24/7 buiten met inloopstal, scheren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Marijn

24/7 buiten met inloopstal, scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:59

Hallo,

Mijn paard zweet tijdens het trainen best veel, en ik rijd wedstrijden. Nu wil ik haar graag scheren, maar ze staat op een wei met inloopstal (gewoon helemaal dicht, met staldeur die dicht kan). Ik wil geen halsdeken ivm het afschuren van haar nu al schrale manen. Is het dan wel verstandig om haar te scheren? Iemand ervaringen? want er worden zoveel verschillende dingen gezegd dat ik het zo onderhand niet meer weet..

Angela

Re: 24/7 buiten met inloopstal, scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:22

Ik had mijn vorige paard ook 24/7 buiten met schuilstal staan. Hij werd ieder jaar helemaal geschoren, en stond ook met een deken zonder hals. Dat ging echt super. Hij is nooit een dag ziek geweest, en was door het scheren weer fijn te rijden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:47

Mijn paard heeft ook geschoren 24/7 buiten gestaan tot vorig jaar. Ik had hem wel atijd in dekenmodel, zou een paard die 24/7 buiten staat persoonlijk nooit helemaal scheren.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:07

Angela schreef:
Ik had mijn vorige paard ook 24/7 buiten met schuilstal staan. Hij werd ieder jaar helemaal geschoren, en stond ook met een deken zonder hals. Dat ging echt super. Hij is nooit een dag ziek geweest, en was door het scheren weer fijn te rijden.

oke, bedankt voor je reactie! En hoeveel grams was de deken die je er op had? ik heb er een van 350 gram, en zit er aan te denken om dan voor de echte vrieskou een staldekentje er onder te leggen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:09

Ligt erg aan je paard, ik scheer mijn paard omdat hij het in de wei warm heeft. Na het scheren 100/ 150 gr op. Daar kan nog een 100gr onder. Als het vriest 340gr en vanaf vorig jaar een hals ivb meer wind op de weide.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:12

waarom wil je scheren, is een winterdeken alleen niet genoeg om hem wat toonbaar te houden, daarnaast een klein modelletje scheren om de warmte kwijt te raken en klaar ben je toch?
Buik en benen scheren zou ik echt niet doen bij een paard die 24/7 buiten loopt.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:19

vorig jaar heb ik het met dekens alleen geprobeerd, maar dat is bijna niet te doen. Ze zweet zo ontzettend na het rijden, daarnaast is ze ook een stuk sneller moe. Dus scheren lijkt me gewoon een goede oplossing, maar ik hoor zoveel aan alle kanten, de een zegt wel doen, kan geen kwaad, en een ander zegt weer dat ze ziek wordt. Dus ik weet nu niet meer wat ik moet doen, en nu ben ik vooral benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben. En als ze geschoren wordt laat ik denk ik zoiezo de benen er in.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:21

Hoe doen jullie het dan met dekens als is het vragen mag welke dekens hebben jullie hoeveel grams en waneer?

sorry heel nieuwsgierig.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:22

ja

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:22

VERAx schreef:
ja

?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:24

dan zou ik dus eerst een patroon scheren, je kunt er altijd nog meer afhalen als het niet voldoende blijkt te zijn ;)

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:28

ik heb nog niet genoeg dekens. Nu heb ik er een van 350 gr dacht ik. Dan wil ik er nog een staldeken van 100/150 gr bij kopen, en een ongevoerde regendeken.

tinaatje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:37

Sorry maar denk toch dat je een keus moet maken. Of helemaal scheren en toch gedeeltelijk op stal houden, of scheren en niet meer dan het jachtmodel. Soms kan gewoon niet alles wat je wilt, je kan niet z'n hele jas uitgooien en m dan met een dekentje de hele winter in weer en wind buiten houden. Sorry dat is mijn mening!
Het ene paard kan er beter tegen dan de ander maar wil je daar te laat achter komen...?

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:39

ik heb dit topic gemaakt om een keuze te maken ;) En ik wil geen beslissing maken zonder goed geïnformeerd te zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:44

Mijn paard loopt 24/7 buiten, er is een loopstal, maar daar eten ze eigenlijk alleen.
Ik scheer zijn hals en borst en verder krijgt hij een regendeken op van eerst 100 gram (alleen fleecevoering) en daarna een van 200 gram. Hij heeft dan zelf genoeg wintervacht om onbezorgd te kunnen buitenrijden in alle weersomstandigheden, maar net wat minder dan zonder dekens.
Voor mij de middenweg om hem iets minder last te laten hebben van zijn warmte bij het dressuren, maar hem toch gerust buiten te kunnen laten als het echt koud is.

