Hoe mijn pony scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe mijn pony scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:15

Ik heb geen idee of het hier hoort maar anders word het vast wel verplaast!

Mijn pony heeft geen condtie & weet dan een paar rondjes draven al...
Ik dacht nee straks word hij ziek ofso, dus deken aangeschaft & wil hem graag scheren!
Maar nu vraag ik mijn af hoe ik hem het beste kan scheren...
Hij loopt 24/7 buiten kan hem eventueel wel binnen zetten maar dit vind hij alles behalve leuk!
Dus wil graag dat die buiten loopt...

Heb net geboden op een deken met hals (halt lijkt me dan erg fijn!)
Maar heb alleen voor een maatje groter gekeken (van wegen de hals)
Geen idee of ik dat goed gedaan heb?
De deken is een 240 grams!

Maar goed iemand tips?
Ik kreeg van iemand de tip om 08 te doen (sprak mij heel erg aan!!)
Zo kan ik altijd meer weg halen als ik dat wil! (alleen dan niet door scheren tot zijn hoofd)
En dan is er ook nog de vraag wat voorn deken moet ik er dan op gooien? (hoeveel grams?)

Afbeelding

En het gaat om deze pony :
Afbeelding

Sta open voor tipz...
Heb namelijk niet zo veel ervaring met scheren & dekens!

xLianneZorro

Re: Hoe mijn pony scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:21

Je kan ook gewoon zelf iets verzinnen? Zelf zou ik de onderkant van zijn buik niet doen. Vooral niet als hij 24/7 buiten staat. Mijn paard staat ook 24/7 buiten en ik heb alleen zijn hals eraf. Eventueel zou je ook een streep midden over zijn buik kunnen doen?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:24

Zoiets bedoel ik! :D
Afbeelding

Mijn paard staat nu met een 200 grams met een halve hals.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:31

Deken moet net zo groot zijn als anders, netjes over de billen vallen maar geen pyama zijn. Halsdekens zijn aangepast op dat het halsdekens zijn.

Verder staat mijn pony altijd buiten en is geheel geschorenn, staat onder de 10 graden onder een 300 gram en onder de 0 onder een 400.

Ik zou deze pony niet helemaal doen, maar de hals, buik, flanken.. een beetje jachtmodel dus.

ILOVEVIDO@ waarom niet de onderkant van de buik doen als ze 24/7 buiten staan? Juist tussen de achterbenen en tussen de voorbenen tot aan de singel zweten ze heel erg..

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:42

@smurffie Ik had dit jaar voor het eerst mijn paard gescheerd en mij werd het aangeraden om niet zijn buik te doen omdat hij 24/7 buiten staat en een deken houdt zijn buik niet warm...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:43

Ik heb daar nooit problemen mee gehad, meeste kou komt van opzij en van boven. Zorg wel dat je deken lang genoeg is en er geen buikje onderuit steekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:48

iLOVEVIDO schreef:
@smurffie Ik had dit jaar voor het eerst mijn paard gescheerd en mij werd het aangeraden om niet zijn buik te doen omdat hij 24/7 buiten staat en een deken houdt zijn buik niet warm...

Dit is mij ook verteld klinkt ook erg logies toch?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:52

Ik heb zelf geen idee... Maar ik heb die tip maar aangenomen. := Ik ken ook zat mensen die hun paard helemaal scheren, maar ik denk gou als het niet nodig is waarom zou je het dan doen? Als je wedstrijden rijd vind ik het een ander verhaal! :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:54

nouja ik zal eerlijk zeggen dat ik nog nooit een paard heb gezien waarbij de buik niet geschoren was als er wel een deel rond de flank naar vore toe geschoren was.. :P dus kan ook aan mij liggen hoor. Zit ook wel een redelijk laagje vet onder de buik, die zal vast wel wat kou tegenhouden. Regen komt van boven, wind van opzij.. Hooguit modder van onderen? :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:14

