bezweet op stal zonder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

bezweet op stal zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:28

Hoi,

Ik heb een 9jarige kwpn ruin. Ik heb hem 2jaar en hij draagt geen deken. Hij staat in wintervacht maar niet heel erg omdat hij dit zelf goed kan regelen. Ik ben ook niet van plan van hem een deken te geven of te scheren. Hij doet het goed zonder dus dan laat ik dat zo.

Nu zijn we wel intensiever met hem aan het rijden dan vorig jaar, en zweet hij serieus na het rijden.
Hoe doen jullie dit na het (proberen) droog te stappen ?
nog een beetje nat in de stal
onder de lampen
zweetdeken
...

Nog ter info, zijn stal is vrij warm, niet echt winderig ... en ik moet zeggen dat het de voorbije week ineens zo was dat hij erg bezweet was. Kan ook zijn omdat het eigenlijk veel te warm voor de tijd van het jaar is ...

Zijn er hier op bokt mensen waarvan de paardjes ook zonder deken blijven staan ..

:?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:32

zonder winter deken wel ja... kan prima als je er geen last van hebt dat hij zweet.
het is inderdaad echt warm hoor afgelopen week ..

na het rijden.. is het meestal zweetdeken op, ligt aan waar die komt te staan bij bijvoorbeeld buiten stal dan een dikkere wollen zweetdeken. luiken gaan dan dicht. en bij binnenstal de deuren na buiten ook.

tochtvrij is belangrijkste.

ik zou nooit een bezweet paard in winter zo op stal zetten.. tenzij het zon ultra moderne verwarmde stal is... als het buitenn vriest.. dat het daar nog 15 graden ofzo is.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 06-11-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: bezweet op stal zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:32

Zweetdeken, en deze pas af als hij droog is.
Verder uit de tocht houden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:49

goed op adem stappen, af laten koelen en dat is voldoende- als een paard nog natte haren heeft, geeft niets, Een paard droogt eerst o zijn huid, en dan de vacht. dat is hoe het werkt met een paard. Dus als ie nog nat of klam is, maar wel op adem en koel, dan is het prima. Wellicht moet je wel iets langer uitstappen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:52

of hem de hele winter niet nat rijden... of dus inderdaad helemaal droog stappen of laten drogen onder een zweet deken.. ik zou nooit een paard flink bezweet zo in zn box doen.... bedenk je wel dat een paard met een winter vacht zeker een uur of wat nodig heeft om te drogen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:53

Afgelopen week hebben we extreem warm en vochtig weer gehad.
Zelf mijn paarden op rust in stal stonden te zweten.
Ook ik, begon met t shirt, trui en houtvesters vest, maar in de loop van de dag waren de trui en vest al uitgedaan.
Zelfs toen ik binnen kwam om 5 uur, kon ik de werkbroek met shirt gewoon uitwringen.
Raar weer geweest.
Maar nu gaan we de koude winter tegemoet.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:55

Goed uitstappen en inderdaad op stal en een zweetdeken erop.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:01

Wat is het effect van een zweet deken ??

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:03

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:06

zweetdeken is niet nodig, dat doet precies hetzelfde als wat de vacht zelf al doet.

een stukje van de website paardnatuurlijk.nl

Zweetdekens

Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

! Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.
Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen of zo kan er zo weer een zadel op...
Overigens, we zijn nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat onze eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat we ze nat de wei op hebben gezet?

Dekens? Wij doen er niet meer aan...
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 06-11-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:07

Goed uitstappen en als paard niet meer zweet op stal zetten. De huid is dan droog en de buitenste haren misschien nog nat of vochtig maar dat kan geen kwaad. Karev heeft blijkbaar dezelfde kennis en ervaring.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:14

ik zou ze nooit dan ook nooit onder zweetdeken zomaar opstal gooien.

