Buirenrijden/scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Buirenrijden/scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:23

Mijn Fjord staat momenteel ongeschoren onder een 0 grams regendeken. Overdag op de wei, in de avond/ nacht op stal. Echter met dit zachte weer zweet hij met regelmaat al onder zijn ongevoerde deken.
Vandaag heb ik hem 45 minuten gereden en hij was geheel bezweet... Goed uitgestapt, fleece deken erop maar voordat hij dan echt droog is ben je een aantal uur verder..

Nu zit er weinig anders op dan hem te scheren. Ik heb nu eenmaal niet de tijd om iedere dag na het rijden uren te wachten of om terug te komen om zijn deken te wisselen!

MAAR; hoe doen julie dat met buitenrijden? Rijden jullie met uitrijdeken? Heb je deze dan ook op als je bijv gallopeerd??
En als hij dan warm gereden is en je komt door een open veld met fikse wind?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:31

Mijn paard is vorig weekend geschoren en staat nu onder een 200 grams deken, overdags in de paddock, 's nachts op stal.

Nu het nog boven de 10 graden is rijd ik gewoon zonder uitrijdeken, dat gaat prima.
Als het kouder wordt doe ik er met een buitenrit een uitrijdekentje op, die blijft er ook opliggen met een drafje of een galopje.

Als het nog niet echt koud is en je gaat een hele actieve rit maken zou ik er denk nog geen uitrijdeken op doen...

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:38

Ik heb bij onze paarden afgelopen weeken alleen een baantje eruit geschoren, waardoor ze hun warmte goed kwijt kunnen bij inspanning, maar niet onder een deken hoeven. Dankzij dit heel handige plaatje, dat ik op Bokt vond. Dit jaar voor het eerst trouwens; voorheen schoor ik ze bijna helemaal en stonden ze onder een deken. Ga het nu zo proberen.
Misschien heb je er iets aan. Succes!
Afbeelding

gupje

Re: Buirenrijden/scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:38

Als ik begin met rijden krijgt ze een uitrijdeken op! na 10 min instappen en beetje draven gaat de uitrijdeken af en beginnen we echt met rijden. zodra ik ga uitstappen komt de uitrijdeken er weer op.

Als ik op buitenrit ga dan blijft de uitrijdeken de hele weg op (mits het koud is) met 13 graden blijft hij af

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:49

Idd als je een jach/deken model scheert kan je paard toch zijn warmte meer kwijt en hoef je niet te gaan zeulen met dekens.
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:41

Dat is de reden waarom ik mijn 'buitenrijpaard' niet volledig scheer. Door de boeg en de hals iig te scheren kan hij zijn meeste warmte kwijt maar door zijn rug en achterhand sowieso ongeschoren te laten blijven de grote spieren voldoende warm zonder uit rijdeken.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:48

Als je hem helemaal niet onder een deken zet hoef je hem niet te scheren en kun je hem als hij op adem is gewoon nat op de wei zetten.
Een vacht van een paard wat geen deken op heeft behoudt de capillaire werking.
Met andere woorden: zweet wordt via de vacht afgevoerd en het paard blijft op zijn huid zelf droog.
Een paard met natte huid wordt ziek.Een paard met droge huid en natte vacht wordt niet ziek.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:50

Ik heb mn paard ook geschoren maar rij niet met een deken op ook niet instappen, daar wordt mijn paard erg onrustig van

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:00

Trennie schreef:
Als je hem helemaal niet onder een deken zet hoef je hem niet te scheren en kun je hem als hij op adem is gewoon nat op de wei zetten.
Een vacht van een paard wat geen deken op heeft behoudt de capillaire werking.
Met andere woorden: zweet wordt via de vacht afgevoerd en het paard blijft op zijn huid zelf droog.
Een paard met natte huid wordt ziek.Een paard met droge huid en natte vacht wordt niet ziek.

Helemaal mee eens, maar geeft toch nu weer een probleem. Door de dikke vacht heeft haflinger het nu gewoon te warm! Heeft daarom ook geen zin/ puf om te werken. Hij kwam gewoon bezweet uit stal of van het land af. Het is nu wel wat frisser dan vorige week, maar toch. Zondag wordt er idd een racestreep geschoren.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:08

Bedankt voor de reacties!

Een bezweet paard terug op de weide zetten vind ik zelf geen goed plan. Weet dat er hele studies naar gedaan zijn maar in mijn ogen werkt dit toch anders :P

Ik denk dat een jachtpatroon het beste voor mij zou werken. Ik vind het alleen zo lelijk :x
(Hihi, maar daar moet ik me dan maar bij neerleggen... :+ )

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:55

overigens Heb ik mijn fries wel geschoren omdat hij daar fitter door loopt.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:00

Mijn paard staat 24/7 buiten. En we rijden gemiddeld 4á5x per week. Ik heb alleen zijn hals geschoren en hij staat nu met een 200 grams. Verder rij ik buiten gewoon zonder deken of iets. Maar als ik les heb stap ik wel eens uit met een zweetdeken. Meer niet.