wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:26

Kleine situatieschets:
Mijn paard is een warmbloedmerrie van 15 jaar oud. Ik heb ze 2 jaar, en ze heeft bij mij nog nooit een deken opgehad in de winter. Nu ben ik van stal veranderd, iets ander stalmanagement en ik vroeg me af of ik nu een deken nodig heb of niet?

Voordien stond ze in een kudde met grote inloopstal. Dus als ze koud kreeg had ze ruimte om zichzelf warm te lopen. Nu gaat ze snachts op stal, een buitenbox. Dus ze staat wel uit de wind, maar niet uit de koude. Als het dus echt koud wordt, kan ze zichzelf niet warm lopen... heb ik nu een deken nodig? Of kan ze dit wel aan? Ze is niet geschoren en heeft dus een wintervacht, maar aangezien het een warmbloedje is, is deze niet echt dik.
Overdag komt ze buiten en zou ik dus geen deken opdoen. Ze kan zich warmlopen, heeft altijd ruwvoer om zich warm te eten, en bij regen of felle wind kan ze binnen gaan staan. Ze heeft ook nog nooit aangegeven een deken nodig te hebben in zo'n situatie. Het is dus puur voor 's nachts, als ze in haar box staat, bij extreem koud weer (zodra het vriest eigenlijk)

Deken of geen deken? En als ik wel een deken nodig heb, hoeveel grams?

Daarnaast beschik ik binnenkort over een vrachtwagentje om haar te vervoeren. Moet ze bij koud weer een deken opkrijgen als ik haar vervoer? Ik denk dan vooral na de training, als ze wat gezweet heeft en dus nat is? De vrachtwagen is redelijk dicht, dus ik denk niet dat ze op de tocht staat... maar na een training, nat gezweet, stilstaan en mogelijke tocht?

Ik ben geen fan van dekens, en gebruik ze liever niet... maar als ze een deken nodig heeft, dan krijgt ze er wel een.
Wie kan me advies geven?

Angela

Re: wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:01

Ik zeg: geen deken op doen. Je paard staat in de stal geheel uit de wind, en daardoor is het zoiezo al warmer als daar buiten. Bovendien kan ze zich op stal misschien niet warm lopen, maar wel warm eten. Geen reden voor een deken dus. En als je er gerust op wilt zijn: ga eens laat op de avond een keer kijken als het echt heel guur weer is, dan zul je zien dat je paard er prima bij staat :j

Voor op de vrachtwagen: Waarschijnlijk is een zweetdeken overbodig, maar je paard gaat er in ieder geval niets van krijgen als je met de terugreis een zweetdeken op zou leggen als je paard nog erg nat is. Die doe je dan af zodra je weer op stal bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:16

Het paard zal in de stal toch ook wel iets te eten hebben? Ik zou haar in ieder geval gewoon zonder deken op stal zetten. Ze staat goed beschut en heeft een vacht die goed genoeg is voor overdag buiten, dan is hij ook goed genoeg voor 's nachts binnen.
Mocht je het idee hebben dat het toch niet goed gaat, kun je altijd nog een deken regelen.

Op de vrachtwagen zou ik me zeker niet druk maken over een deken, dat is gewoon te warm. In een trailer met open zeiltje heb je nog een (potentieel koude) luchtstroom, maar in een vrachtwagentje is dat veel minder. Neem eventueel een zweetdeken mee voor direct na het rijden, maar als je vertrekt zou ik die in een vrachtwagentje afdoen. Ze krijgen het eerder te warm dan te koud en in dat vrachtwagentje krijg je dus ook niet die koude luchtstroom langs een nat lijf.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:19

's nachts op stal heeft ze ook nog voldoende ruwvoer. Normaalgezien krijgt ze onbeperkt, of toch zo goed als, daarnaast staat ze op stro, dus daar kan ze ook nog aan knabbelen. Dus qua warm eten heeft ze niet te klagen.
Ik was meer bezorgd over het stilstaan in de vrieskou, maar dit valt dus mee?
Nuja, als ik merk dat ze toch koud krijgt, is een deken vlug gekocht natuurlijk.

De vrachtwagen is niet volledig dicht. Op de zijkanten zitten raampjes, die normaalgezien altijd open staan. Deze zou ik natuurlijk kunnen dicht doen als het erg koud is. Als de laadklep dicht is, is het bovenaan nog een 20-tal centimeter open. De laadruimte is dus niet volledig afgesloten.