivm zweten na het werken en risico op kou vatten.
Als het erg koud zou worden dan hebben we extra dikke dekens. Vorige winter toen het erg koud was hebben we naast onbeperkt ruwvoer 4 kg granen per paard bij moeten voeren en kregen ze ook nog eens 2 kg klein gemaakte mais door het voer. Ze hadden dit echt nodig wilden ze niet te veel afvallen want ondanks schuilstal staan ze daar toch weinig in 's nachts en toen was het ook min 20. Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.
Elke dag als ik naar de paarden ga voel ik onder de deken of ze warm aan voelen. Als ze koud aanvoelen dan weet ik dat ik voor een wat dikkere moet kiezen. Nu hebben ze een dunne deken op.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:04

Mij shet (19 jaar) heb ik geen deken op de Gerarrano (22 jaar, nog net) wel.
Ze is wat stijf en ik wil haar goed op gewicht houden.
Wel genoeg ruwvoer altijd geven met kou.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:04

pien_2010 schreef:
Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.

ik vind niet dat je dat zo stellig zo kunt zeggen :n
dat verschilt zo per paard!

De mijne is moddervet uit de winter gekomen, op alleen hooi...
De quarter van mijn weidegenootje was ook rond en gezond. Zelfde rantsoen...
hooi... niet eens onbeperkt.

Dus het is niet maar een feit dat een paard wat buiten staat zoveel moet vreten :)
Jouw ervaring met jóuw paard(en) kan dat best zijn. Maar dat geldt dan niet automatisch voor het wezen 'paard'

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:13

Ik denk dat je het per paard gewoon moet aankijken.
Als je merkt dat je paard het echt koud hebt en zichzelf niet warm houd/krijgt door middel van onbeperkt hooi kan je denken aan een deken.

Over het algemeen denk ik dat het gemiddelde paard goed in staat is zichzelf warm te houden. Tenslotte is zijn vacht de beste deken.( Uitzonderingen daar gelaten)

Zolang je paard gezond is en beschikking heeft op onbeperk hooi/kuil en een schuilplek dan is de kans heel groot dat ze heel huids de winter doorkomen

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:16

wij laten haar zonder dekan staan alleen als we bij haar zijn en ze voelt koud aan of ze rilt dan doen we hem om dus gewoon vaker per dag gaan kijken naar je paard/pony

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:14

Mijn haflinger vind sneeuw erg leuk en ik zou ook niet weten waarom ze dan binnen zouden moeten staan?
Ik zou gewoon je gevoel volgen. Zelf heb ik wel een winterdeken en regendeken aangeschaft voor het geval dat maar misschien is dat helemaal niet nodig. Als je zorgt voor voldoende brandstof (hooi) dan ben je al een heel eind op de goede weg. Goed in de gaten houden dan kun je ze altijd een deken op doen of naar binnen halen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:21

pien_2010 schreef:
Je kunt zien aan het paard of het koud heeft doordat het paard bijvoorbeeld haren overeind heeft staan of staat te rillen.

Haren overeind, is alleen maar om extra warm te blijven, niet per definitie dat ze het gelijk koud hebben ;)

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Verder ga ik met de boven staande mee, gewoon aankijken of ze invalt of wat dan ook. Ik laat die van mij ook zonder deken 24/7 buiten met schuilstal

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:35

normaal gezien doe ik mijn paarden ook geen deken aan in de winter, omdat ze snacht gewoon op stal staan en overdag hebben ze inloopstal beschikbaar. Maar aangezien er nu overal berichten komen van dat het een echte horrorwinter ga zijn heb ik toch maar voor elk van mijn paarden een aantal dekens aangeschaft. Zolang het niet nodig is doe ik ze hen niet aan, maar in het geval dat het echt vreselijk koud wordt ga ik ze hen toch aandoen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:43

t zou ook de heetste zomer in jaren worden, wekenlang 40 graden en bladiebla. Geloof er geen ruk van :P
Als op 24 november (dan zou de horrorwinter beginnen) t opeens gaat sneeuwen, regenen, hagelen, keiharde windstoten en daarna wekenlange ijskoude regen, dán kan ik t misschien wat geloven.
En tja.. Nee, mijn paard is een paard, geen mens. Mijn paard zweet in t weiland in de zomer, en met zijn vacht is hij tot -30 droge vrieskou denk ik wel beschermd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:26

Naaltje schreef:
pien_2010 schreef:
Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.

ik vind niet dat je dat zo stellig zo kunt zeggen :n
dat verschilt zo per paard!

