Hoe kan je checken of je paard het koud heeft?
En wat doen jullie toch een deken opleggen als het zo koud is of lekker dr eigen vachtje?
En als jullie een deken op zouden leggen welke deken?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Of ik zou moeten zien dat hij ondanks overvloedig voeren erg invalt. Maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren 

pien_2010 schreef:Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.

pien_2010 schreef:Je kunt zien aan het paard of het koud heeft doordat het paard bijvoorbeeld haren overeind heeft staan of staat te rillen.

Naaltje schreef:pien_2010 schreef:Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.
ik vind niet dat je dat zo stellig zo kunt zeggen
dat verschilt zo per paard!
De mijne is moddervet uit de winter gekomen, op alleen hooi...
De quarter van mijn weidegenootje was ook rond en gezond. Zelfde rantsoen...
hooi... niet eens onbeperkt.
Dus het is niet maar een feit dat een paard wat buiten staat zoveel moet vreten
Jouw ervaring met jóuw paard(en) kan dat best zijn. Maar dat geldt dan niet automatisch voor het wezen 'paard'
! Dus nu wat genuanceerder, zo beter
. 
pien_2010 schreef:Je kunt zien aan het paard of het koud heeft doordat het paard bijvoorbeeld haren overeind heeft staan of staat te rillen. Mijn paarden staan altijd buiten en we werken regelmatig met ze. Ze staan onder de deken om te voorkomen dat ze te dik in de vacht gaan zitten. Dit ivm zweten na het werken en risico op kou vatten.
Als het erg koud zou worden dan hebben we extra dikke dekens. Vorige winter toen het erg koud was hebben we naast onbeperkt ruwvoer 4 kg granen per paard bij moeten voeren en kregen ze ook nog eens 2 kg klein gemaakte mais door het voer. Ze hadden dit echt nodig wilden ze niet te veel afvallen want ondanks schuilstal staan ze daar toch weinig in 's nachts en toen was het ook min 20. Dus paarden die buiten blijven daar moet wel heel wat voer in.
Elke dag als ik naar de paarden ga voel ik onder de deken of ze warm aan voelen. Als ze koud aanvoelen dan weet ik dat ik voor een wat dikkere moet kiezen. Nu hebben ze een dunne deken op.