we hebben een vrij open stal, voor de ventilatie

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:17

ik stap mijn haflinger al goed op adem en dat hij ze normale temperatuur weer heeft.
dan laat ik hem even rollen in het zand en zet hem daarna op stal.
als er een windje in de stal staat doe ik hem even een zweet deken op en ga dan mesten en als ik dan klaar ben met mesten kan hij ze deken weer af.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:46

Knuffeldier,

Een knuffel van mij. :7

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:12

knuffeldier schreef:
zweetdeken is niet nodig, dat doet precies hetzelfde als wat de vacht zelf al doet.

een stukje van de website paardnatuurlijk.nl

Zweetdekens

Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

! Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.
Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen of zo kan er zo weer een zadel op...
Overigens, we zijn nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat onze eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat we ze nat de wei op hebben gezet?

Dekens? Wij doen er niet meer aan...

Inderdaad zalig, maar als je op een hele stal met z'n drieën bent die daar enkel zo over denken dan twijfel je soms aan jezelf ..... maar zoals vanavond mijn ruintje lekker laten rollen en dan weet ik ook zo dat de vragen komen 'hoe komt dat toch dat jou paard zo blinkt in de winter' hahaha .... omdat die lekker in zijn 'winterpelske' zit ...
_/-\o_

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:58

Goed uitstappen! Niet zo bezweet op stal zetten, niet goed voor het paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:52

Bezweet, wat is bezweet... Een paard warm weg zetten moet je niet doen, een paard nattig wegzetten is naar mijn mening niet eht problematisch (mits ze ook verder niet onder deken staan). Goed uitstappen, zodat paard al goed op tempoeratuur is en niet meer warm, en dan is het meeste vaak ook wel droog. Daarna zo in stal, dan is naar mijn idee enkel de bovenharen nog nat van het zweet, de huid is droog. In de wind zetten zou ik nog gevoelsmatig niet doen, maar zo nat in stal kan prima. Als ze maar niet nog flink warm zijn, want dan koelen ze stilstaand misschien te snel af. Dat moet rustig gebeuren, met wat langer uitstappen eventueel (want een dikke vacht duurt het soms wat langer voor ze hun warmte van de beweging kwijt zijn, iig die van mij).
Zo deed ik het altijd toen mijne nog niet onder dekens stond (en vaak liet ik haar tussendoor ook even lekker in het zand rollen). En dat ging prima. Als ik haar goede op temp had, maar ze was nog nat, en daar gooide ik dan een deken op, ging ze na zweten, werd ze weer een stuk warmer, en duurde het helemaal eeuwen voor ze droog was.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:02

Ik heb vorig jaar de hele winter mijn pony's (5 stuks) na dat ze uit de les kwamen, bezweet op stal gezet zonder deken, als het extreem koud is doe ik de staldeur dicht, maar meer ook niet.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:10

Gewoon goed uitstappen zodat het paard op adem is en op een normale temperatuur is. Daarna kan het paard gewoon op stal..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:12

ja goed uit/droog stappen, en wat je ook kan doen is hem nog een beetje droog wrijven met een pluk stro of een handdoek ik zelf hou ook meer van puur natuur dus geen zweet deken gewoon wat minder intensief rijden en lekker relax uitstappen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:32

Onze pony's gaan gewoon nat de wei op ,ook als het vriest , nooit ziek van geworden. wel koud gestapt , dus nat de stal in kan volgens mij ook wel , een zweetdeken op kan wel als je paard aan huis hebt , anders is het lastig als je na 2 uur weer terug moet om dekentje af te doen .

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:37

Als mijn paard nat is van zweet stap ik hem op temperatuur en zet hem op stal. Geen probleem.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:26

Ik zou zeggen een zweetdeken op, of goed uit laten stappen

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:33

Hier gaan ze, zomer én winter gewoon de weide op, nog nat van het zweet maar wel gewoon op adem en uitgestapt. Dat de haren aan de buitenzijde nog nat zijn maakt niet uit, dat blijven ze nog wel een (paar) uurtje(s). Nog geen ziek, verkouden of snotterige pony of paard gehad en dan doen we het toch al heel wat jaren op dezelfde manier, met meerdere dieren.