Blijft een onderdeken wel goed onder een winterdeken zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:13

Ik zie op veel sites dat ze onderdekens verkopen zonder kruissingels, blijft zo'n deken dan wel goed zitten vraag ik mij wel eens af?
Ik wil zelf ook een onderdeken aan gaan schaffen voorals het iets kouder begint te worden.
Ik heb nu een amigo-winterdeken, met hals, deze dekens hebben nog nooit scheef op mijn paard gelegen!
Maar nu zoek ik dus nog een goede onderdeken erbij, wat raden jullie mij aan? (met/zonder kruissingels, met/zonder hals)
Mijn paard komt ongeveer 8 uur per dag buiten, dus hij kan dan wel ff een sprintje trekken ;p
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 27-10-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:16

Ik heb zelf onderdekens van verschillende merken gehad op verschillende paarden, en nog nooit meegemaakt dat er 1 ging schuiven. Wat ik wel altijd doe is de bilkoorden (die van de onderdeken, langs het been weer naar de deken gaan) vastmaken aan zowel de onder, als de boven deken (meestal 2 ringetjes in 1 slotje, soms past het koord door de ring van de onderdeken, dan klik ik hem vast aan de bovendeken).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:19

Angela schreef:
Ik heb zelf onderdekens van verschillende merken gehad op verschillende paarden, en nog nooit meegemaakt dat er 1 ging schuiven. Wat ik wel altijd doe is de bilkoorden (die van de onderdeken, langs het been weer naar de deken gaan) vastmaken aan zowel de onder, als de boven deken (meestal 2 ringetjes in 1 slotje, soms past het koord door de ring van de onderdeken, dan klik ik hem vast aan de bovendeken).

Bedankt!
maar ik heb een amigo winterdeken en deze heeft geen bilkoorden, alleen een koort achterlangs bij de staart.

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:32

Ik heb ook sinds vorig jaar een onderdeken onder de regendeken liggen en die blijft prima liggen. :)
Is ook niet van dat gladde stof als een staldeken. Zitten geen kruissingels aan, wel bilkoorden.
Nog nooit problemen gehad dat het niet goed lag, en hij loopt er de hele dag mee in een uitloopstal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:37

Jooliieen schreef:
Bedankt!
maar ik heb een amigo winterdeken en deze heeft geen bilkoorden, alleen een koort achterlangs bij de staart.

En is er ook geen mogelijkheid om die er alsnog aan vast te maken?

Anders zou ik het koort bij de staart door beide dekens halen voor meer verbinding tussen de boven en de onderdeken.

Jooliieen

Re: Blijft een onderdeken wel goed onder een winterdeken zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:47

Nee, helaas er zitten daar ook niet van die haakjes waar je bilkoorden aan vast kunt maken

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:01

een ondeken met singels en bilkoorden, nooit geen problemen mee gehad!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:06

Heb zelf ook een Amigo deken met hals echt super deken! Nu ligt er een amigo onderdeken onder, als het kouder wordt dikkere onderdeken van ander merk. Had verwacht dat de deken zou gaan schuiven omdat er geen bilkoorden aan zitten maar blijft echt heel goed liggen. Voor de rest met andere dekens ook nooit problemen mee gehad!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:13

Ik heb een onderdeken van Harry Horse die singelspleten heeft. Zo kan ik de bovenste dekensingels door de splteten van de onderste deken halen en vastmaken.. Met verschuiven heb ik geen probleem. Een aantal mensen bij mij op stal hebben verschillende onderdekens die wel verschuiven.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:29

Je hebt van Horseware de Horseware Liners. (Vroeger bekent als de Duo Liners) Die kun je onder elke Horseware deken doen. Je hebt ze in 100gr, 200gr, 300gr en 400gr. Officieel volgens de fabrikant kunnen ze alleen onder de dekens waar ook een bevestigings haakje aan de voorkant van de deken zit. Maar dat is onzin. Ik gebruik ze onder al m'n amigo dekens.

Aan de achterkant van die Liner dekens zitten 2 clipjes die je vast clipt aan de 2 oogjes waar ook je staart riem aan vast zit. En op de borst doe je hem gewoon alleen dicht zonder hem aan je bovendeken vast te maken. Er zitten geen buik, kruis singels aan. Werkt perfect en schuift niet. Blijft echt gegarandeerd zitten.

Ik zou alleen wel 1 maat kleiner bestellen dan je bovendeken. Dus als je van bovendeken 6.6 hebt. Kun je van de Horseware Liner beter 6.3 bestellen.

Als je besluit om zo'n deken te kopen kun je hem voordelig bestellen bij Bokker Josie.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:54

Ik heb hetzelfde systeem als Darkness, die liners liggen als een huis! Als het echt ECHT koud is heb ik een 200gr buitendeken (amigo of Rhino), 200gr liner EN een 100gr liner over elkaar. Dat blijft prima liggen en is heerlijk warm :D. Geweldig systeem. Onder de nieuwe buitendekens kun je ze zelfs aan de hals met klittenband bevestigen, maar ook zonder dat liggen ze stevig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:01

Ik heb voor 2 paarden de Rambo Optimo, standaard met 400gr liner, heb deze week voor 1 paard ook de 100gr liner besteld. Blijft SUPER zitten !! Deze dekens komen met heel veel extra's maar er zitten geen bilkoorden bij...en is eigenlijk ook niet nodig (er zijn wel voorzieningen voor)
Heb nog nooit zo'n superdeken gehad !

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 23:11

bedankt allemaal :D Ik heb Josie gemaild over de prijzen :D Ik heb ook nog even gekeken bij ej.nl en dan de deken van epplejeck of barato, iemand daar ervaring mee?

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:35

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:38

Ik doe om mijn onderdeken altijd een elastische losse dekensingel. Hoeft eigenlijk niet, maar dat is meer zodat het niet schijft als ik de winterdeken erover heen doe :) Om het makkelijker te maken dus ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:31

jwbos schreef:
Wellicht is dit iets voor je:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=705

Deze onderdeken heeft een gesloten voorkant en de beensingels van een bovendeken gaat door een uitsparing heen waardoor de deken niet kan gaan schuiven.

Mijn deken heeft helaas geen beensingels:( De deken ziet er verder wel mooi uit zeg, voor die prijs! Wat zit er precies bij de hals dan?