Geschoren hals en kaak. Verschil met geschoren ongeschoren is best groot, zie je hier minder omdat het warm was en zijn haren plat lagen.
http://www.siebers.nl/ingrid/Vince%20okt11.JPG

Bij de voorbenen zie je de lijn tot waar ik scheer en dan ook het gedeelte tussen de benen
http://www.siebers.nl/ingrid/Vince1%20okt11.jpg

Morgen scheer ik voor de laatste keer en dan kan hij nog wat vacht maken voor de koudste maanden. Als deze voorbij zijn, scheer ik weer opnieuw de hals en borst.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:54

Ik heb een regendeken, 100 gr onderdeken, 150 gr buitendeken, 340 gr buitendeken en 150 gr hals. Na het scheren standaard de 150 en dan op gevoel. Voelen of je paard warm / gewoon aanvoelt. Als die zijn haren omhoog heeft staan deken erbij of zwaarder. Zweet die heeft die teveel op. Ik had mijne onder 200 gr staan maar komt zwetend uit stal (ook niet raar met deze temperaturen) dus staat nu met 150/100. Word het kouder gaat de onderdeken er weer onder.kwestie van weten hoe je paard is qua temp. En stukje ervaring!

Ik scheer altijd maar 1x per jaar vroeg zodat hij in de echte kou weer wat haar heeft. Ik heb wel altijd de buik geschoren omdat hij droog kon liggen. Heeft er na 6 jaar elke winter met kale buik nooit last van gehad:)

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:44

oke, bedankt voor de tips! daar heb ik zeker wat aan :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:38

Roos_Marijn schreef:
oke, bedankt voor je reactie! En hoeveel grams was de deken die je er op had? ik heb er een van 350 gram, en zit er aan te denken om dan voor de echte vrieskou een staldekentje er onder te leggen.

De dikste waterdichte deken was een 300 grams. Met extreme vrieskou (echt -15 en kouder) ging daar een 100 grams deken onder voor de nacht.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:04

ik zou gaan voor een deken met hals, is heerlijk voor in de winter !

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:16

Op tijd scheren, zodat zijn vacht weer een beetje kan aangroeien. En dan de tips van de dekens gebruiken :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:54

Ik zou het niet doen :)
Ik ben van mening dat 'ie dan ook op stal moet staan.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:15

Mijne wordt elk jaar geschoren, staat overdag buiten.
Dit omdat ik anders na het rijden vijf uur kan wachten.
Gedeeltelijk scheren vind ik bij haar niet mooi omdat ze heel erg van kleur veranderd.
Zij heeft er nu een 200 gram opliggen (voor scheren 100),
straks gaat er een 300 gram op,
en heb nog een onderdeken van 200 gram.
Vorig jaar had ik toen het heel koud was een deken met hals opgedaan,
ben echter wel aan het twijfelen of ik dit dit jaar weer ga doen aangezien ze bijna geen manen meer had.
Ook denk ik niet dat het met hals echt veel beter is.

Ik zou het dus alleen scheren als het echt nodig is,
want het is wel een heel gedoe.
Maar mij helpt erg goed,
en heb het idee dat het voor mijn paard ook beter is.

Als je paard namelijk erg zweet en je rijdt in de binnenbak,
wordt ie best snel verkouden als je naar buiten loopt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:19

dat is bij een ongeschoren paard dus niet waar LisErm, tenzij je na een uur zware training zonder uit te stappen buiten stil gaat staan ;) En dan nog moet je paard een lage weerstand hebben, want van kou wordt je niet ziek, alleen als je al een virus hebt komt het tot uiting.
Wel kunnen ze dan stijf worden, maar ja uitstappen doe je natuurlijk altijd!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:28

@ opisop_shop: Tuurlijk stap ik uit :) , alleen mijn lesgeefster die da is zei dat het niet goed was ookal stap je goed uit. Dan bedoel ik ook meer kou op de spieren, dus verwoorde het niet helemaal super ;)
De overgang van twintig naar bv nul graden doel ik dan meer op.
Weet er zelf ook niet alles van hoor

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:33

ik denk dat ik er voor de zekerheid gewoon een hals bij doe, als het echt heel koud wordt. Niet scheren is gewoon geen optie.. Ik merk dat ze gewoon veel sneller moe is, en daarbij moet ik ook altijd minstens een halfuur uitstappen, waar ik niet altijd tijd voor heb.