bloedzuigende vliegjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

bloedzuigende vliegjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:31

Ik vind de laatste tijd regelmatig bij mijn paard (een merrie) rare kleine vliegjes op haar buik, rond haar navel en uier. het zijn kleine vliegjes (met vleugeltjes!) en ze zuigen bloed. Op het moment dat ik ze van haar buik pluk en doodknijp, komt er bloed uit. Dus ze zuigen echt bloed. Ze heeft ze alleen in de wei.
Het zijn kleine zwarte vliegjes, 3 - 5 mm groot (klein eigenlijk) en erg irritant. Ze hangen soms echt aan de huid. ik kan ze er wel zo afplukken. Als ik een keer over haar buik en uier wrijf, zijn ze zo weg. Ik dacht aan schapeluisvliegjes, want in een wei 200 m verderop staan schapen. Maar aangezien ze vleugeltjes hebben twijfel ik daaraan.
Iemand een idee wat het kunnen zijn en wat er aan te doen is. Ik heb al gegoogeld, maar kan zo niet 1-2-3- vinden wat voor ondingen dit zijn.
De merrie bij haar in de wei heeft ze ook. Ze staan in een stukje wei omringd door wat bomen. De ruin van mijn dochter staat een stukje verder in een open wei en heeft nergens last van. Ik geloof ook niet dat de paarden er veel last van hebben. Die vliegjes zijn zo klein dat ze er waarschijnlijk weinig van merken als ze gestoken worden. En ze zijn ook zo dood te knijpen tussen je vingers. Ik heb er laatst een paar van haar buik geplukt met plakband en op een blaadje geplakt. maar ik denk niet dat ik ze duidelijk op de foto kan krijgen. (vanavond zeker niet meer, morgen even proberen).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:46

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:55

Ja dit zou het best kunnen zijn, alleen heeft mijn paard er geen wondes van. En ze heeft er ook geen heleboel. Als ik die vliegjes signaleer, heeft ze er niet meer als 10 onder haar buik. En zo op het oog heeft mijn paard ook niet heel veel last als ze geprikt wordt. We hebben overigens geen zacht stromend water in de buurt, alleen die schaapjes.
het blijft vreemd, vind ik.

funnyhorses

Re: bloedzuigende vliegjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:14

Misschien kun je die vliegjes vangen en opsturen zodat je zeker weet om welke het gaat?
Het klimaat verandert niet alleen qua weer,ook de insecten veranderen mee en worden steeds grilliger brrr
Houd het maar goed in de gaten bij je paard.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:59

hertenluisvlieg?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:04

nee is geen herteluisvlieg, want je knijpt ze zo dood tussen je vingers. het zijn net fruitvliegjes/onweersvliegjes. dat formaat en ook net zo makkelijk te pletten.

funnyhorses

Re: bloedzuigende vliegjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:06

Zijn het dan niet toch colicoïde mugjes?
Die zijn er ook nog steeds en die hangen ook met zwermen om en aan een paard.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:14

Hier zijn ze al jaren, zoals je ze beschrijft. Nog tot een week geleden zaten ze onder de buik, in haar oren, op haar borst bloed te zuigen. Zijn ind precies fruitvliegjes maar denk niet dat het die Blandford Fly is... Alleszins onze variant hier niet. De paarden hebben er ind weinig last van (buiten dat hun oren er van open liggen vanbinnen) maar 1 steekje voelen ze niet echt denk ik..

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:02

Mijn paard heeft voornamelijk die vliegjes onder haar buik hangen. En je ziet niet aan haar dat ze er last van heeft. Ze heeft geen last van vliegjes in/rond haar oren. Vamiddag stond ze aan het einde van de middag nog lekker buiten in het zonnetje en ja, je raadt het al: vliegjes waren er weer. Vaak veeg ik even met mijn hand onder haar buik door, dan zijn ze weg.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:05

Ja ik denk dat ik weet wat je bedoeld die heeft mijn verzorgpaard ook, en zij heeft er geen last van maaar als je er egt dagen ben dan gaan ze ook over naar jou door de geur van paard, en dat is nieet leuk want daar krijg je allemaal kleine jeukbeuldjes van! echt heel irri heb ik ook! ik weet alleen niet wat er tegen te doen is, maar ik hoop gewoon dat ze snel wweg zijn!