nu nog beginnen met een deken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nowie16

nu nog beginnen met een deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:49

Hoi Allemaal.

Ik ga over 10 dagen mijn nieuwe paard halen.
Ze heeft tot nu toe nog geen deken op gehad.
Ik wil dat wel graag bij haar doen.
Omdat ze net bevallen heeft heeft ze een tijdje wat minder gedaan en is haar conditie wat achteruit gegaan.
Ze zweet dus een stuk sneller. en daarom wil ik de vacht niet te dik laten worden.
Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?
Haar nog laten scheren want het is wel al half november dan.
Of gewoon beginnen met een deken en hopen dat het niet te warm voor haar word.

groetjes..

tamary

Re: nu nog beginnen met een deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:44

Wintervacht is nu grotendeels af, dus om de vacht niet te dik te laten worden heeft een deken geen zin meer.
Het sneller zweten kan nu net zo goed door de combi wintervacht en zachte temperaturen komen als door minder conditie. Scheren kan je doen tot ong. half december (na de kortste dag begint de aanmaak van de zomervacht al weer). Ik zou even aankijken hoe erg je paard nog zweet als die eenmaal bij je is en de temperaturen naar verwachting een stuk(je) gezakt zijn.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:51

Als het half november nog 18C kun je haar nog gerust scheren. De afgelopen weken is het zo raar weer geweest dat zelfs de paarden zonder dekens bij ons op stal nog niet in hun dikke vacht zitten. Je kunt er anders nog voor kiezen een streep te scheren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:07

Je kunt haar in die periode gerust nog scheren. De vacht groeit tot ongeveer eind van het jaar. Kijk even aan in hoeverre de vacht in de weg zit en anders gewoon in het gewenste model scheren.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:19

heb ook wel eens halverwege de winter een nieuw paard erbij gekregen,en gewoon een dek op gedaan :) niet meteen een erg dikke hoor,maar een gemiddelde om mee te beginnen.zweten mogen ze niet eronder,maar meestal wennen ze er gauw aan en kun je ze als het flink koud wordt toch gewoon uiteindelijk wel inpakken en glad houden is mijn ervaring. ik hou niet van scheren,heb ze liever glad en mooi van kleur met net genoeg haar om ook lekker buiten te kunnen zijn overdag :) succes!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:12

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:44

Dan zou ik als de vacht al vrij dik is kiezen om te scheren en dan een deken op te doen

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:55

Scheren kan gewoon hoor, no problem, heb mijn vorige merrie eens in half jan geschoren,toen werdt het veulen afgespeend en gingen we weer echt aan het werk. Niks aan de hand,ook niet met der zomervacht.
Maar goed daar zijn duizend verschillende meningen over.
Kijk als je niks met je paard doet,dan heeft hij zat aan een wintervacht,zelfs evt zonder deken.
Maar goed daar heb je geen paard voor...
En tenzij je uren de tijd hebt om heel lang uit te stappen,en zweetdekentjes te wisselen tot ze droog(of in ieder geval droog op de huid)zijn.is een lange wintervacht bij paarden die snel zweten gewoon onhandig.

Wel leuk dat je een nieuw paardje krijgt. Heb je al foto's?