Welk ontwormingsmiddel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:27

Hoihoi!
Ik heb in juli mijn paard gekocht, toen was hij (als het goed is net ontwormd). Nou ben ik nog niet zo goed thuis in het ontwormen. We kunnen met de hele stal via de kliniek ontwormingspaketten kopen en dan heb je vanaf januari genoeg ontwormingsmiddelen om het hele jaar te kunnen ontwormen, met de verschillende middelen die dan nodig zijn. Maar nou moet hij nu ook nog ontwormd worden, want om hem nou een hele tijd zonder een wormenkuur te laten rondlopen vind ik niet verstandig.
Kortom, welke kuur moet ik nu gebruiken?

Groetjes Ella

mirror666

Re: Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:32

je moet hem toch via je dierenarts aanschaffen, dus die kan je dat ook vertellen :)
wij ontwormen komende week met een zware kuur, equimax

op onze stal geldt hetzelfde principe als bij jou trouwens :) het bestellen van pakketten :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:49

't Is nog wat aan de vroege kant, maar in principe kun je in deze tijd van het jaar (november/december) het beste ontwormen met moxidectine (Equest Groen), omdat deze de eventueel in de darmwand ingekapselde larven van de kleine rode bloedworm ook aanpakt. De Equimax geven wij hier eind januari/begin februari, in het voorjaar en in de zomer volstaat ivermectine.

NB: Laat je geen Pramox aansmeren, de Pra(ziquantel) zit ook al in Equimax, alleen dan in combinatie met ivermectine ipv. met moxidectine. Dat is een veel safere combinatie, zie mijn verhaal hierboven over die ingekapselde larven. Beide componenten van Pramox zijn afzonderlijk afdoende getest, maar Fort Dodge heeft het niet nodig gevonden om uitgebreid onderzoek naar de effecten van Pramox te doen voordat ze het in de markt hebben gezet. Ga maar eens googlen, er gaan legio verhalen in de rondte, ook hier op Bokt, van mensen wiens paarden iig. onwel en zelfs ook wel serieus ziek werden na toediening van Pramox. En op zich is het dus echt niet nodig om 'm te geven. Maar veeartsen pushen 'm graag, omdat ze er veel meer aan overhouden dan aan de gewone groene Equest.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:59

Ik geef mijn paarden allebei altijd in deze periode pramox, nooit geen enkel probleem gehad terwijl ze van andere middelen nog wel eens diarree hebben gehad......
Spoelwormen worden voor Ivermectine steeds ongevoeliger en dat is vooral voor jonge paarden een probleem. Verder geef ik Equimectine en Equest door het jaar heen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:22

Dit is nou juist een beetje het probleem := de ene zegt je moet dit absoluut niet geven, de ander zegt daar nooit problemen mee te hebben. Daarom wil ik me eerst even goed informeren voordat ik zomaar iets koop of me laat aansmeren ofzo.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:51

Haha, dat maakt het niet makkelijker dan met al die verschillende ervaringen!
Misschien heb je een goede betrouwbare dierenarts dan kun je bij die navragen of het een betrouwbaar middel is?
Succes!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:45

Ik heb mijn paard nog niet zo lang. Sta wel in de computer bij een dierenarts heel dichtbij die 7 dagen per week open zijn en een goede service hebben qua medicijnn ophalen enzo. Zo is de boer waar ik sta op een zondag avond antibiotica gaan halen wat geen probleem was. Maar hoor ook heel veel negatieve verhalen over ze. Dus ben er wat DA betreft nog niet helemaal uit moet ik zeggen. Kan je wormenkuren bij elka DA halen of moet je paard er perse in de computer staan?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:21

Dat durf ik niet te zeggen, wat geven ze nu bij jou op stal?
Als je de Pramox niet wil geven kun je de Equimax doen (die geven de andere bij mij op stal ook).
Volgens mij wordt de Equimax nu door heel veel mensen gegeven.......
Ik heb een pakket van kliniek Bodegraven en daar zit de Pramox in voor deze periode....
Het is belangrijk dat er iets in zit tegen bloedworm, lintworm en spoelworm.
Zou gewoon een kliniek of DA bellen in de omgeving en vragen....

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:09

In januari kopen we allemaal weer pakketen voor het hele jaar. Maar de enehelft doet dat en de andere helft niet dus iedereen bepaald zelf wat die aan zijn paard geeft...