De mijne is moddervet uit de winter gekomen, op alleen hooi...
De quarter van mijn weidegenootje was ook rond en gezond. Zelfde rantsoen...
hooi... niet eens onbeperkt.

Dus het is niet maar een feit dat een paard wat buiten staat zoveel moet vreten :)
Jouw ervaring met jóuw paard(en) kan dat best zijn. Maar dat geldt dan niet automatisch voor het wezen 'paard'

Misschien Naaltje dat ik ietwat te stellig ben geweest, dat kan te maken hebben met aantal te dunnen paardjes vorige winter die op wedstrijden verschenen. Gelukkig is eentje ook weggestuurd daarvoor want dat paard was graat mager en mocht dus niet starten. Ik denk inderdaad dat het afhankelijk is van je paard, de hoeveelheid werk dat deze verricht, en de omstandigheden en aantal uren dat de paarden buiten staan. Aangezien mijn paarden zeer sober zijn met eten normaliter maar flink moeten eten als het erg koud is (-20, paarden willen nooit binnen in de stal gaan), heb ik dat zo opgeschreven, als een soort waarschuwing aan mensen van jongens en meiden blijf goed kijken onder eventuele dekens en denk erom dat je wellicht flink moet voeren :9 ! Dus nu wat genuanceerder, zo beter :+ .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:41

pien_2010 schreef:
Je kunt zien aan het paard of het koud heeft doordat het paard bijvoorbeeld haren overeind heeft staan of staat te rillen. Mijn paarden staan altijd buiten en we werken regelmatig met ze. Ze staan onder de deken om te voorkomen dat ze te dik in de vacht gaan zitten. Dit ivm zweten na het werken en risico op kou vatten.
Als het erg koud zou worden dan hebben we extra dikke dekens. Vorige winter toen het erg koud was hebben we naast onbeperkt ruwvoer 4 kg granen per paard bij moeten voeren en kregen ze ook nog eens 2 kg klein gemaakte mais door het voer. Ze hadden dit echt nodig wilden ze niet te veel afvallen want ondanks schuilstal staan ze daar toch weinig in 's nachts en toen was het ook min 20. Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.
Elke dag als ik naar de paarden ga voel ik onder de deken of ze warm aan voelen. Als ze koud aanvoelen dan weet ik dat ik voor een wat dikkere moet kiezen. Nu hebben ze een dunne deken op.

Een paard wat de haren overeind heeft heeft het juist NIET koud. De vacht zorgt er op deze manier voor dat er een laagje lucht tussen blijft die het dier warm houd. En dat is juist het mooie van hun eigen jas...paarden kunnen het allemaal prima zelf regelen.
Mensen hebben overigens hetzelfde nl kippenvel. Alleen zijn wij miljoen jaar geleden onze jas al verloren.

Mijn paarden hoeven s'winters niet echt veel voer. Kruiwagen(zo'n grote) vol kuil/hooi is voldoende eventueel bijgevuld met wat brokjes oid.
En ze staan gewoon 24/7 buiten op zo'n 9 hectare grond.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:00

Verzorghaf staat meestal buiten als we er niet zijn, gaat sowieso 's nachts naar binnen. Als het onder de 3 graden is krijgt ze een dikke deken op, en ze heeft gewoon haar dikke wintervacht en is teddybeer xd

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:59

Ik heb altijd geleerd geen deken op te doen als ze dit niet gewend zijn. De natuur zijn gang laten gaan!
En extra ruwvoer voor energie om zijn kacheltje aan te houden kan nooit kwaad :)