scheren buitenruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

scheren buitenruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:40

Mijn paardje heeft het snel warm. Nu adviseert mn dierenarts om hem te scheren. Maar... ik rijd altijd buiten. Hoe doen jullie dat?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:43

Gewoon scheren, ik zie het probleem/verschil ook niet. Een uitrijdeken kan je eventueel oprollen achter je zadel, of je scheert in een model waar je geen uitrijdeken nodig hebt.

Zie hier voor diverse plaatjes:
Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:44

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:51

Ik begon ooit met model 11. Tegenwoordig doe ik model 5 of 6 afhankelijk van de trainingsintensiteit, maar het hoofd scheer ik dan niet.

Bisker

Re: scheren buitenruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:25

Bisker scheer ik als nr. 3 maar dan scheer ik niet zijn hoofd. Ik vind dat niet nodig en te eng bij zijn ogen e.d.
Ik merk altijd dat Bisker steeds kortademiger wordt als hij dikker in zijn vacht komt. Nu hij weer geschoren is, is dat meteen over. Ik denk dus dat het voor hem prettiger is. Ik stap hem met deken op het terrein in, dan zijn fleecedeken af en dan naar buiten. na de rit stap ik ook uit met deken op het terrein. Volgens mij is dat het lekkerste voor zijn spieren.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 12:24

Bedankt voor de plaatjes +:)+ Ik zal er een knap modelletje voor hem uitzoeken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:05

Ik verplaats het topic van TEN naar SV

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:09

Ik ben ook een buitenruiter en scheer Harley volgens nummer 6. Hij heeft altijd veel last van het kriebelende zweet en wanneer hij zo geschoren is scheelt dat erg veel. Hij heeft in de winter dan wel een winterdeken op.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:24

Ik ga in November scheren dan is hij al redelijk in zijn winterhaar en dan patroon nummer 05 warmte voor zijn nieren ect. ik ben ook een buitenrijder. ik scheer alleen zijn wang niet zijn hoofd.
na het scheren gelijk zijn winterdeken op en ik verander dan ook niet meer van deken. gaat al jaren super.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:46

ik ben wel geen echte buitenrijder, want heb een binnenpiste ter beschikking (welke we door de week 's avonds gebruiken). Maar in de weekend ga ik even goed over de galopbaan trainen of op buitenrit. Ik laat mijn paard ongeveer model 4 scheren, alleen het hoofd doen we niet en het "dekje" laat ik niet staan.
Ik gebruik voor buiten een fleecegevoerd regenuitrijdeken,oomdat dit ook de wind tegen houdt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:47

Ik rij met mijn Fjordje ook alleen maar buiten.
Hij wordt geschoren in model 11.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:14

Mijn paard wordt wel echt helemaal kaal,
dan heb ik dus wel met stappen altijd een dik zweetdeken erop.
Bij mij is het wel lastig want ik rijd wedstrijd, rijd binnen als de bak bevroren is, maar rijd dus wel buiten als het overdag boven de 0 graden blijft.
Vind het daarom vervelend dat ze geschoren moet worden, maar ze heeft een heel dikke vacht die niet opdroogt en kan dus ziek worden als ik van de binnenbak weer naar buiten ga.
Ik vind het niet mooi (bij mijn paard, bij het paard op de foto in een van de linkjes wel) als ik een model scheer, omdat de vacht die ze nog heeft echt heel dik en langs is en ik dus ook wedstrijden rijdt.
Maar in jou geval is een modelletje scheren denk ik een goede oplossing

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:48

Mijn vorige paard werd ieder jaar helemaal geschoren, stond 24/7 buiten met een schuilstal, en werd ook altijd buiten gereden (behalve de rijles, die was wel binnen). Gewoon goed instappen met een uitrijdeken, en hij heeft er nooit iets van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:51

Ik rijd ook vrijwel altijd buiten, en heb mijn pony in dit patroon geschoren, ingebouwd uitrijdekentje en ook wat bescherming op de hals zodat hij zonder halsdeken buiten kan (ik heb wel iets meer haar laten staan op de hals)
Afbeelding

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:27

Ik zit er serieus ook over te denken om voor het eerst te gaan scheren. Ik sta nu ruim een jaar op een nieuwe stal. En hij ontwikkelt me hier toch een wintervacht waar je bang van word. Hij is dus iedere keer best nat. Nu zit ik er over te denken om ook zo'n sportstreep te gaan scheren. Nummer 09 van het lijstje lijkt me wel wat.

Mijn paard zweet altijd het flinkst op z'n hals, borst en zadel-singelplek/buik. Is nummer 09 dan een goede? Of kan ik er beter wat meer af halen?

Maar als ik voor nummer 09 ga. Moet ik dan ook gaan lopen klootviolen met uitrijdekens? Ik neem niet aan dat dat veel nut heeft aangezien z'n achterhand gewoon bedekt blijft. Het lijkt me dan beter dat ik op de erg koude dagen dan een complete fleecedeken eroverheen gooi met in/uit stappen met de voorkant dicht. Of is dat wat overdreven?