PP > SV

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:23

Ik zou eigenlijk nu niet meer willen scheren
hoeveel gram wil je erop gooien?
Denk er wel aan dat er echt een horror winter op komst is ;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:23

smurffie schreef:
nouja ik zal eerlijk zeggen dat ik nog nooit een paard heb gezien waarbij de buik niet geschoren was als er wel een deel rond de flank naar vore toe geschoren was.. :P dus kan ook aan mij liggen hoor. Zit ook wel een redelijk laagje vet onder de buik, die zal vast wel wat kou tegenhouden. Regen komt van boven, wind van opzij.. Hooguit modder van onderen? :P

Mijn paard zit dan ook altijd onder het modder, Hij ligt nogal veel. :+ Ik heb er trouwens niks op tegen hoor! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:06

shilady, dit zeiden ze vorig jaar ook al dus sorry ik geloof er niet meer in... Net als de zomer zeker? Zou een zeer warme zomer worden dus jah =)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:12

Ik ben vorig jaar met zo'n racestreep begonnen, maar dat was duidelijk nog te warm voor mijn haflinger.
Die heb ik dus de tweede keer dat ik hem toen moest scheren, ook de buik kaal gedaan en ondanks flinke vorst afgelopen winter, heeft hij daar geen problemen mee gehad (hier in het oosten vriest het 's winters vaak best hard, ik geloof dat we vorige winter ook wel nachten van -15 en kouder hebben gehad).

Overigens heeft hij onder max 200 grams gestaan, ook met die extreme kou.
Dit jaar is ook zijn buik kaal en het plan is hem dit weekend nog een keer te scheren (haren op het geschoren stuk zijn alweer langer dan toen ik hem de eerste keer geschoren had) en ook dan gaat zijn buik weer kaal.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:12

Het was vorig jaar al een hele pittige winter ;)
Kzou er wel meer op gooien dan 200 gram

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:14

Hij staat nu, geschoren en wel, onder nulgrams en dan nog af en toe klam, dus nee, met 200 grams als het hard vriest dek ik hem warm genoeg toe.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:42

De buik ongeschoren laten zou ik alleen doen als je paard of pony geen droge plek heeft om te liggen. Dan is het wel zo fijn als daar nog vacht zit. Bij een droge slaapplaats kan de buik gewoon geschoren worden.

Oh en als je maar zo weinig scheert als bij een streep plus stukje hals hoeft er echt niet zo'n dikke deken op. Dan zit de meeste vacht er nl nog op. Die van mij is in uitrijdeken model geschoren (model 5) en staat nu onder een 100gr zonder hals (arabier) en gaat bij temperaturen onder de 5 graden onder een 200gr en onder de -5/-10 onder een 300gr. Maar een dikkere deken als 200gr heb ik tot op heden nog nooit gedaan omdat meneer het altijd zo snel warm heeft :+

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:00

je hoeft een kaal geschoren hals geen hals stuk van een deken over te doen de hals houd zichzelf warm
omdat het alleen maar spieren zijn en die blijven warm omdat een paard altijd bezig is bij een paard benen scheren is niet zo goed omdat die meer vlees dunnere huid als de hals en buik en meer bloed door stroomt en dan eerder koud word en dan krijg je dat het paard eerder last van spierpijn krijgt ik zeg num 6 of 7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:53

05 lijkt mij goed :j

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:27

Ik zou voor optie 08 gaan. Wat een schattige pony overigens.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:13

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem en ga denk ik enkel het singeldeel en de onderkant van de hals doen. dus net achter de singel beginnen en een rechte lijn maken naar het hoofd toe, zodat je aan het hoofd in het midden van de halsaanzet uitkomt. Zo kan ze haar warmte kwijt als ze werkt en heeft ze weinig last als het kouder is.

Ze staat nu onder een 100 g deken en ondanks dat haar vacht niet heel dik is voelt ze toch iets te warm aan als het overdag boven de 10° is.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:37

ik zou nr 11 doen. omdat ze vaak veel warmte op de borst verliezen en daar vatten ze ook het minst kou.
hou oud is de pony?