Ik heb overigens ook geen binnenbak. Dus ik ben ook een echte buitenruiter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:36

volgens mij heb je bij nummer 9 niet echt een deken nodig. Maar als je paard toch in de dekens staat, zou ik bij echt koud weer (tegen vorst aan) wel een uitrijdeken opleggen

ikzelf heb het eerste jaar model laten doen (hoofd erin gelaten), maar mijn paard zweette ook te erg onder het zadel waardoor haar rug nog nat bleef, du is nu scheer ik volledig op hoofd en benen na (die kan ik niet inde dekens steken :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:31

@Darkness85: Het ligt er ook een beetje aan in hoeverre je paard in de dekens staat. Mijn pony (zie reactie boven jou reactie voor hoe hij geschoren is) staat nu onder 200 gram, en ik gebruik geen uitrijdeken. Als het echt heel koud wordt krijgt hij een wat dikkere deken op en gebruik ik ook een uitrijdeken met losrijden en uitstappen, omdat het verschil tussen deken op en deken af dan zo groot wordt. Ook op de plek waar nog wel haar is haal je hem immers onder een warme jas vandaan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:16

Darkness85 schreef:
Maar als ik voor nummer 09 ga. Moet ik dan ook gaan lopen klootviolen met uitrijdekens? Ik neem niet aan dat dat veel nut heeft aangezien z'n achterhand gewoon bedekt blijft. Het lijkt me dan beter dat ik op de erg koude dagen dan een complete fleecedeken eroverheen gooi met in/uit stappen met de voorkant dicht. Of is dat wat overdreven?

Ik laat sinds twee jaar ook alleen maar de hals scheren (KLIK) en ik gebruik nooit een uitrijdeken en ook geen deken die de boeg/hals bedekt. Ik heb niet het idee dat dat mijn merrie 'hindert' bij kou.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:21

@ petitparis: Maar waarom moet ik met koud weer een uitrijdeken op leggen? Hij heeft daar al z'n haar nog gewoon... :+ Ik rij normaal gesproken ook nooit met uitrijdeken. Sterker nog, ik heb er zelfs geen een... :+

@ Hilli: Zoiets wilde ik in de 1e instantie ook doen ja. Maar ik twijfel of het genoeg is. Hij zweet altijd best veel en snel...

@ Blijheid: Ik vind dat patroon van jou ook echt super!! :j Als ik in de bak rijd vind ik het ook echt geen probleem om een fleece zweet deken erover heen te doen met de borst sluitingen dicht tijdens het in en uit stappen.

Maar het gaat mij meer om de buitenritjes. Als ik uit t bos kom en ik moet nog 15 min door de polder naar huis stappen, lijkt t mij wel fijn dat hij ook een deken op krijgt omdat hij anders te veel af koelt. En als ik m dan alleen een uitrijdeken op doe, dan is alleen de kont warm en niet de borst die ook bloot is door het scheren.

Ik zit er serieus over te denken om die fleece deken dan in een rugzakje mee te nemen zodat hij die om kan zodra we gaan uitstappen... :') Of is dat een erg rare gedachte... :+

En ik heb dekens thuis tot 350gr. Dus als hij het koud heeft gaat er gewoon een dikkere op. Ik zit nog te denken om er een onderdeken bij te kopen. Want ze voorspellen wel een flinke winter dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:32

Ik denk dat een rugzakje nogal hobbelt als je op de heenweg tenminste ook draaft, misschien een zadeltas aan je zadel maken?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:27

Een zadeltas, kan dat aan een dressuur zadel? Ik heb er geen ringen aan mn zadel... Misschien kan ik m oprollen en er bandjes omheen doen en dan die bandjes onder m'n zweetblad vastmaken? M'n paard is niet bang van wapperende klapperende dingen aan z'n lijf... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:32

Misschien een zadeltas voor je zadel, de meeste dressuurzadels hebben wel ringetjes vooraan :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:01

@ darkness: je moet van mij niet met een uitrijdeken rijden. ik vind persoonlijk dat als je paard zelfs met vacht onder een 350grams deken staat en het vriest, het beter is voor de nieren en spieren dat je ze niet bloot in de kou zet om op te zadelen en warm te stappen.
Het paard van een vriendin heeft zo een niercrisis gekregen door bezweet uit een binnenpiste te komen en in de kou verder uit te stappen.

Dus van zodra een paard onder gevulde dekens staat gebruik ik bij temperaturen onder 8-10°C of veel wind een uitrijdeken en bij vorst engeshoren paarden een extra fleece voor het in en uitstappen en dan rol ik de uitrijdeken niet eens meer op tijdens het doortrainen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:20

Met een bezweet paard van een windstille, relatief warme binnenbak naar buiten gaan is idd een reden om ook bij een ongeschoren paard even iets eroverheen te leggen. Overgang is te groot.

Als je de hele tijd al buitenrijdt is het vooral belangrijk om al tijdens het rijden langzaam af te bouwen zodat het paard niet zeiknat ineens moet gaan stappen. Dan wordt hij te snel koud. Ik stap bij veel wind sowieso dan veel korter om snelle afkoeling te voorkomen.